Business Signature БРОЙ /// Мениджър 04/25
Без радио не можем
Имаме бъдеще като медия, но ще се променяме, казва генералният директор на БНР Милен Митев
Без радио не можем

Имаме бъдеще като медия, но ще се променяме, казва генералният директор на БНР Милен Митев


БНР – радиото на няколко поколения българи, навърши 90 години. Как успявате да задържите верните си слушатели и да привличате и по-млада аудитория?
Средата, в която работи радиото, се променя непрекъснато. Затова и то не може да си позволи да стои на едно място. Не можем да очакваме, че хора с различна възраст и професия, от различни места в страната се интересуват от едно и също нещо. Наясно сме, че трябва да предлагаме различни формати и съдържание. Именно в това е голямата сила на Българското национално радио – в разнообразието. Специално за привличане на по-млада аудитория, което стои като проблем пред всички традиционни медии, се опитваме да развиваме дигиталните си услуги паралелно с ефирните. Имаме с какво да се похвалим – нашият YouTube канал БНР Подкасти вече има над осем милиона преглеждания на клиповете.
БНР има 9 регионални програми. Кои са предизвикателствата пред регионалните медии?
Има региони, които се превръщат в медийни пустини – без медии, насочени към проблемите им. Тук е голямата полезна стойност на обществените медии – като използваме финансирането, което получаваме от обществото, създаваме регионални програми, включително там, където няма кой друг да го прави. Повечето новини от София са с национален характер, но има и немалко проблеми, които вълнуват хората в различните региони на страната – икономика, туризъм, полезна в ежедневието информация. Трябва да се дава глас и на добрите примери, на постижения в културата и науката, които се случват и извън столицата.
Вие сте единственият българин в ръководния орган на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Кои са проблемите на европейско ниво пред обществените медии?
Това е съюз, който от разява многообразието на членовете си – както големите BBC, RAI и ARD, така и по-малки медии. Традиционно проблемът с финансирането стоеше като голям тъмен облак над Централна и Източна Европа, но днес и много от колегите ни в Западна Европа се сблъскват със силен натиск за оптимизация, съкращаване на услуги и разходи, и то точно в момент, в който се налага да се правят инвестиции за създаване на нови медийни услуги. Това изисква технологично оборудване, наемане на хора с нови умения, непрекъснато повишаване на квалификацията. Ние сме един от гарантите на демокрацията, на истината и проверената информация, на многообразието на гледни точки.
Ще замени ли изкуственият интелект популярни водещи в радиото?
Надявам се, че не. Може да звучи като клише, но софтуерът никога няма да се сдобие с душа, а професии в областта на културата, изкуството, журналистическата сфера имат нужда от човешката душа, за да бъдат изпълнявани наистина добре.
Като мениджър на над 1300 души споделете как се пази социалният мир в организацията?
Не мисля, че има рецепта, а и живеем във времена, в които всеки миг изникват нови предизвикателства. За последните четири години осем пъти правихме избори, бюджетът не стига за всичко, което си поставяме като цели и приоритети. Доколкото зависи от мен и настоящото ръководство на БНР, се стараем вратите ни винаги да са отворени и да чуваме всеки, който има да каже нещо.
От години е готов проект за промени в Закона за радиото и телевизията. Има ли нужда от корекции този закон?
Настоящият закон е изработен в края на 90-те години в съвсем друга реалност. Редица положения в него си струва да бъдат преосмислени, така че обществените медии да бъдат максимално полезни – включително моделът на финансиране, може би и на аспекти на модела на управление.
Това трябва да бъде плод на широка дискусия, но най-вече трябва да стане ясно какво очаква обществото от БНР и БНТ, така че да получи възможно най-доброто.
„Без радио не мога“ – песен на Лили Иванова от тържествения концерт в чест на 90-годишнината на БНР, който се проведе през януари. Има ли бъдеще радиото като медия?
Вече се конкурираме с всеки, който се бори за вниманието на аудиторията – ограничен ресурс, който не може да надхвърли 24-часовото денонощие, и за който се съревноваваме със социални мрежи, с платформи за споделяне на видеоклипове. Основното ни предимство е в новините и актуалните предавания.
На полето на забавленията ще ни бъде трудно да се конкурираме с големите технологични гиганти, но трябва да заложим на традиционните си ценности, на това, което кара хората да ни търсят и уважават – увереността, че при нас винаги ще намерят достоверна информация, че това, което предоставяме на аудиторията, се ръководи от обществения интерес, тъй като БНР не работи за печалба.
Факт е, че звукът е във възход. Той има голямото предимство да не ангажира цялото ти внимание – можеш да слушаш, докато правиш нещо друго. Все по-голямо значение има това, което излъчваме в интернет, начинът, по който визуализираме своето съдържание. Концертът за 90-годишнината започна с песента „Без радио не мога“, защото през всичките тези години радиото се е превърнало в неизменен спътник на всички наши сънародници, в радостни и в трудни мигове, и вярвам, че и занапред общественото радио ще продължи да бъде такъв незаменим фактор, без който хората да не могат.
Милен Митев е генерален директор на БНР. Бил е юрисконсулт в общественото радио, изпълнявал е длъжността директор на Дирекция „Правна и човешки ресурси“, директор на Административна дирекция. Работил е в Българската телеграфна агенция като главен юрисконсулт и главен секретар. Член е на Правния комитет на EBU, както и на експертните групи на съюза по авторско право и публично финансиране. От април 2023 г. е член на Радиокомитета на EBU, а от декември същата година е първият българин, избран за член на УС на EBU. Председател е на Съюза на българските национални електронни медии. Завършил е право в СУ „Св. Климент Охридски“.
|
Ключови думи
БНР
дигитализация
радио
национално радио
обществени медии