Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 01/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Случаят със служителя, който загуби баланса работа/личен живот
Как трябва да постъпи един пряк ръководител, когато вижда, че даден колега изпуска нещата от контрол
Случаят със служителя, който загуби баланса работа/личен живот
Как трябва да постъпи един пряк ръководител, когато вижда, че даден колега изпуска нещата от контрол
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Момчил Г. стана баща на близнаци и му се наложи напълно да реорганизира живота си. Започна да закъснява за работа, но пък за да компенсира – оставаше до по-късно в офиса. Понякога си тръгваше преди края на работния ден, но пак в неговия опит да компенсира – вземаше работа за вкъщи. С повечето задачи Момчил се справяше в срок, но с други се проваляше. Повечето колеги му се радваха, че е любвеобилен баща, и го прикриваха, когато беше възможно, но имаше и такива, които подхвърляха, че също имат „семейства и деца“. Как в тази ситуация да постъпи прекият му ръководител, за когото беше очевидно, че Момчил вече не може да балансира между работата и личния живот?
Предлагаме коментарите на трима опитни лидери:
Промяната може да отнеме до 12 месеца
Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo в България
С правилния подход тази ситуация е чудесна възможност за изграждане на дългосрочно и смислено обвързване на ръководството с Момчил. Всички преценяваме колко добър е нашият мениджър и нашата компания, когато времената са трудни за нас. Тогава разбираме дали сме просто „ресурс“ за компанията или нещо повече.
Като цяло прекият ръководител трябва да е подготвен, че ангажираността и способността на служителите да постигат резултати ще варират в зависимост от времето на годината или етапа от живота им. Постоянно трябва да предоговаряте очакванията с вашия екип (в рамките на разумните граници). В крайна сметка това, което може да направите, е да помогнете за балансирането на живота на Момчил в работата и извън нея. Това означава, че каквото и да се съгласите да промените, важно ще бъде и той да се съобрази с партньора си у дома. Това е фазата от живота, в която Момчил трябва да организира ежедневието си по нов, адекватен начин, което обикновено отнема между 6 и 12 месеца.
Това, което прекият ръководител може да направи, варира значително в зависимост от изградената култура в компанията и от типа връзка, която има с Момчил. Важно е разговорът да бъде започнат и ръководен от мениджъра, но посоката на диалога трябва да бъде под контрола на Момчил – в противен случай той може да се почувства наказан. Мениджърът трябва да бъде готов да слуша през 75% от времето, но и да зададе ясно очакване, че двамата заедно трябва да планират промяната в следващите
6–12 месеца, както и след това. Задаването на ясни времеви граници е много важно.
Приложете гъвкаво и адаптивно решение
Владимир Седларски, управител на „Язаки България“
Условията, в които са поставени работодателите през последните няколко години, предполагат необходимост от адаптивност и търсене на различни решения, свързани с организацията на работното време и място.
В разглеждания казус трябва да се прояви индивидуален подход към служителя, като в същото време всеки член от екипа е съществена част от процеса на вземане на решения.
Безспорно служителите, които са намерили баланс между личния и професионалния си живот, са много по-продуктивни, мотивирани и лоялни към своя работодател.
В конкретния случай, който също е разглеждан в нашата компания, решението за това как прекият ръководител на служителя ще организира работното му време би следвало да стане след проведен открит и честен диалог с екипа и вземане предвид на всички гледни точки.
Преразпределение на роли и отговорности в отдела, както и комбинирането на работа от разстояние и предоставяне на възможност за гъвкаво работно време на всеки един член от отдела е възможно решение на казуса. От една страна, ще помогне на Мартин да намери баланса между работните си ангажименти и грижата за малките си деца, от друга страна, това няма да доведе до претоварване и демотивиране на останалите членове на екипа.
Намирането на иновативни и атрактивни възможности от страна на работодателите за организиране на гъвкаво работно време и работно място би им помогнало както за привличането на нови, така и за задържане на сегашните служители.
Започнете с откровен разговор
Диана Ковачева, HR мениджър в „Adecco България“
Ръководителят трябва да прояви разбиране и съчувствие към Момчил, докато същевременно поддържа баланса в екипа и гарантира, че работата продължава без значителни загуби в ефективността.
Моите съвети в тази ситуация са:
1. Прекият ръководител трябва да отдели време и да инициира откровен разговор, за да разбере малко повече за ситуацията и какво пречи на Момчил в балансирането на работа и личен живот.
2. Ръководителят може да прегледа задачите и очакванията към Момчил, като определи тези, които са от особена важност и няма как да бъдат прехвърлени, и такива, които могат да се делегират и така да се подготви план, по който да се работи.
3. Ако компанията има тази възможност, в зависимост от естеството на работа и бизнеса може да се предложи гъвкаво работно време или възможност за дистанционна работа.
4. Ръководителят може да проведе разговор с екипа, като им обърне внимание, че Момчил преминава през временен период на адаптация към новата си роля на родител, и ги подтикне да проявят разбиране и подкрепа.
5. Ръководителят може да помисли над предоставянето на различни ресурси за подкрепа на психологическото благополучие, което в труден и стресов момент може да бъде полезно за Момчил.
|
Ключови думи
баланс
пряк ръководител
служители
HR
личен живот
работа