Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Анна Габровска

Ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“

Снимки:

Юлиян Донов

Анна Габровска

Анна Габровска

Ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“

Анна Габровска
Анна Габровска, ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“
quotes

Анна Габровска има над 22-годишен опит в разработването на стратегии в областта на човешките ресурси, организационната култура и управлението на екипи в редица международни компании. От 2019 г. ръководи отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“, където отговаря за развитието на таланти, грижата за служителите и вътрешния аспект на трансформация на компанията в мисията ѝ за изграждане на бъдеще без дим.

Многообразието в организацията и създаването на среда, в която всеки се чувства комфортно да изрази автентичния си Аз, са ключ към това хората да прилагат иновативано мислене и смело да предлагат нови идеи. „Сред факторите, които мотивират и насърчават най-силно иноваторското мислене в бизнеса, са: близостта до потребителите и дълбокото разбиране на нуждите им; вслушването в клиента; споделянето на добри практики; достъпът до най-актуална и достоверна научнообоснована информация; нагласата на лидера; възможностите, които се дават за признание и поощрение на иновативното мислене. В личностен план това са състезателният дух и желанието да си най-добър, способността да се променяш, да предизвикваш себе си, да си готов да учиш и да се отучиш“, допълва Анна Габровска.

„Филип Морис България“ е част от „Филип Морис Интернешънъл“ (PMI), водещата международна компания в производството и разпространението на тютюневи изделия в света с над 170-годишна история. Повече от десетилетие PMI е посветена на идеята да осъществи безпрецедентна промяна в историята на компанията, като замени цигарите с бездимни продукти.

Q&A

„Историята показва, че иновациите не идват само от даването на стимули на хората, а от създаването на среда, в която техните идеи могат да се свързват“, твърди писателят и медиен теоретик Стивън Джонсън. Споделяте ли подобно мнение и каква е личната ви формула за успешна иновация във вашата професионална сфера?

Като човек, който работи в компания, ръководена от иновациите, мога да кажа, че те са плод на огромен предварителен труд, целенасочено натрупани знания, ценностна система, готовност за промяна. Иновацията е еволюция. И да – средата е фактор за нейния успех, разбира се. Хубаво е обаче да дадем дефиниция за каква среда говорим. Нека стесним малко фокуса и не говорим за общество или държава, а за организация, в която работят хора, обединени от мисия. Средата в една компания включва вътрешната култура, условията на работа, усещането за принадлежност към визията и вярата в изпълнението на целите. Ако във всичко това е вплетена свободата на мислене, дадената възможност и личното желание за споделяне и вземане на решения, тогава иновацията може да процъфти. Защото тя не е непременно измислена нова и несъществуваща досега идея, която да се реализира. Иновация може да има в отделен процес или даже в стъпка от процеса, тя може да е ключово подобрение в обслужването и дори и да е малка, да допринесе за подобряване в представянето на организацията. В този смисъл и свързването на идеите – работата в екип не е просто баналното клише затова как функционират компаниите, а е разковничето в това идеите да бъдат надграждани и осъществявани на практика.

Бихте ли ни дали примери за иновации във „Филип Морис България“, които са тръгнали от вашия отдел?

Преди почти две години стартирахме програмата Senior Management Trainees, която е локална и целеше да привлечем още професионалисти на високо ниво към организацията ни в България. Чрез нея към екипа ни се присъединиха трима колеги, които в рамките на две години ще преминат през различни роли в компанията и ще могат да продължат да се развиват в нея. Програмата вече е припозната като добра практика и вероятно ще бъде въведена във „Филип Морис Интернешънъл“ на регионално ниво. Друга инициатива, която стартирахме тази година, и то защото се вслушахме в нуждите на колегите ни, е програмата My Personal Growth@PMI, която включва споделяне на опит в кариерното развитие, консултации, менторство и обучения за всички служители. Стратегията ни за благосъстояние също мога да нарека иновация, и то най-вече заради структурата и фокуса в три различни направления – психическо, физическо здраве и финансово благосъстояние. Тук например комбинацията между инструменти, комуникация и обратна връзка ни донесе изключително позитивни резултати.

Каква роля възлагате на иновативните решения за създаването на мотивираща и вдъхновяваща работна среда?

Поощряваме отворената комуникация и предлагаме канали за обратна връзка и колаборация, измерваме резултатите си и признаваме постиженията с награди. Но най-силната ни черта като организация е способността да говорим открито, да избягваме политиканстването в името на визията ни, да работим като един. Всичко това може и е добре да бъде част от вътрешната култура в компанията. Ние например поощряваме поведенията, свързани с иновация, като по този начин градим вътрешната си култура. Едно от тези поведения е с името „Поглед в бъдещето“. И бих искала да цитирам част от начина, по който сме го описали: „Любопитни сме, търсим идеи от различни източници и постоянно подобряваме и правим иновации“. С колегите си обсъждаме съответните поведения, събираме реални примери от тяхната ежедневна работа и споделяме помежду си тези, които са ни направили най-силно впечатление.

Какви тенденции задават нововъведенията във вашия бранш и каква отговорност изискват?

Вярвам, че „Филип Морис Интернешънъл“ е впечатляващо смела компания. През 2016 г. предприехме мащабна трансформация както на бизнеса, така и на културата ни, а целта е ясна – постепенно да спрем производството на цигари и да осигурим достъп до потенциално по-малко вредни бездимни алтернативи на пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат цигари. Вече над 27 млн. потребители в 80 държави използват нашата водеща бездимна алтернатива, а над 70% от тях са спрели цигарите напълно. Това е наистина мащабна промяна, а фактът, че зад нея стои компания с над 170-годишна история като „Филип Морис Интернешънъл“, носи и огромна отговорност. Вече четири години съм част от компанията и съм напълно уверена в успеха на тази мисия – и на глобално, и на локално ниво. В България потребителите на бездимните алтернативи, които предлагаме, са вече над 320 хил. и нямам търпение да бъда част от този прогрес и през следващите години – заедно с всички колеги във „Филип Морис България“. 

Материалът е публикуван с подкрепата на „Филип Морис България“.