Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Софтуерни компании
Пpeз минaлaтa гoдинa нaпpимep ИT ceктopът oтбeлязa 20% растеж и нaдxвъpли 7 млрд. лв. оборот
Софтуерни компании
Пpeз минaлaтa гoдинa нaпpимep ИT ceктopът oтбeлязa 20% растеж и нaдxвъpли 7 млрд. лв. оборот
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Свикнaли cмe oт ИT индycтpиятa у нас дa идвaт caмo дoбpи нoвини. Те не липсват и сега – пpeз минaлaтa гoдинa нaпpимep ИT ceктopът oтбeлязa 20% растеж и нaдxвъpли 7 млрд. лв. оборот. Toвa e cepиoзeн cкoк в третия най-окрупнен от представените тук сектори (62%). В конкретния сегмент на създаване на софтуерни решения начело сред 10-те водещи компании в бурно развиващия се сектор за 2022 г. е отново „Амюзнет Интерактив“ ЕООД (бившето ЕГТ „Интерактив“) с приходи от 406,8 млн. лв., следвана от лидера през 2020 г. „Виемуеър България“ ЕООД (343,4 млн. лв.) и „Сайтграунд хостинг“ ЕООД (237,5 млн. лв.). „Пейсейф България“ ЕООД остава на 4-то място с 224,9 млн. лв.
Първите две компании в Топ 10 отчитат най-големия растеж на приходите съответно с 52,2% и 31,8%. Две компании свиват приходите си на годишна база – държавната „Информационно обслужване“ АД (6,8%) и „Телелинк Бизнес Сървисис“ ЕАД (4,4%). Като цяло първите 10 изпращат относително добра година по отношение на приходите – растеж от 19,6% до близо 2 млрд. лв. Положителният финансов резултат на сектора расте с 26,6% до малко над половин милиард лева. Единствено „Информационно обслужване“ АД свива печалбата си, и то почти наполовина. Челната петица се оформя от „САП Лабс България“ ЕООД. Печалбата на компанията със сериозни дългосрочни намерения към страната ни нараства до 8,4 млн. лв. (годишен растеж от 24,8%).
Бурен AI подем на хоризонта, киберсигурността става все по-важна
Висши мениджъри на най-добре представящите се компании според Топ 10 в този сектор бяха поканени да споделят своите очаквания за развитието му през 2024 г.? Публикуваме оценките на бизнес лидерите, приели поканата за коментар.
Джо Багли, вицепрезидент и главен технически директор за регион EMEA във VMware
Суверенитетът, сигурността и монетизацията на данни, изкуственият интелект, гъвкавостта при избора между частен или публичен облак и управлението на отдалечени (edge) устройства ще бъдат сред основните теми за индустрията през 2024 г.
Ускорената дигитализация на компаниите ще продължи, тъй като от това пряко зависят тяхната конкурентоспособност, производителност, клиентско преживяване, както и въздействието върху заобикалящата ги среда.
Сред приоритетите за бизнеса ще останат поверителността и сигурността на данните, устойчивото развитие и фокусът върху спазване на регулаторните изисквания. Употребата на генеративен изкуствен интелект ще ускори вземането на решения, при условие че той се основава на надежден и актуален набор от данни. Генеративният ИИ има потенциал да ускори стократно икономиката на създаване и консумиране на съдържание, което ще отключи нова вълна от иновации за бизнеса. Очаква се до 2025 г. в Европейския съюз икономиката на данни (data economy) да генерира повече от 11 млн. работни места и над 829 млрд. приходи. За да отключат този потенциал за своя бизнес, компаниите ще продължат да инвестират в разработване, тестване и внедряване на приложения с генеративен изкуствен интелект. Прогнозите на McKinsey са за 4.4 трилиона долара икономическа стойност годишно в резултат на използването на генеративен ИИ.
Все по-широкото използване на изкуствения интелект ще отключи и невиждани досега икономически възможности, същевременно подлагайки на изпитание нашите човешки и правни граници.
Николай Тодоров, изпълнителен директор на „СайтГраунд Хостинг“ ЕООД
Прогнозите за развитие на софтуерния сектор са за чувствителен подем, като това се предопределя от динамиката в него, която в момента е изключително интензивна. Тенденцията е това да се запази като процес и през 2024 г. Все повече нараства търсенето на персонализирани софтуерни решения и „Софтуер като услуга“ (SaaS), тъй като бизнесите започват по-често да разпознават предимствата на базираните на облак софтуерни решения. В допълнение, ще се развива трендът за надграждането на софтуерните продукти с AI и IoT приложения, които разширяват функционалността им за клиентите. Например AI асистент за електронни магазини, който може да извършва рутинни операции, спестявайки време за по-важни задачи на хората, които в момента извършват тези процеси. Този бърз технологичен напредък и множество инициативи за дигитална трансформация на различни бизнеси ще изискват все по-голям фокус и върху нуждата от киберсигурност, което предполага пък и развитие на софтуерни продукти от такъв характер. Софтуерният сектор и разработки ще продължат да играят жизненоважна роля в оформянето на нашата цифрова среда и стимулирането на иновациите в редица индустрии. Конкурентното предимство ще бъде на страната на компании, които са изпреварили тези тенденции и вече имат сериозен набор от готови софтуерни решения за оптимизация или сигурност, които могат да предложат.
Иван Петров, старши вицепрезидент Потребителски технологии в „Пейсейф България“ ЕООД
AI ще продължи да е гореща тема не само във финтех, но и в цялата технологична индустрията и през 2024 г. Платформи като Alipay и WeChat Pay в Китай са добри примери за внедряване на AI в платежната сфера, както и множество продукти, предлагани в други развити пазари. Разпространението на тези технологии варира и зависи от множество фактори, включително от технологичната инфраструктура, регулациите и потребителските предпочитания в различните юрисдикции.
Важна тема остава и превенцията от измами. Системите, използващи AI, могат да „научат“ типичните шаблони на потребителско поведение и да алармират при отклонения, индикиращи компрометиран потребителски акаунт, или опити за социално инженерство.
Навиците на нашите потребители показват засилен интерес към лесни за употреба платежни продукти. Регулаторните промени ще доведат до нуждата от умни и лесни за употреба продукти, фокусирани върху специфични проблеми. Компаниите, които съумеят да предложат много и разнообразни методи за плащане и безпроблемно изживяване на потребителите, ще спечелят.
Тенденцията за растеж при наемането на работна сила в сектора продължава и през 2022 г. – с 8,5% до 9113 души. Три компании намаляват броя на служителите си, като най-много са те при „Информационно обслужване“. Секторният лидер пък увеличава с най-голям процент персонала си – със 74,2%. (до 561 души). Най-големият работодател в Топ 10 – „Виемуеър България“ ЕООД, също е продължил да наема хора. Две компании излизат от класацията за 2022 г. – „Прогрес Софтуер“ и „Скейл Фокус“. Техните места в топ 10 заемат „Телелинк Бизнес Сървисис“ ЕАД (9-о място) и „Атос България Компетънси център ЕООД/ЕВИДЕН България“ ЕООД (10-о място).
|
Ключови думи
ИТ сектор
изкуствен интелект
бизнес
компании