Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Транспорт и логистика
Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв.
Транспорт и логистика
Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв.
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Промяната по върховете в Топ 10 на компаниите в българския транспорт и логистика за 2022 г. е обусловена от военните конфликти и високите цени на горивата. Досегашният водач, пловдивската фирма за вътрешноевропейски превоз на товари ПИМК ООД с приходи от 343,2 млн. лв. (растеж от близо 22,1% спрямо 2021 г.), e изпреварен от третия в класирането през 2021 г. – варненската „Дискордиа“ АД (400,8 млн. лв., или растеж от 55,2%).
Показателно е, че цели 6 компании успяват да покачат приходите си над границата от 300 млн. лв., като нито една от тях не е имала такъв резултат през 2021 г. Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв. Отличникът тук е „Юръпиън Еър Чартър“ ЕАД с растеж от 267,6% до малко над 329 млн. лв. Финансовото представяне на чартърното подразделение на националния авиопревозвач пък е направо зашеметяващо – 3009% годишен растеж на нетната печалба до 11 млн. лв. Новият участник в класацията „Български пощи“ ЕАД е компанията, която отчита спад на приходите от основна дейност в Топ 10 (7,7% до 206,3 млн. лв.). Държавното дружество е и единственото с отрицателен нетен финансов резултат, като продължава да увеличава загубата си (5 пъти спрямо 2021 г.).
Иначе положителният финансов резултат на компаниите от Топ 10 продължава да върви нагоре и през 2022 г. – растеж от 24,4% до близо 149 млн. лв. Челната тройка се допълва от софийския доставчик на широка гама от транспортни решения „Гопет Транс“ ЕООД с приходи от над 335 млн. лв. и растеж на печалбата от 113,4%. На следващите две места са представители на пътническото въздухоплаване, като лидерът от 2019 г. „България Ер“ заема 4-то място с приходи от 333 млн. лв., връщайки се отново на печалба след регистрираната загуба от 17,2 млн. лв. през 2021 г. „Еконт Експрес“ ООД се свлича от 2-ро през 2021 г. до 6-о място, след като приходите ù се повишават едва с 14,8% (най-слабият растеж в Топ 10), а печалбата ù – с 2,8%. Все пак „Еконт“ и основният ù конкурент „Спиди“ АД постигат най-висок абсолютен размер на нетната печалба в Топ 10. „Спиди“ АД има печалба от 98 млн. лв., а „Еконт “ – близо 30 млн. лв.
Предлагането изпреварва търсенето, годината ще е трудна
Висши мениджъри от Топ 10 в този сектор бяха поканени да споделят очакванията си за перспективите пред него, като отговорят на въпроса: „Какви са Вашите прогнози за развитието на сектора, в който оперира компанията ви, за 2024 г.?“. Публикуваме оценките на тези от тях, които приеха поканата за коментар.
Христо Христов, собственик и изпълнителен директор на ДИСКОРДИА АД
Очакванията ми за развитието на транспортно-логистичния сектор в Европа, където DISCORDIA реализира над 80% от своите продажби, са 2024 г. да е една от най-предизвикателните години от финансовата криза насам. Очаквам това да е особено осезателно през първото полугодие на годината.
Изпреварващото предлагане на услугата пред търсенето сериозно започна да се усеща още през втората половина на 2023 г. Нашият пазар е либерализиран и много фрагментиран и поради това той изключително се влияе от търсенето и предлагането. Тази ситуация „натисна“ много цените на транспортните услуги надолу и те в момента са с около 15% по-ниски спрямо година назад при увеличаващи се разходи (за транспортни средства, заплати, пътни такси, сервизни разходи и др.).
Ситуацията за мен не е неочаквана, тя е следствие на мерките, които централните банки предприеха по време на пандемията от Ковид-19, а именно печатането на пари в милиарди за насърчаване на потреблението. Това доведе до свръхпотребление на стоки през този период и капацитетът трябваше да догонва търсенето. Този процес предизвика висока инфлация и съответно банките предприеха противодействаща стратегия за вдигане на лихвите и намаляване на покупателна способност на потребителите. Като резултат стоките в обращение намаляват, докато нарасналият капацитет на транспортни средства вече е в излишък. За да се нормализира европейският пазар на транспортно-логистични услуги, много транспортни средства трябва да спрат работа. Очаквам това да се случи не по-рано от средата на 2024 г.
Камелия Василева, глобален търговски директор, ГОПЕТ ТРАНС ЕООД
2024 г. вещае постоянна и потенциално задълбочаваща се рецесия, засягаща не само транспорта и логистиката, но и повечето индустрии. Очакваме увеличени колебания в обема от транспортни заявки в различните отрасли, което от своя страна ще изисква проактивно внимание. Ценообразуването ще бъде подложено на интензивен контрол предвид пазарните колебания и предстоящите нови регулации, като увеличаване на пътните такси и налагането на ETS данък, засягащ фериботните оператори.
Умението да предвиждаме и да се адаптираме към пазарните колебания ще е ключово. Основният фокус трябва да бъде върху оптимизирането на разходите, като същевременно гарантираме, че продължаваме да отговаряме на променящите се нужди на нашите клиенти. Това включва проучване на нови възможности, особено в сферата на екологичната логистика, подобряване на организационната ефективност и географско разширяване към нови пазари.
Вторият ключов аспект е все по-важната роля на ESG изискванията в глобалната среда на веригата за доставки. Ангажиментът на индустрията за устойчивост и интеграция трябва да започне по-рано от периода, диктуван от регулаторните органи. Към днешна дата големите европейски проекти за развитие на железопътната инфраструктура създават допълнителни предизвикателства и правят все по-трудно постигането на целите за декарбонизация. И все пак това, което е от съществено значение, е нашите партньори и ние самите да останем проактивни в идентифицирането на правилните решения в този несъмнено труден период.
|
Ключови думи
транспорт
логистика
спедиция
транспортен сектор
бизнес
печалба
служители