Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Транспорт и логистика

Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв.

Снимки:

личен архив

Транспорт и логистика

Транспорт и логистика

Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв.

Транспорт и логистика
quotes

Промяната по върховете в Топ 10 на компаниите в българския транспорт и логистика за 2022 г. е обусловена от военните конфликти и високите цени на горивата. Досегашният водач, пловдивската фирма за вътрешноевропейски превоз на товари ПИМК ООД с приходи от 343,2 млн. лв. (растеж от близо 22,1% спрямо 2021 г.), e изпреварен от третия в класирането през 2021 г. – варненската „Дискордиа“ АД (400,8 млн. лв., или растеж от 55,2%).

Показателно е, че цели 6 компании успяват да покачат приходите си над границата от 300 млн. лв., като нито една от тях не е имала такъв резултат през 2021 г. Общият растеж в Топ 10 е 37,7% до 3,037 млрд. лв. Отличникът тук е „Юръпиън Еър Чартър“ ЕАД с растеж от 267,6% до малко над 329 млн. лв. Финансовото представяне на чартърното подразделение на националния авиопревозвач пък е направо зашеметяващо – 3009% годишен растеж на нетната печалба до 11 млн. лв. Новият участник в класацията „Български пощи“ ЕАД е компанията, която отчита спад на приходите от основна дейност в Топ 10 (7,7% до 206,3 млн. лв.). Държавното дружество е и единственото с отрицателен нетен финансов резултат, като продължава да увеличава загубата си (5 пъти спрямо 2021 г.).

Иначе положителният финансов резултат на компаниите от Топ 10 продължава да върви нагоре и през 2022 г. – растеж от 24,4% до близо 149 млн. лв. Челната тройка се допълва от софийския доставчик на широка гама от транспортни решения „Гопет Транс“ ЕООД с приходи от над 335 млн. лв. и растеж на печалбата от 113,4%. На следващите две места са представители на пътническото въздухоплаване, като лидерът от 2019 г. „България Ер“ заема 4-то място с приходи от 333 млн. лв., връщайки се отново на печалба след регистрираната загуба от 17,2 млн. лв. през 2021 г. „Еконт Експрес“ ООД се свлича от 2-ро през 2021 г. до 6-о място, след като приходите ù се повишават едва с 14,8% (най-слабият растеж в Топ 10), а печалбата ù – с 2,8%. Все пак „Еконт“ и основният ù конкурент „Спиди“ АД постигат най-висок абсолютен размер на нетната печалба в Топ 10. „Спиди“ АД има печалба от 98 млн. лв., а „Еконт “ – близо 30 млн. лв.

Предлагането изпреварва търсенето, годината ще е трудна

Висши мениджъри от Топ 10 в този сектор бяха поканени да споделят очакванията си за перспективите пред него, като отговорят на въпроса: „Какви са Вашите прогнози за развитието на сектора, в който оперира компанията ви, за 2024 г.?“. Публикуваме оценките на тези от тях, които приеха поканата за коментар.

Христо Христов, собственик и изпълнителен директор на ДИСКОРДИА АД

Очакванията ми за развитието на транспортно-логистичния сектор в Европа, където DISCORDIA реализира над 80% от своите продажби, са 2024 г. да е една от най-предизвикателните години от финансовата криза насам. Очаквам това да е особено осезателно през първото полугодие на годината.

Изпреварващото предлагане на услугата пред търсенето сериозно започна да се усеща още през втората половина на 2023 г. Нашият пазар е либерализиран и много фрагментиран и поради това той изключително се влияе от търсенето и предлагането. Тази ситуация „натисна“ много цените на транспортните услуги надолу и те в момента са с около 15% по-ниски спрямо година назад при увеличаващи се разходи (за транспортни средства, заплати, пътни такси, сервизни разходи и др.).

Ситуацията за мен не е неочаквана, тя е следствие на мерките, които централните банки предприеха по време на пандемията от Ковид-19, а именно печатането на пари в милиарди за насърчаване на потреблението. Това доведе до свръхпотребление на стоки през този период и капацитетът трябваше да догонва търсенето. Този процес предизвика висока инфлация и съответно банките предприеха противодействаща стратегия за вдигане на лихвите и намаляване на покупателна способност на потребителите. Като резултат стоките в обращение намаляват, докато нарасналият капацитет на транспортни средства вече е в излишък. За да се нормализира европейският пазар на транспортно-логистични услуги, много транспортни средства трябва да спрат работа. Очаквам това да се случи не по-рано от средата на 2024 г.

Камелия Василева, глобален търговски директор, ГОПЕТ ТРАНС ЕООД

2024 г. вещае постоянна и потенциално задълбочаваща се рецесия, засягаща не само транспорта и логистиката, но и повечето индустрии. Очакваме увеличени колебания в обема от транспортни заявки в различните отрасли, което от своя страна ще изисква проактивно внимание. Ценообразуването ще бъде подложено на интензивен контрол предвид пазарните колебания и предстоящите нови регулации, като увеличаване на пътните такси и налагането на ETS данък, засягащ фериботните оператори.

Умението да предвиждаме и да се адаптираме към пазарните колебания ще е ключово. Основният фокус трябва да бъде върху оптимизирането на разходите, като същевременно гарантираме, че продължаваме да отговаряме на променящите се нужди на нашите клиенти. Това включва проучване на нови възможности, особено в сферата на екологичната логистика, подобряване на организационната ефективност и географско разширяване към нови пазари.

Вторият ключов аспект е все по-важната роля на ESG изискванията в глобалната среда на веригата за доставки. Ангажиментът на индустрията за устойчивост и интеграция трябва да започне по-рано от периода, диктуван от регулаторните органи. Към днешна дата големите европейски проекти за развитие на железопътната инфраструктура създават допълнителни предизвикателства и правят все по-трудно постигането на целите за декарбонизация. И все пак това, което е от съществено значение, е нашите партньори и ние самите да останем проактивни в идентифицирането на правилните решения в този несъмнено труден период.