Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

В добри и лоши времена: Назначете я за шеф на компанията

Три теории защо жените на ръководни позиции повишават производителността и печалбите

Автор:

Петър Хераков

В добри и лоши времена: Назначете я за шеф на компанията

В добри и лоши времена: Назначете я за шеф на компанията

Три теории защо жените на ръководни позиции повишават производителността и печалбите

В добри и лоши времена: Назначете я за шеф на компанията
quotes

В момента жените заемат 10,4% от позициите на главни изпълнителни директори в компании от Fortune 500. Това е рекордно висок процент, но все още е твърде малка част от всички директорски позиции. Освен това жените изпълнителни директори често получават по-кратък мандат – средно 3,5 години, в сравнение със 7,5 години за мъжете. 

И то въпреки че проучванията показват, че при времена на несигурност компаниите, ръководени от жени, вероятно ще се представят също толкова добре, ако не и по-добре, отколкото ръководените от мъже през периоди на пазарна стабилност и растеж. Според S&P Global компании с жени на висшите мениджърски позиции постигат забележително представяне на цените на акциите си в сравнение със средното за пазара. „През 24-те месеца след назначаването на жена като директор акциите на съответната компания поскъпват с 20%, а жените финансови директори отбелязват 6% увеличение на доходността и 8% по-голяма възвръщаемост на акциите“, се посочва в доклада от предковидната 2019 г.

Тоест точно както прочутата Джинджър Роджърс изпълнява всички стъпки на Фред Астер, но стъпвайки назад, на високи токчета и със стягащ колан, жените в лидерски роли могат да правят всичко, което и мъжете, но често трябва да се движат по подобни сложни пътища при по-предизвикателни условия. Този образ капсулира сценария на „стъклената скала“ – където жените се назначават на ръководни позиции по време на организационна криза. Тези ситуации често идват с допълнителни пречки, които често остават незабелязани. И са съчетани с неизказано очакване за провал.

Въпреки това не всички истории за жени на стъклената скала оправдават тези очаквания. Ето примери за такива. 

Мери Бара

Мери Бара, главен изпълнителен директор на GM, не само поема лидерска роля по време на криза, но също така довежда компанията до успех, като демонстрира устойчивост и стратегическа проницателност. Нейното лидерство е широко признато за управлението на GM през времена на предизвикателства и определянето на нови стандарти за автомобилната индустрия. 

Тя е избрана през 2014 г. – точно когато компанията се възстановява след банкрут и трябва да се справи с огромен брой различни проблеми, довели до връщане на хиляди автомобили. Но Мери Бара се справя отлично. През 2018-а тя взима решение да назначи 39-годишната Дхивя Сурядевара за главен финансов директор. И я прави петата жена директор в борд от 11 души. 

Всъщност кариерата на Бара е пълна с любопитни детайли. Като например това, че започва работа в компанията още 18-годишна, за да може да плаща студентските си такси. Или че докато работи в HR, отдела взима решение да се разреши на служителите да идват с джинси на работа. Това води до доста повдигнати вежди и дори оплаквания. Което няма как да я уплаши, разбира се – все пак е отгледала две деца.

Индра Нуи

Индра Нуи започва кариерата си като продуктов мениджър в Johnson & Johnson и Beardsell. Следват периоди в Motorola и Asea Brown Boveri. През 1994-та тя започва работа в PepsiCo като вицепрезидент за корпоративната стратегия и развитие. През 2006-а е избрана за главен изпълнителен директор. Едва пети в историята на PepsiCo. 

През този период компанията създава Tricon, сега Yum! Brands, под чиято шапка са KFC, Pizza Hut, Taco Bell и The Habit Burger Grill. С парите от акциите на Tricon PepsiCo финансира масово обратно изкупуване на свои акции, с което намалява акционерите и шансовете за недоволството от бъдещи покупки на други компании. В това число влизат Tropicana през 1998, сливането с Quaker Oats Company, собственика на Gatorade, през 2001 г. Всички тези придобивания вдигат годишната печалба на PepsiCo от 2,7 млрд. до 6,5 млрд. долара за период от 10 години. 

„Чуй ме – каза веднъж майка ми. – Може да си президентът на PepsiCo или каквото и да е, но когато се прибереш вкъщи, ти си майка, дъщеря и съпруга. Никой не може да те замени в тези роли. Така че оставяш короната си в гаража“, пише в книгата си Индра Нуи. Въз основа на тези възгледи тя променя и културата в компанията. „Била съм замесена в хиляди проекти с кратки срокове, които най-вероятно можеше да бъдат увеличени с няколко дни, без това да доведе до фатални резултати за проекта. Но тези допълнителни дни щяха да имат положителен ефект върху живота на моите колеги като родители и като членове на тяхната местна общност. И започнахме да ги даваме“, казва тя.

Джини Ромети 

Вирджиния Ромети става първата жена, оглавила IBM. Тя работи почти 40 години за компанията и се пенсионира в нея на 31 декември 2020 г. Започва като системен инженер в IBM през 1981 г. След това оглавява глобалните продажби, маркетинг и стратегия. После става и президент, и главен изпълнителен директор.

През 2002 г. води и завършва успешно покупката на Monday – консултантския бизнес на PricewaterhouseCoopers, срещу 3,5 млрд. долара, като по онова време това е най-голямата сделка в този сегмент от пазара. Малко по-късно тя създава стратегията, която премества IBM от хардуерното поле в това на софтуера и услугите. Между 2012 и 2016 г. под нейно ръководство компанията инвестира 8,5 млрд. долара в придобиването на 30 компании и още 7 млрд. долара в различни нови производства, включително на чипове. След 24 последователни тримесечия на спад през 2018 г. IBM за първи път има увеличение на приходите.

„IBM е компания на 106 години и единствената технологична компания, минала успешно през толкова ери. Това, което знаем, е, че трябва да се трансформираме. Няма смисъл да се опитваме да пазим миналото, защото така губим свободата да правим дълготрайни промени“, е нейната визия за IBM. „Трябва да се научиш да приемаш некомфортните неща. Развитието и комфортът не съществуват заедно“, е нейният съвет към жените лидери.

Мариса Майер

Оценката за Майер не е чак толкова блестяща. Но все пак е първата жена инженер в Google. Застава начело на Yahoo през 2012 г. в период на огромна криза за някогашния гигант. Опитът ѝ да преобърне съдбата на интернет пионера не е успешен изцяло. Но все пак тя успява да утрои цената на акциите на компанията и да донесе над 30 млрд. долара богатство на акционерите, както и да продаде онлайн операциите на компанията на Verizon Communications през 2017 г. През този период тя ражда и отглежда три деца. „Когато не съм сигурна какво да направя, винаги избирам непознатото. Това, за което не съм напълно готова. Но този подход винаги ми е носил успех“, казва тя. 

Ако оставим положителните примери настрана обаче, светът е пълен с истории за жени изпълнителни директори, които са назначени да „почистят кочината“. Например Стефани Поуп в Boeing. Или Даун Дейвис в Bon Appétit. Или Линда Якарино в Twitter/X. Дейвис не успява в задачата си и напуска. А на Поуп и Якарино можем само да стискаме палци да се справят.

Защо женското лидерство води до по-добро представяне

Този въпрос няма конкретен отговор. Съществуват обаче няколко теории защо поставянето на жени на ръководни длъжности може да повиши производителността и доходността на акциите.

#1 Малко жени успяват да стигнат до върха

Както показват числата, малко жени успяват да заемат ръководни длъжности. Следователно жените, които успяват да заемат тези позиции, често са най-мотивираните, всеотдайни и трудолюбиви в своята област. И са достатъчно добри, за да надминат конкуренцията. В резултат на това жените, които успяват да стигнат до върха, могат да тласнат компанията напред.

#2 Разнообразието носи перспектива

Жените имат по-свежа и различна гледна точка от тази на мъжете. Новите идеи могат да предизвикат положителна промяна, което води до по-добро представяне. 

#3 Жените са склонни да бъдат по-внимателни

Просто казано, мъжете (статистически) поемат повече риск от жените. Увеличете натиска и тези различия между половете се засилват. Тоест по отношение на лидерски позиции и доходност тази тенденция може да работи в полза на жената лидер.