Tech БРОЙ /// Мениджър 05/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Кой каза сбогом на ТikTok?
Компанията е в режим на отбрана
Кой каза сбогом на ТikTok?
Компанията е в режим на отбрана
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Да управляваш приложение с над 1,7 млрд. потребители през 2023 г. звучи като сбъдната професионална мечта за мнозина. Ситуацията обаче не изглежда толкова бляскава, ако си Шоу Чу – главният изпълнителен директор на TikTok. В последната година той, изглежда, има повече работа и теми за разговор с американските власти, отколкото със собствените си служители.
Как Чу стигна до тази си роля и защо TikTok се оказа в това незавидно положение?
„Нямах голям план“
Чу е роден през 1983 г. в Сингапур в семейството на строителен работник и счетоводителка. Ранното си детство прекарва на острова, а след като отбива военната си служба – задължителна за повечето мъже, – заминава да учи в University College London, където завършва икономика. След обучението си той остава в Лондон и се присъединява към Goldman Sachs като инвестиционен банкер. По-късно Чу се премества в САЩ, за да посещава Harvard Business School. Тогава всъщност е неговият първи сблъсък с технологичната индустрия – с летен стаж във Facebook.
Според Чу кариерата му е подобна на тези на множество предприемачи. „Наистина не знаех какво искам да правя или къде ще ме отведе животът. Погледнато назад, нямах голям план. Пуснах се по течението и се възползвах от шансовете, когато се появиха“, казва той. След дипломирането си в Харвард Чу работи за фирмата за рисков капитал DST Global. В руската инвестиционна фирма той ръководи инвестиции в JD.com, Alibaba и Xiaomi, а също така и инвестиционен екип в ByteDance през 2013 г.
Чу среща бъдещата си съпруга Вивиан Као, докато и двамата са студенти в Harvard Business School. След дипломирането си двойката живее в Лондон, Сингапур и Хонконг, преди да се установи в Пекин. През 2015 г. Чу се присъединява към Xiaomi като главен финансов директор. Той ръководи първичното публично предлагане на компанията през 2018 г. Тогава компанията набира 3,05 млрд. долара и е оценена на около 54 млрд. долара. Това се превръща в най-голямото IPO след листването на Alibaba в Ню Йорк през 2014 г.
Чу се присъединява към ByteDance като главен финансов директор в началото на 2021 г. Не след дълго той е назначен за главен изпълнителен директор на TikTok след оставката на Кевин Майер, бивш изпълнителен директор на Disney, който заема поста само три месеца.
Откакто обаче пое най-високопоставената роля в компанията, Чу посвещава голяма част на времето си, за да защитава приложението пред правителствени служители. Те поставят под въпрос отношенията на китайската компания с властта в Пекин.
Какъв е проблемът на САЩ с TikTok?
Законодателите в САЩ имат подозрения относно връзките на приложението за споделяне на видеа с властите в Китай. Американски служители многократно са предупреждавали, че TikTok заплашва националната сигурност, тъй като китайското правителство може да го използва, за да шпионира американците или да им повлияе чрез разширяване или потискане на определено съдържание. Съгласно законите за национална сигурност на Китай правителството има властта да принуди собственика на TikTok – ByteDance, да предостави достъп до потребителски данни на САЩ по всяко време за събиране на разузнавателна информация, ако е необходимо.
Директорът на ФБР Кристофър Рей заяви пред членовете на Комисията по разузнаване на Камарата през март, че китайското правителство може да компрометира устройствата на американците чрез софтуера. В секретни брифинги законодателите са научили „как реки от данни се събират и споделят по начини, които не са добре съобразени с интересите на сигурността на САЩ“, коментира сенатор Крис Кунс, демократ от Делауеър. Според сенатор Марко Рубио от Флорида, републиканец, член на Комисията по разузнаване на Сената, китайското правителство има способността да повлияе на „много млади хора“, които използват TikTok като основен източник на новини.
Реално всички платформи за социални медии събират данни за потребителите, но според експерти TikTok по-ефективно изучава техните интереси – въз основа на това колко дълго остават на дадено видео, дали го харесват, препращат или коментират. Според проучване на Pew Research Center от 2022 г. две трети от американските тийнейджъри използват TikTok всеки ден, а 16% казват, че са в платформата почти постоянно.
Така се стигна до приемането на закон, който вече е одобрен от законодателите в САЩ и подписан от президента Джо Байдън. В него се забранява на магазините за приложения да предлагат TikTok и интернет компании няма да поддържат приложението, ако ByteDance не продаде дружеството до 18 януари. Байдън може да удължи срока с три месеца в случай на напреднали преговори.
Защо икономическата политика на Китай тревожи Запада?
Международните правителства отбелязват с тревога нарастващата намеса на китайската държава в частната инициатива. Към 2023 г. над 92% от 500-те най-големи частни компании в Китай имат партийни звена. От 2018 г. е задължително местните компании да създават партийни дружества. „От 2012 г. насам честният пазарен растеж отстъпи място на възраждането на ролята на държавата“, отбелязва Никълъс Ларди, американски икономист.
Партията систематично прониква в частни компании, а също така въведе нов закон за националното разузнаване през 2017 г. Според него „всяка организация и гражданин“ трябва „да подкрепя и сътрудничи в работата на националното разузнаване“.
Трябва да се отбележи, че отношенията между партията и фирмите от частния сектор са донякъде гъвкави. Партията обичайно не управлява ежедневните операции, а фирмите до голяма степен все още отговарят за своите основни бизнес решения. Главно партийните звена са ангажирани с това да гарантират, че компанията спазва законите, и да насърчават нейното „здравословно развитие“. Но натискът от страна на партийните комитети да имат място на масата, когато става въпрос са големи инвестиции например, означава, че „линиите са опасно размити“, както посочва анализатор. На практика е невъзможно да има категоричен отговор дали партията контролира фирмите или не.
Аргументи срещу забраната
Разбира се, налице са и аргументи срещу забраната на TikTok. Потребителите твърдят, че приложението подпомага развитието на дигитални творци и малки онлайн бизнеси, които го използват като маркетингова и комуникационна платформа.
Сред законодателите в САЩ също има несъгласни с мерките. Демократът Ед Марки заяви през април, че приложението наистина представлява риск за националната сигурност, но законодателството е „цензура“, тъй като може да откаже на американците достъп до платформа, на която разчитат за новини, бизнес цели, изграждане на общност и свързване с приятели. Сенатор Ранд Пол, републиканец от Кентъки, написа, че законът може да се окаже врата за правителството към принуждаването на продажбата и на други компании.
Макар да признават заплахата от Китай, правозащитни организации повдигат въпроса защо базирани в САЩ социални медийни гиганти като Meta и X, които съхраняват потребителски данни, не са обект на същия контрол.
Ответната реакция
В началото на май TikTok заведе дело, целящо да блокира закона в САЩ. ByteDance вече заяви, че няма планове да продава бизнеса. В документите медийната компания определя закона като „извънредна намеса в правата на свобода на словото“ на дружеството и неговите 170 млн. американски потребители. В тях се казва, че САЩ са изложили само „спекулативни опасения“, за да оправдаят мярката.
Според китайското правителство законът е „тормоз“ от страна на САЩ над чуждестранна фирма. Пекин също сигнализира, че би се противопоставил на евентуална продажба. В документацията до Апелативния съд на окръг Колумбия TikTok определя изискването за продажба като „просто невъзможно: нито от търговска, нито от технологична, нито от правна гледна точка. И със сигурност не в 270-дневния срок, изискван от закона“.
TikTok твърди, че няма връзка с китайските власти и правителството не може да диктува решенията ѝ. Компанията заяви, че е похарчила над 2 млрд. долара в отговор на опасенията на САЩ, като е внедрила множество предпазни мерки за американските данни.
Кои страни вече забраниха TikTok?
През юни 2020 г. потребителите на TikTok в Индия се сбогуваха с приложението. Ню Делхи внезапно го забрани заедно с десетки други китайски приложения след военен сблъсък по границата между Индия и Китай. Правителството цитира опасения за поверителността и заяви, че китайските приложения представляват заплаха за суверенитета и сигурността на страната. По това време приложението има около 200 милиона потребители в Индия, най-много в страна извън Китай. Освен това в компанията работят хиляди индийци.
Приложението също е забранено в Пакистан, Непал, Афганистан и е ограничено в много страни в Европа. На Стария континент също се обмисля забрана на TikTok, но няма предприети конкретни стъпки в тази посока.
|
Ключови думи
TikTok
САЩ
забрана
Шоу Чу
бизнес
икономиката на Китай