Tech БРОЙ /// Мениджър 07/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Зимата на е-спорта
Инвестициите в него започнаха да намаляват за първи път от десетилетие
Зимата на е-спорта
Инвестициите в него започнаха да намаляват за първи път от десетилетие
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Година след година индустрията на електронните спортове растеше. Турнири и игри увеличаваха броя на участниците и броя на гледащите. Съответно нарастваха и бюджетите и наградните фондове. Куп компании се качиха на високоскоростния влак и се включиха в размиване на границите между виртуалния свят и търговските продукти. Бъдещето стана още по-светло, когато държавният фонд на Саудитска Арабия започна да инвестира – общо 8 млрд. долара в различни гейминг компании през последните 18 месеца.
Въпреки тези инвестиции през миналата година тенденцията се обърна за първи път от десетилетие насам. Капиталите, които се влагаха в е-спорт компании, секнаха и те трябваше да се насочат към самоиздържане. Зимата в е-спорта доведе до фалит на някои компании. Beyond the Summit, която правеше 11 години Dota 2, Super Smash Bros и CS:GO, затвори. Но го направи подобаващо – със Smash Ultimate Summit 6. FaZe Clan обяви загуби от 53,2 млн. долара за 2022 г. Съчетани със загуби от 36,9 млн. долара през 2021 г. и еднократен разход от 115,3 млн. долара за излизане на борсата, положението хич не изглежда розово.
„Мисля, че това е нормално развитие на нещата. Много дълго време се поддържаше балон – стойността на нещо е две единици, а се твърдеше, че е десет. Е, реалността винаги е по-силна“, коментира Мартин Кадинов, съосновател и управляващ партньор в TDB play. Той има огромен опит и през последните 20 години се посвещава на развитието на гейминг културата и електронните спортове в България. Познава индустрията от различни страни – и като играч, и като регионален мениджър в световния пионер и лидер в сферата на електронните спортове – ESL.
Положението не е уникално за е-спорт индустрията. Причината е корекцията на пазарите, увеличените лихви и по-затегнатите условия за кредити. Все пак хибернацията не е тотална – турнирите по League of Legends, Dota 2, CS:GO и VALORANT продължават да се радват на висока гледаемост и сериозни награди.
Ръст на залозите в реално време
Това, че големите турнири продължават да привличат вниманието, е добре и за букмейкърите. Докато преди години залозите на е-спорт бяха екзотика, сега всяка заложна къща предлага такива. И то заедно със съответната индустрия за данни, предвиждания и статистики. Увеличава се и процентът на залозите в реално време – според данните на Kambi Network 60% от всички залози на е-спорт са били на живо.
Новият фаворит на залагащите е Rocket League. Причината – лесни правила, бърз геймплей и много по-малко неща за научаване. League of Legends има списък от над 150 шампиона, всеки с различни умения и способности.
Големите три станаха четири
Големите три в е-спорта са League of Legends, Dota 2 и CS:GO. Те имат сериозни турнири, наградни фондове и зрители. Това ги прави идеални за спонсори. В последните години обаче на терена излезе и нов играч – Valorant. Играта се появи през 2020 г., но вече е на нивото на Голямата тройка.
„Valorant донякъде репликира CS за новото поколение. Има същите механики, геймплей и дори ъгли на показване на действието. И макар че има стрелба и оръжия, рейтингът ѝ е подходящ за тийнейджъри“, обяснява Кадинов.
Според него обаче влизането на нова игра, подходяща за е-спорт, е по-скоро изключение. „За да направиш хубава игра, тя трябва да е лесна за научаване и невъзможна да станеш най-добрият. За това трябва огромен бюджет за разработване и популяризиране. При положение че вече имаш четири големи игри, още няколко по-малки и куп други, е много трудно да навлезеш на този пазар“, добавя той.
България не е засегната от зимата
Това да си малък пазар за игри и е-спорт има и своите предимства – тук големите промени почти не се усещат. В България няма турнир, подкрепен от издател – съответно много неща се случват от ентусиазъм.
От миналата година има федерация по е-спорт, която прави различни малки турнири. Актьорът Китодар Тодоров продължава да развива гейминг канала си, като през септември организира DOTA турнир с награден фонд от 20 хил. лв. Има и българска училищна е-спорт лига.
TDB play направи Red Bull Solo Bulgaria Q 2023. Победителят тук – Илия „Lmzs“ Ружгев – стана и световен шампион в Лондон. Компанията с подкрепата на Chase A Cloud и „Тук-Там“ прави и доста голямо събитие през септември – Hive Creative Buzz. В него ще се говори за игри, анимация и креативна икономика.
Двама български играчи, които да следите
България трудно прави отбори в е-спортовете. В страната ни няма наистина професионален е-спорт отбор, но за сметка на това има играчи на високо ниво. Общо те са около 20-ина професионалисти в различни игри, като имаме и европейски шампион в LoL. Това са две имена, които може да следите по-отблизо.
Здравец Илиев Гълъбов (Hylissang) е съпорт за MAD Lions в League of Legends. 30-годишният софиянец играе от 2004 г. Първо Heroes of Might and Magic III, след това през 2008 г. World of Warcraft: The Burning Crusade, а през 2011 г. започва League of Legends. Има супер агресивен стил на игра, куп награди и много повече интервюта.
Друга българска гордост е 18-годишният Божидар Богданов (hansha). Той привлече вниманието, когато преди две години влезе в топ 10 на Европа. През ноември 2021 г. беше привлечен в OG. На 17 години и 30 дни през 2022 г. спечели в Стокхолм, с което стана най-младият победител в DOTA мейджър турнир. Общо е спечелил над 300 хил. долара.
|
Ключови думи
e-спорт
игри
дигитализация