Убийци на увереност

Убийци на увереност

Увереността в собствените умения и способности може да бъде трудна за улавяне. Дори най-успешните хора могат да страдат от синдромa на самозванец, казвайки си, че не са достатъчно добри и е само въпрос на време всички останали да разберат това.

Въпреки че е нормално да почувствате прилив на нерви или дори съмнение в себе си, когато сте в нова ситуация, някои от ежедневните ви навици може да наливат масло в огъня, казва Селена Резвани, автор на „Quick Confidence: Be Authentic, Create Connections and Make Bold Bets On Yourself“.

„Играта на сигурно или целенасоченото занижаването на вашата стойността наранява увереността ви“, казва тя. „Възможно е да говорите и да действате с по-голяма смелост и да не позволявате на съмненията да говорят вместо вас“, добавя Резвани. Ето какво има предвид.

Използвате език с нисък статус

Има значение какво казвате и как го казвате. Според Резвани използването на език с „нисък статус“ може да попречи на увереността ви и това се проявява по няколко различни начина.

Първият е използването на непълни мисли или фрагменти от думи. Друг негативен фактор е постоянното добавяне на нови и нови детайли, което води до прекомерно обясняване.

Бързото отстъпване пред други хора е също е начин да понижите статуса на вашия език. „На среща, например, може да кажете: „Защо не продължите вие, всъщност не съм експерт в тази сфера.“ Това е проблем, защото представлява избягване на отговорност или отказ от вземане на решение – фактори, които не помагат за изграждането на увереност“, казва Резвани.

Друг навик е да искаш разрешение за споделяне. „Ако имате ясна идея или предложение за действие, не е необходимо непременно да искате разрешение за споделяне“, обяснява тя.

Сравнявате се с другите

Сравнението се нарича „крадец на радост“. Това също вреди на вашето доверие, защото хората са склонни да сравняват нагоре, казва Резвани.

„Имаме пристрастие да се сравняваме с хора, които имат повече влияние, пари или нещо друго. Когато направите това сравнение нагоре, естествено ще се почувствате победени. Няма да се фокусирате върху  вашите дарби и това, което имате“, обяснява тя.

Разбирането как този човек е стигнал до мястото, където е, може да помогне. Той или тя може да има повече житейски опит или да е работил/а по-дълго, за да изгради своите умения. „Възможно е да се възхищаваме на красотата, успеха или невероятната решителност на някой друг, без паралелна оценка“, казва Резвани.

Винаги се подчинявате на авторитетите  

Много от нас са били научени да се подчиняват на авторитетите като деца. За съжаление, това може да повлияе на увереността ви на работното място, като ви накара да бързате да кажете то, което имате да кажете, когато говорите с шефа си или с друг човек на ръководна позиция.

Вместо това може да подобрите позицията си в разговора като промените начина си на мислене и насочите вниманието си към самия човек, а не неговия авторитет, обяснява Резвани.

„Вместо да говорите с „Рейчъл главният изпълнителен директор“, говорете с „Рейчъл човекът“, човешкото същество, което седи тук срещу мен, което вероятно е искало да спи 10 допълнителни минути днес като мен, което понякога има нуждата да се чувства смело, точно като мен“, казва тя.

Предполагате, че мениджърът ви вече знае това

Докато работата на вашия мениджър е да ви напътства и да знае какво правите, Развени казва, че паметта на лидерите понякога може да ги предаде. „Те имат толкова много неща, върху които са фокусирани, че често не знаят какво правите в момента, да не говорим за това какво правите наистина добре“, казва тя.

Вместо да запазвате постиженията си за някаква месечна или годишна среща, проследяването и редовното отчитане на положителните ви резултати може да повиши увереността ви. Например, можете да получите обратна връзка от доволен клиент или от колега, с който сте работили по някакъв проект. Резвани предлага да споделите тази информация на срещи на четири очи с вашия шеф.

„Това е чудесен начин да държите мениджъра си ангажиран и информиран“, казва тя. „Много мениджъри оценяват подобаващо такива новини, защото те също могат да ги споделят с техните шефове“, обяснява тя.

…………………………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ