Бъдещето на електрическата авиация зависи от иновации в производството на батерии

Бъдещето на електрическата авиация зависи от иновации в производството на батерии

По-рано този месец в норвежкия град Берген кацна една изключителна рядкост - самолетът Alia прелетя 160 км за 55 минути, използвайки не гориво, а батерии, споделя BBC. Електрическият самолет е създаден от американската авиокосмическа компания Beta Technologies и е предназначен за товарни превози, като капацитетът му е до 560 кг. 

Полетът симулира планиран товарен маршрут между крайбрежните градове Ставангер и Берген и през следващите няколко месеца ще се извършват още тестови полети като част от намерението на Норвегия да създаде авиация с ниски емисии. 

Самолетът Alia може да лети до 400 км с едно зареждане и да се зарежда за по-малко от 40 минути чрез включване, точно като електрическа кола. Същият модел може да бъде използван за медицински транспорт, както и за транспортиране на пътници до пет места - през юни машината напрви своя първи демонстрационен полет, който превози пътници до летище JFK в Ню Йорк.

"Убеден съм, че следващият голям пробив за авиокосмическата индустрия ще бъде електрическото задвижване", споделя главният директор по приходите на Beta Technologies Шон Хол. "Сега сме в състояние значително да намалим оперативните разходи и това е полезно за околната среда от въглеродна гледна точка".

Alia е един от най-напредналите проекти сред десетките фирми, които изследват електрическото задвижване при самолетите. Това би бил един от начините за намаляване на въглеродния отпечатък, за който авиационната индустрия допринася с 3%. 

Въпреки това, Pipistrel Velis Electro остава единственият електрически самолет, който получи пълен сертификат от европейските власти, въпреки че преодоля това препятствие преди пет години. С обхват от 185 км и 50 минути полетно време, словенският Pipistrel е ограничен до обучение, а не за превоз на пътници от точка А до точка Б. Но успехи като този бяха засенчени от поредица от провали в електрическата авиация. Дори авиационният гигант Airbus се оттегли от пазара. През януари компанията обяви, че разработването на електрическия самолет CityAirbus ще бъде спряно.

Обхватът остава основното ограничение за електрическия полет. Дори най-добрите литиево-йонни батерии са обемисти и тежки, с много по-ниска енергийна плътност от реактивното гориво. Те "не са се подобрили значително" през последните две десетилетия, смята Гай Гратън, авиационен експерт и професор в университета Кранфийлд.

За да бъдат възможни полетите с електрически самолет, е необходима "революция" в химията на батериите, казва той. Като се имат предвид тези ограничения, някои търсят алтернативни технологии. Точно както хибридните автомобили бяха трамплин към електрическите превозни средства; производителите на самолети сега също експериментират с хибридни технологии.

Сред авиационните стартъпи, които се опитват да вдигнат електрическите пътнически самолети в небето, е Heart Aerospace. Ако всичко върви по план по време на предстоящите тестови полети, той ще се превърне в най-големият самолет, захранван с батерии. "Има около два тона батерии в него", обясни главният технологичен директор Бенджамин Стейблър.

За своите операции в реалния свят обаче Heart възприема коренно различен дизайн: хибриден самолет, захранван от батерии, но носещ гориво като резерва.

"Нямате нужда от толкова много батерии", твърди Стаблър, което го прави по-лек и по-евтин, а също така позволява повече плащащи пътници. "За нормален маршрут той ще може лети изцяло на батерии от излитане до кацане. Ако искате да изминете по-голямо разстояние или ако има отклонение, можете да преминете към турбините", обясни той.

Самолетът може да измине 200 км в полет само с електричество. С хибридната технология, която е планирана за тестови полети през 2026 г., тя може да прелети 400 км с 30 пътници или до 800 км с 25, твърди фирмата.

Beta Technologies също се стреми към хибридни самолети за отбранителни и граждански цели. Първият ѝ модел е построен през 2023 г., а по-късно тази година планира да произведе самолет, който е не само хибриден, но и автономен.

"Вълнуваме ли се от хибрида? 100%. Това е начин да се изминат по-дълги разстояния и все пак да има ползи за околната среда." Първо е необходима изцяло електрическа основа", твърди Хол. Хибридните системи имат по-ниски емисии от конвенционалните самолети, а електрическите двигатели биха позволили по-тихо излитане и кацане в градските райони.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Полша спря търговски трафик за 25 млрд. евро между ЕС и Китай със затварянето на границата с Беларус
Астрономи откриха неизвестна досега квазилуна близо до Земята
Имението на прочутия режисьор Дейвид Линч в Холивуд се продава за 15 милиона долара
ЕС планира да ускори спирането на вноса на руски втечнен природен газ заради натиска на Тръмп
Времето: Хладно утро, но през деня температурите ще достигнат до 28 градуса
Децата ще могат да подават сигнали за насилие през специално приложение
Владимир Колев, Kлeт Бългapия: Класната стая на бъдещето ще бъде по-гъвкава и динамична