Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Време е за нашия редакторски подбор в редовната ни седмична рубрика.

Япония пуска 515-километров конвейер-стрела за стоки между Токио и Осака

Снимка: Shuttestock

Шест десетилетия след като влакът-стрела за първи път превози пътници между Токио и Осака, властите в Япония планират да направят същото за товарите, като построят „път с конвейерна лента“, съобщава в. Guardian. Автоматизираният транспортен коридор за стоки, който ще свързва столицата с Осака, на 515 км, се разглежда като част от решението за нарастващото търсене на услуги за доставка в четвъртата по големина икономика в света. Проектантите също така се надяват, че пътят ще облекчи натиска върху шофьорите на доставки на фона на хроничен недостиг на работна ръка, който засяга всичко - от кетъринг и търговия на дребно, до превози и обществен транспорт. Пътят също ще помогне за намаляване на въглеродните емисии, според Ури Ендо, високопоставен служител в министерството на транспорта, който наблюдава проекта. „Ключовата концепция на автомобилния поток е да се създадат специални пространства в рамките на пътната мрежа за логистика, като се използва 24-часова автоматизирана и безпилотна транспортна система“, казва Ендо. Правителството показа на видео големи контейнери на палети – всеки от които може да побере до един тон продукция. Те се движат по три един след друг по транспортна лента в средата на магистрала. От двете страни се движат и автомобилите. Автоматизирани мотокари ще товарят артикули в контейнерите като част от мрежа, която свързва летища, железопътни линии и пристанища. Тестовете трябва да започнат през 2027 г. или началото на 2028 г., като пътят ще влезе в пълна експлоатация в средата на следващото десетилетие. Въпреки че не са публикувани официални оценки, вестник „Йомиури Шибун“ съобщава, че пътят, свързващ Токио и Осака, може да струва до 3,7 трилиона йени, което е 18,6 милиарда британски лири, предвид големия брой тунели, които ще са необходими. Ако проектът е успешен, той може да бъде разширен, за да включи и други части на Япония . Но хората няма да изчезнат напълно – те все още ще трябва да извършват доставки от врата до врата до евентуалното въвеждане на превозни средства без водачи. Министерството изчислява, че логистичните магистрали могат да свършат работата на 25 000 шофьори на камиони на ден, пише изданието. Недостигът на шофьори на камиони, които превозват около 90% от товарите в Япония, се очаква да се ускори след въвеждането тази година на закон, ограничаващ извънредния им труд в опит да се справи с прекомерната работа и да намали броя на злополуките.

NASA изстрелва телескоп, който прави за първи път карта на Вселената в 102 цвята

Снимка: Shutterstock

Космическият телескоп на NASA SPHEREx, планиран да бъде изстрелян през април 2025 г., не само ще бъде първият, който ще наблюдава стотици милиони звезди и галактики, но и първият, който ще го направи в 102 различни цвята. От орбита около Земята телескопът ще може да открие най-малко 102 различни цвята в инфрачервения спектър. Невидими за човешкото око, те ще позволят на учените да изучават аспекти, вариращи от физиката на ранната Вселена до произхода на водата на подобни на Земята планети.
Използвайки спектроскопия, SPHEREx разделя светлината от звезди и галактики на отделни цветове, подобно на призмата, която разделя слънчевата светлина на цветовете на дъгата. Това разделяне на цветовете позволява да бъдат определени различни характеристики на обектите, като техния състав и разстояние до Земята. На всеки шест месеца SPHEREx ще изследва цялото небе, използвайки технологии, адаптирани към земни спътници и междупланетни космически кораби. По-конкретно, той ще наблюдава стотици милиони близки и далечни галактики, някои толкова далечни, че на светлината им са необходими 10 милиарда години, за да достигне Земята. Много космически телескопи, като Хъбъл и Джеймс Уеб, позволяват спектроскопия с висока разделителна способност на отделни обекти или части от космоса, докато други, като широкообхватния инфрачервен изследовател (WISE), са проектирани да снимат цялото небе. SPHEREx ще комбинира тези възможности чрез прилагане на спектроскопия към цялото небе. Чрез комбиниране на наблюдения от телескопи, които се фокусират върху определени области на небето с проучването SPHEREx, учените ще получат по-пълна и цветна картина на Вселената.

Швейцарски стартъп направи пръстен, който превръща всяка маса в тъчпад

Снимка: Shutterstock

Швейцарският стартъп Padrone представи резултата от 10-годишната си техно разработка – иновативно устройство, наречено Padrone Primera. То позволява компютърът да бъде контролиран с движение на пръстите. Изработен е под формата на пръстен и е оборудван с шестосен сензор за движение, камера и микропроцесор. Устройството разпознава  жестовете на потребителя и проследява позицията на пръста върху повърхността на масата. По този начин я превръща в гигантски тъчпад. Цялата обработка на данни се извършва директно в пръстена, което гарантира конфиденциалност на използването. Контролът е интуитивен - плъзгането на пръста по масата премества курсора, докосването на повърхността - щракване с левия бутон, натискане със средния пръст е щракване с десния. Padrone Primera е съвместим с всички компютри и таблети с Bluetooth и не изисква допълнителен софтуер. Цената от 259 евро позволява много потребители да притежават революционното устройство.

САЩ разработиха за спецчастите първата в света тактическа видеокамера като гумена топка

Снимка: Shutterstock

Представителите на армията и специалните служби често се оказват в ситуация, в която трябва да действат от прикритие и в същото време да контролират ситуацията при липса на стационарни камери за видеонаблюдение. Bounce Imaging (САЩ) представи първата в света панорамна термовизионна камера Pit Viper 360, която прилича на гумена топка за крикет, на годишната конференция на NTOA в Канзас Сити. Тя може да бъде хвърлена от укритие в район, където например има престрелка с терористи. Камерата е много компактна и икономична. Може да се прикрепи и към въже или прът. След като бъде пусната на терена, Pit Viper 360 започва да предава изображения (включително звук) към свързани устройства и дори да работи като ретранслатор за двупосочна комуникация. В допълнение към цветни и инфрачервени изображения, Pit Viper 360 предава топлинни изображения и може да фокусира върху обекти, които са по-топли или по-студени от заобикалящата ги среда, като например човек или кола. В резултат на това операторът получава пълно панорамно изображение в реално време със стабилно видео и минимално забавяне.

Супер безшумен вентилатор за електромобили работи като крилата на бухал

Снимка: Getty Images

Германската компания Mahle пусна на пазара ново поколение вентилатори, предназначени за всички видове електрически превозни средства. Тяхната отличителна черта е почти пълната тишина; силата на звука на устройството по време на работа не надвишава 4 децибела.  Това е постигнато чрез използването на перки със специална форма, наподобяваща крилете на бухал.

В търсене на решение екипът на Mahle прибягва до биомиметичен подход – изследване на съществуващи проби в природата. След поредица от експерименти, те избрали крилата на бухал, тъй като тази птица дължи успеха си в лова на тях. Бухалът лети почти безшумно и в същото време се спуска много точно върху плячката си, като активно маневрира във въздуха по време на атака. Особеността на структурата на крилата на бухала е наличието на гребеновидни прорези, които разпръскват входящия въздух - и по този начин намаляват турбулентността му. Производството на зъбни върхове на перките на вентилатора позволи освен намаляване на шума да намали теглото им с 10%. И да осигури увеличение на ефективността със същите 10%, което е доста значително в случая на електрически превозни средства. Mahle планира да произвежда широка гама в диапазона на мощността от 300 до 35 000 W. Според прогнозите до десетилетие една трета от всички автомобили на планетата ще бъдат електрически и ще се нуждаят от постоянно зареждане. Този процес е придружен от топлина, така че нуждата от тихи охладителни системи ще бъде огромна.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ