Как Ferrari без малко щеше да стане жертва на измама с дийпфейк
Една сутрин този месец мениджър Ferrari NV е започнал да получава куп неочаквани съобщения, изглежда от главния изпълнителен директор на компанията.
„Хей, чухте ли за голямото придобиване, което планираме? Може да имам нужда от вашата помощ“, гласи едно от съобщенията, което твърди, че е от главния изпълнителен директор Бенедето Виня.
Съобщенията в WhatsApp, видени от Блумбърг, не идват от обичайния бизнес мобилен номер на Виня. Снимката на профила също беше различна.
„Бъдете готови да подпишете Споразумението за неразкриване на информация, което нашият адвокат ще ви изпрати възможно най-скоро“, гласи друго съобщение от имитатора на Виня. „Италианският пазарен регулатор и Миланската фондова борса вече са информирани. Бъдете готови и моля за максимална дискретност“.
Това, което е последвало според запознати източници, е един от последните опити за използване на т. нар. „дийпфейк“ за провеждане на телефонен разговор на живо, целящ проникване в международно известен бизнес. Италианският производител на суперавтомобили излезе невредим от ситуацията, след като мениджърът, получил обаждането, разбира, че нещо не е наред.
Гласът, имитиращ Виня, е бил убедителен — точна имитация на южния италиански акцент. В дийпфейка имитаторът на Виня обяснява, че се обажда от различен мобилен телефонен номер, защото трябва да обсъди нещо поверително - сделка, която може да се сблъска с някои проблеми, свързани с Китай, и изисква извършването на неуточнена сделка за хеджиране на валута.
Мениджърът е бил шокиран и е започнал да изпитва съмнения, както и да улавя малки механични промени в интонацията.
„Съжалявам, Бенедето, но трябва да ви идентифицирам“, казал той и задал въпроса: „Какво беше заглавието на книгата, която ми препоръчахте няколко дни по-рано?“.
С това разговорът внезапно приключил. Според източници на Блумбърг компанията е започнала вътрешно разследване. От Ferrari са отказали коментар по въпроса.
Процъфтяваща тенденция
Това не е първият подобен опит да се имитира високопоставен изпълнителен директор. През май беше съобщено, че Марк Рийд, главен изпълнителен директор на рекламния гигант WPP Plc, също е бил обект на неуспешна, но също толкова комплексен опит за измама с дийпфейк в Teams.
„Тази година виждаме увеличение на престъпниците, които се опитват да клонират глас с помощта на ИИ“, каза в интервю Рейчъл Тобак, главен изпълнителен директор на компанията за обучение по киберсигурност SocialProof Security.
Някои компании обаче са станали жертва на измамници. По-рано тази година неназована мултинационална компания загуби 200 милиона хонконгски долара (26 млн. щатски долара), след като измамници заблудиха нейните служители в Хонконг, използвайки технология за дийпфейк, съобщи „Саут Чайна морнинг пост“ през февруари. Измамниците са изфабрикували изказвания на главния финансов директор на компанията и други хора във видео разговор и са убедили жертвата да преведе пари.
Други компании, като екипа за информационна сигурност CyberArk, вече обучават своите ръководители как да разпознават опити за измама от ботове.
„Само въпрос на време е и тези базирани на изкуствен интелект инструменти за дейпфейк да станат невероятно точни в имитациите“, каза телефонно интервю Стефано Занеро, професор по киберсигурност в италианския Politecnico di Milano.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.