Мафията в TikTok: Как престъпните групировки използват социалните мрежи за набиране на кадри?
В сенчестия свят на италианската мафия традиционните роли, като изнудвач, наемен убиец или наркопласьор, постепенно отстъпват място на нов и далеч по-малко рисков „занаят“ - инфлуенсър в социалните мрежи. Според доклад на неправителствената организация Fondazione Magna Grecia, цитиран от The Economist, млади мафиоти все по-често излизат от мрака и навлизат в светлината на TikTok, използвайки платформата като инструмент за влияние и престиж.
Анализът, който се базира на 6200 видеа, публикувани в социалните мрежи, показва, че мафията се възползва от TikTok, за да нормализира образа си, да митологизира своя „криминален стил“ и дори да пере пари. Осъзнали, че страхът не е достатъчно ефективно оръжие, престъпните мрежи започват да „опаковат“ посланията си в езика на лукса и желаното потребление.
Лукс, лесни пари и нови попълнения
Скорошно разследване разкрива, че кланът Амато-Пагано край Неапол използва видеа с бързи коли, бляскави партита и показно богатство, за да привлича нови членове. След вербуването младежите били обучавани да се занимават с изнудване. Главният прокурор на Неапол предупреждава, че мафията вербува чрез „демонстрация на богатство и лесни пари“.
Според редактора на доклада, професор Марчело Раведуто от Университета в Салерно, лъскавите аксесоари и впечатляващите локации не просто внушават сила – те служат и като димна завеса за насилието и притъпяват моралните задръжки.
„Вече дори не е нужно да заплашваш някого – достатъчно е да му кажеш: "Виж ми TikTok-а“, коментира той. Има случаи, в които мафиотски босове управляват клана си от затвора чрез символи в TikTok – черно знаме за траур, верига за затвор и пясъчен часовник за отмъщение.
Алгоритъмът, който захранва престъпната естетика
TikTok алгоритъмът, базиран на взаимодействието на потребителите, бързо превръща случайните зрители в постоянна аудитория на съдържание, изпълнено с насилие, лоялност и показност. Съвети от съпруги на затворници, снимки на жертви от кланови войни, наследници на мафиотски фамилии, които парадират с луксозни марки, разкаяли се мафиоти, които дават „коментари“, и демонстративни шествия със скутери за сплашване - всички тези прояви са описани в доклада.
Постоянното облъчване с „скръб, насилие, лукс и затвор“ превръща криминалната естетика в развлечение за публиката, предупреждават авторите.
Битката с креативността на мафията
През юли TikTok подписа споразумение с италианската парламентарна комисия за борба с мафията и оттогава насам платформата е премахнала хиляди видеа, прославящи насилието и гангстерския живот. Компанията твърди, че вече премахва 99% от забраненото съдържание още преди да бъдат подадени сигнали.
Въпреки това скоростта и находчивостта на създателите на такова съдържание се оказват сериозно предизвикателство – гонка, която продължава и днес, срещу една от най-старите и най-адаптивни „професии“ в Италия.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.