Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Вижте актуалните тенденции в седмичния ни обзор:

Хонконг пробива при екраните на телевизори и смартфони с най-яркия и енергийно ефективен светодиод в света

Снимка: Shutterstock
Изследователи от Инженерния факултет на Хонконгския университет за наука и технологии (HKUST) обявиха разработването на най-яркия и енергийно ефективен квантов светодиод (QRLED) в света. Новата технология може да превъзхожда съществуващите органични светодиоди (OLED), квантови точки (QLED) и дори нововъзникващите фосфоресциращи светодиоди (PHOLED), превръщайки се в новия стандарт за дисплеи на смартфони, телевизори и устройства за виртуална и добавена реалност.

Както обяснява ръководителят на изследването, професор Абхишек К. Шривастава, тяхното развитие отваря пътя към създаването на енергийно ефективни дисплеи с висока резолюция, безпрецедентна яркост и издръжливост. Съвременните екрани на електронни устройства формират изображения с помощта на светодиоди. С нарастването на изискванията за резолюция и качество на изображението, инженерите усъвършенстват технологиите, преминавайки от традиционни светодиоди към по-модерни OLED и QLED, които осигуряват по-добро цветопредаване и енергийна ефективност. Въпреки това, инженерите продължават да търсят още по-модерни решния.

Екипът на професор Шривастава разработи нова QRLED структура. Подходът им се основава на квантови пръчки с градуиран състав на ядрото и минимална дебелина на външната обвивка. Това им позволи да постигнат наситено зелена светлина в диапазона 515–525 нанометра, което съответства на върха на цветния триъгълник и осигурява най-широката възможна цветова гама. За да увеличат плътността и хомогенността на светоизлъчващия слой, изследователите придали на квантовите пръчки компактна и гладка форма.

Тестовете показват, че новите QRLED преобразуват електричеството в светлина с ефективност от 24% (в сравнение с 22% за предишните модели), а яркостта им е 89 кандела /cd - мярка за ефективност на светлината/ на ампер, което е рекорд за този тип светодиоди. Максималната регистрирана яркост надхвърля 500 000 cd/m², което е три пъти по-високо от това на традиционните зелени светодиоди. Освен това, новите QRLED имат експлоатационен живот от 22 000 часа, което ги прави подходящи за търговска употреба.

Техноферма отглежда ягоди в гигантски роботизирани колела

Снимка: Shutterstock

Сингапурската международна технологична компания Dyson стартира иновативна ферма за ягоди в Линкълншир, Великобритания, използвайки най-модерните технически решения. Както самият основател  Джеймс Дайсън обяснява, това е предизвикателство и нова посока за него, възможност да използва опита си за оптимизиране на земеделието. Освен това, това ще позволи отглеждането на ягоди през цялата година и ще намали зависимостта на британските потребители от скъпия внос.

Фермата се състои от огромни цилиндрични колела с диаметър 5 м и дължина 24 м, върху които са разположени лехи с 1 225 хиляди ягодови насаждения. Колелата са със отвори и тежат само по 500 кг всяко, което е необходимо за въртенето им. Това осигурява равномерно осветяване на растенията и лесен достъп до тях. Роботите вършат почти цялата работа във фермата. Някои унищожават плесените с ултравиолетова светлина, други засаждат полезни насекоми по растенията и премахват вредителите. Докато ягодите узряват, 16 автомата внимателно берат всеки узрял плод, събирайки до 200 хиляди на месец.

Фермата разполага с анаеробен биореактор за преработка на растителни отпадъци. Той произвежда електричество за машините и топлина за растенията, а като страничен продукт създава „биологична продукция“ – органичен тор. Покривът на конструкцията с дължина 760 м е проектиран да събира максимално количество дъждовна вода, която се използва за напояване.

Странният електрически велосипед Sidewinder може да се движи във всички посоки

Снимка: Shutterstock

Богатото въображение и забележителният талант на изобретател помагат на бившия разработчик на играчки и популярен YouTube блогър Джеймс Брутън да създава най-странните инженерни чудеса в продължение на много години. Най-новото му творение е електрическият велосипед Sidewinder, който има предно колело и двойно задно колело, разположени под прав ъгъл едно спрямо друго, което му позволява да се движи във всички посоки.

Брутън е заимствал предното колело и вилката от самобалансиращ се робот, който е създал преди два месеца. Колелото може да се движи напред и назад, а по-малки колела, интегрирани в него с ремъчна предавка, осигуряват странично движение, както и самобалансиране въз основа на данни от вътрешен измервателен блок. Не по-малък интерес представлява голямото двойно задно колело, монтирано под прав ъгъл спрямо предното. Всяко от двете колела е обградено от шест мини-колела, разположени по външния ръб. Необичайното шаси е сглобено от Т-образни алуминиеви профили, плочи и части, отпечатани на 3D принтер. Цялата конструкция е здраво затегната с болтове. Под повдигнатата седалка има поставки за крака и отделение за батерии до контролен блок с индикатор за ниво, измервател на мощност, превключватели за активиране на колелата и други елементи.

Като контролери,  Брутън е инсталирал два джойстика. Единият от тях е отговорен за движение напред/назад, а вторият е за завиване надясно/наляво. Според експерти, електрическият велосипед на Джеймс Брутън със сигурност е интересен проект, който дава много храна за размисъл. Въпреки това, би било пресилено да се нарече практичен и безопасен.

NASA и японската космическа агенция тестват безшумен свръхзвуков самолет

Снимка: Shutterstock

Космическата агенция на САЩ NASA, съвместно с Японската агенция за аерокосмически изследвания JAXA, започна аеродинамични тестове на умален модел на обещаващ свръхзвуков самолет X-59 с ниско ниво на шум. Инженерите вече са го поставили в аеродинамичен тунел, за да определят нивото на шум, което може да се чуе на земята. Основната цел на изследването е да се научи как да се преодолее звуковата бариера без съпътстващото я оглушително звуково прогърмяване. Производствената версия на X-59 ще има следните характеристики: дължина - 30 м, размах на крилете - 9 м, скорост - 1,4 Маха. Данните от тестовете показват на инженерите на NASA как въздухът ще обтича около самолета и колко шум ще създават ударните вълни, когато X-59 премине звуковата бариера. Уникалната аеродинамика на самолета предотвратява сливането на ударните вълни, което значително намалява силата на звуковото прогърмяване при бариерата.

Прототипът X-59, построен в завод на Lockheed Martin в Калифорния, сега завършва наземни тестове преди първия си реален полет по-късно тази година. Благодарение на мисията Quest на NASA, може да се появи цяло ново семейство свръхзвукови, тихи търговски самолети.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ