Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Вижте актуалните тенденции в седмичния ни обзор:

Хонконг пробива при екраните на телевизори и смартфони с най-яркия и енергийно ефективен светодиод в света

Снимка: Shutterstock
Изследователи от Инженерния факултет на Хонконгския университет за наука и технологии (HKUST) обявиха разработването на най-яркия и енергийно ефективен квантов светодиод (QRLED) в света. Новата технология може да превъзхожда съществуващите органични светодиоди (OLED), квантови точки (QLED) и дори нововъзникващите фосфоресциращи светодиоди (PHOLED), превръщайки се в новия стандарт за дисплеи на смартфони, телевизори и устройства за виртуална и добавена реалност.

Както обяснява ръководителят на изследването, професор Абхишек К. Шривастава, тяхното развитие отваря пътя към създаването на енергийно ефективни дисплеи с висока резолюция, безпрецедентна яркост и издръжливост. Съвременните екрани на електронни устройства формират изображения с помощта на светодиоди. С нарастването на изискванията за резолюция и качество на изображението, инженерите усъвършенстват технологиите, преминавайки от традиционни светодиоди към по-модерни OLED и QLED, които осигуряват по-добро цветопредаване и енергийна ефективност. Въпреки това, инженерите продължават да търсят още по-модерни решния.

Екипът на професор Шривастава разработи нова QRLED структура. Подходът им се основава на квантови пръчки с градуиран състав на ядрото и минимална дебелина на външната обвивка. Това им позволи да постигнат наситено зелена светлина в диапазона 515–525 нанометра, което съответства на върха на цветния триъгълник и осигурява най-широката възможна цветова гама. За да увеличат плътността и хомогенността на светоизлъчващия слой, изследователите придали на квантовите пръчки компактна и гладка форма.

Тестовете показват, че новите QRLED преобразуват електричеството в светлина с ефективност от 24% (в сравнение с 22% за предишните модели), а яркостта им е 89 кандела /cd - мярка за ефективност на светлината/ на ампер, което е рекорд за този тип светодиоди. Максималната регистрирана яркост надхвърля 500 000 cd/m², което е три пъти по-високо от това на традиционните зелени светодиоди. Освен това, новите QRLED имат експлоатационен живот от 22 000 часа, което ги прави подходящи за търговска употреба.

Техноферма отглежда ягоди в гигантски роботизирани колела

Снимка: Shutterstock

Сингапурската международна технологична компания Dyson стартира иновативна ферма за ягоди в Линкълншир, Великобритания, използвайки най-модерните технически решения. Както самият основател  Джеймс Дайсън обяснява, това е предизвикателство и нова посока за него, възможност да използва опита си за оптимизиране на земеделието. Освен това, това ще позволи отглеждането на ягоди през цялата година и ще намали зависимостта на британските потребители от скъпия внос.

Фермата се състои от огромни цилиндрични колела с диаметър 5 м и дължина 24 м, върху които са разположени лехи с 1 225 хиляди ягодови насаждения. Колелата са със отвори и тежат само по 500 кг всяко, което е необходимо за въртенето им. Това осигурява равномерно осветяване на растенията и лесен достъп до тях. Роботите вършат почти цялата работа във фермата. Някои унищожават плесените с ултравиолетова светлина, други засаждат полезни насекоми по растенията и премахват вредителите. Докато ягодите узряват, 16 автомата внимателно берат всеки узрял плод, събирайки до 200 хиляди на месец.

Фермата разполага с анаеробен биореактор за преработка на растителни отпадъци. Той произвежда електричество за машините и топлина за растенията, а като страничен продукт създава „биологична продукция“ – органичен тор. Покривът на конструкцията с дължина 760 м е проектиран да събира максимално количество дъждовна вода, която се използва за напояване.

Странният електрически велосипед Sidewinder може да се движи във всички посоки

Снимка: Shutterstock

Богатото въображение и забележителният талант на изобретател помагат на бившия разработчик на играчки и популярен YouTube блогър Джеймс Брутън да създава най-странните инженерни чудеса в продължение на много години. Най-новото му творение е електрическият велосипед Sidewinder, който има предно колело и двойно задно колело, разположени под прав ъгъл едно спрямо друго, което му позволява да се движи във всички посоки.

Брутън е заимствал предното колело и вилката от самобалансиращ се робот, който е създал преди два месеца. Колелото може да се движи напред и назад, а по-малки колела, интегрирани в него с ремъчна предавка, осигуряват странично движение, както и самобалансиране въз основа на данни от вътрешен измервателен блок. Не по-малък интерес представлява голямото двойно задно колело, монтирано под прав ъгъл спрямо предното. Всяко от двете колела е обградено от шест мини-колела, разположени по външния ръб. Необичайното шаси е сглобено от Т-образни алуминиеви профили, плочи и части, отпечатани на 3D принтер. Цялата конструкция е здраво затегната с болтове. Под повдигнатата седалка има поставки за крака и отделение за батерии до контролен блок с индикатор за ниво, измервател на мощност, превключватели за активиране на колелата и други елементи.

Като контролери,  Брутън е инсталирал два джойстика. Единият от тях е отговорен за движение напред/назад, а вторият е за завиване надясно/наляво. Според експерти, електрическият велосипед на Джеймс Брутън със сигурност е интересен проект, който дава много храна за размисъл. Въпреки това, би било пресилено да се нарече практичен и безопасен.

NASA и японската космическа агенция тестват безшумен свръхзвуков самолет

Снимка: Shutterstock

Космическата агенция на САЩ NASA, съвместно с Японската агенция за аерокосмически изследвания JAXA, започна аеродинамични тестове на умален модел на обещаващ свръхзвуков самолет X-59 с ниско ниво на шум. Инженерите вече са го поставили в аеродинамичен тунел, за да определят нивото на шум, което може да се чуе на земята. Основната цел на изследването е да се научи как да се преодолее звуковата бариера без съпътстващото я оглушително звуково прогърмяване. Производствената версия на X-59 ще има следните характеристики: дължина - 30 м, размах на крилете - 9 м, скорост - 1,4 Маха. Данните от тестовете показват на инженерите на NASA как въздухът ще обтича около самолета и колко шум ще създават ударните вълни, когато X-59 премине звуковата бариера. Уникалната аеродинамика на самолета предотвратява сливането на ударните вълни, което значително намалява силата на звуковото прогърмяване при бариерата.

Прототипът X-59, построен в завод на Lockheed Martin в Калифорния, сега завършва наземни тестове преди първия си реален полет по-късно тази година. Благодарение на мисията Quest на NASA, може да се появи цяло ново семейство свръхзвукови, тихи търговски самолети.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
На днешната дата, 14 септември. Кръстовден
Археолози се борят да спасят артефакти от Газа, застрашени от израелски атаки
5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Джо Байдън изпитва проблеми с набирането на средства за президентската си библиотека
Аржентина заплаши с мерки срещу добива на петрол на Фолклeндските острови от израелска компания
Как да се откроите в препълнените пощенски кутии на клиента?
ИПИ: 10% от зрелостниците с резултат под "среден 3" на матурата по български и литература