Подготвени ли сме да посрещнем новата технологична ера?

Подготвени ли сме да посрещнем новата технологична ера?

До края на годината работна група към министъра на транспорта от специалисти от БАН и различни ведомства, занимаващи се с дистанционно управляемите летателни системи (ДУЛС), трябва да подготви законодателство и регламенти за производството, използването, отговорностите и интегрирането на дроновете в гражданските сфери. Това съобщи в интервю за БТА народният представител проф. Вили Лилков - инициатор за създаването на тези норми.

Европейското законодателство е напреднало значително и работната група може да заимства от регламентите на ЕС, които са общи за всички страни-членки, отбеляза той. Проф. Лилков настоява в България да започне да се говори за решение на всички въпроси, свързани с дроновете. Нещо повече като депутат от РБ потърси от парламентарната трибуна отговор на въпроса дали България е готова да посрещне предизвикателството наречено дрон.

Дистанционно управляемите летателни системи са нова технологична ера и тяхното изобретяване, производство, продаване и използване, налага създаването на синхронизирана система за функционирането им, категоричен е проф. Лилков. По думите му в българското законодателство към момента липсват стратегически документи как България ще навлезе в тази нова технологична област и регламент как дроновете могат да се използват. Той отбеляза още, че поради липсата на регламент българският бизнес на практика не може да ползва различните европейски програми и механизми за финансиране.

Според проф. Лилков необходимо е да се приемат национални програми и законодателство, което да насърчи изследванията, разработките и приложението на дроновете в сферата на отбраната и сигурността; транспорта и услугите; земеделието; метеорологията; бедствията и авариите; контрола върху инженерните мрежи и съоръжения и т.н. Сериозни въпроси възникват по отношение на интегрирането им в гражданското въздухоплаване, подготовката на специалисти, отговорността и застраховките, гаранциите за личната неприкосновеност и прочие, допълни той.

По негово мнение България има потенциал да навлезе в новата технологична ера на дистанционно управляемите летателни системи и в тази насока страната ни може да има интелигентна специализация. "Защото твърдя, че в страната ни имаме опит в космонавтиката, в космическите технологии, в изграждането на компютърни системи, в изпълнението на европейски проекти", каза проф. Лилков.

Има български фирми, които разработват, продават и търгуват с дронове и това ми дава основание да смятам, че при наличието на сериозни специалисти в страната това е свободна ниша, коментира той. Без регламентация обаче този бизнес не може да съществува и да се финансира, смята проф. Лилков. Той посочи, че ще настоява да се изготви стратегия за развитие на тази индустрия в България и на отделните й сфери на приложение.

България - с реални позиции в новата технологична сфера

В целия свят изследванията се насърчават, а пазарът е необятен и това е една от възможните интелигентни специализации на България, коментира за БТА проф. Вили Лилков. Дроновете се използват на земята, в небето, под водата и това още повече усложнява въпроса с регламента на използването им, тъй като са отдалечени от този, който ги използва, от собственика или от пилота, който стои в съответната апаратна и управлява системата.

Въпросът е в това как тези летателни системи да влязат в цялостната система на гражданското въздухоплаване, във водните пространства, как трябва да се използват радиочестотите, пистите за летене, подводните коридори, как да пуснем дрон да изпълни мисия и да го управляваме, отбеляза проф. Лилков.

Според него друг много важен аспект е обучението и квалификацията на хората, които управляват дроновете, носенето на отговорност при експлоатацията на дрона и запазването на сигурността на околната среда. Това налага да се защитят интересите, както на произвеждащите дронове, така и на тези, които ги използват професионално или за лични цели, допълни проф. Лилков.

У нас професионално с темата за дроновете се занимава Асоциацията на дистанционно управляемите летателни системи. В организацията членуват известни български учени и военни, хора с познания. Те организират семинари, извършват просветителска дейност, защото темата, свързана с ДУЛС е всеобхватна система, допълни той.

Къде в света и за какво се използват дроновете?

Най-големите производители на дронове в света са САЩ, Израел, Китай, Франция, Индия, Германия. Вероятно има още страни, които не са безучастни към тази толкова интересна сфера, пряко свързана с бъдещето, коментира проф. Лилков.

Дронът намира приложение в десетки сфери на нашия живот. Например при охраната на границите. Така охраната по границата на САЩ с Мексико се осъществява с видеонаблюдение и се използват дронове. Те летят над границата и предупреждават гласово нарушителите да не преминават, защото ги очаква жива охрана. Също така те сигнализират на граничните власти за нарушители, давайки точните им координати. Любопитното е дори, че българка е участвала в изграждането на цялостната система по охрана на американско-мексиканската граница, отбеляза проф. Лилков. Според него този модел е много по-евтин и ефикасен от модела за охрана на българо-турската граница.

Дронове днес в света се използват във всички сфери - за свръхфини технологични операции, при радиационно замърсяване, при взривове, пожари.Тези системи правят анализи, наблюдения, точна снимка и други. Дронове изпълняват мисии на стотици километри разстояние във въздуха, във водата и под водата. Използват се за фини операции при ремонт и намеса в сложни и опасни производства и места, където човек не може да влезе, те насочват робот, който да свърши дадена дейност. С тях се оказва спешна медицинска помощ, от лица без медицински познания в Холандия - например.

С дронове могат и се наблюдават речните корита, различни мрежи, дронове правят оценка на военни системи, извършват анализи и наблюдения, влизат в обекти поразени от взривове и радиоактивни вещества и правят оценка на състоянието. В този смисъл говорим за една нова технологична ера, каза проф. Лилков.

Дронове се използват също за осигуряване на интернет достъп в пустинята, където се издигат на определена височина и място и осигуряват достъп до нета на хора или експедиции, намиращи се в тази част. Използват се и за прецизно земеделие, за нелегално пренасяне на контрабандни стоки и наркотици, за разузнавателни мисии, но и за терористични акции, посочи той.

В момента в света са разработени дронове, които са биоразградими и след като свършат своята разузнавателна мисия, след като са записали и предали данните от мисията си, се самоунищожават. Така дронът не остава никаква следа. Съществува и дрон с тегло 25 кг, на който може да се монтира автомат или стрелково оръжие, което може да унищожи много цели - дистанционно, посочи проф. Лилков.

Практиката показва, че дроновете са и опасни, когато не се използват по предназначение и без ясен регламент и тук е вече въпросът за създаване на законодателство, което трябва да регламентира и обхване всички тези сфери и аспекти, допълни проф. Лилков.

"Ще дам пример - на световната конференция през март т. г. в Рига, посветена на законодателството и регламентацията при използването на дроновете, еврокомисар показа дрон с тегло 64 грама, в който е монтирано мощно взривно вещество от най-модерен тип от 16 грама. Този дрон е създаден така, че е в състояние от голямо разстояние да предизвика масова катастрофа на магистрала, например. Представете си как една писалка (64 грама) се взривява дистанционно и предизвиква масова терористична ситуация. Затова все по-актуален и особено важен става въпросът за контрола върху производството и употребата на дроновете", каза проф. Лилков.

Подготвени ли сме за технологиите на бъдещето?

Дроновете са много различни по размер и тегло. Днес светът познава хиляди модели - от леки, по-леки от въздуха дронове, до тежки - 600-700-килограмови. Дори вече се говори за дронове-пчели, които може изкуствено да извършват опрашване. Известно е, че в редица стратегически обекти, особено ядрени, в Индия, Франция, Китай, САЩ има защити срещу дронове. А в Китай всеки произведен и продаден дрон има свой идентификационен номер и когато се появи и бива засечен, системата го пита кой е. И ако е непознат и не може да се идентифицира в дадената система или регистър, тя може да го унищожи, обясни проф. Лилков.

Ние трябва да видим накъде върви човечеството. Защото навлизаме в нова технологична ера, където всичко това ще бъде интегрирано - с компютрите, с jps-системите, с географските информационни система.

И представете си след 20 години в каква ера навлиза човечеството. Затова, когато говорим за дистанционно управляемите летателни системи трябва знаем, че това производство струва много скъпо и предполага много и то висока квалификация и знания.

Ако погледнем назад в последните 35 години ще видим, че през 10 г. в света се появява нова технологична ера.

През 80-те години се появиха географските информационни системи, следващите десет години имахме Jps-системите. Последва - Интернет и космическите снимки и наблюдения.

Днес вече навлизаме в сферата на дроновете и трябва да посрещнем тази технологична ера подготвени, а не на опашката, каза в интервюто си за БТА проф. Вили Лилков.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 1 юли. Джулай Морнинг, Свети Врач
ChatGPT е свил с една трета свободните работни места за млади специалисти във Великобритания
Пенсиите се увеличават с 8,6%, минималната става 630,50 лева
Британският монарх Чарлз III спира от употреба 156-годишният Кралски влак
Мерки срещу свръхтуризма: Гърция въведе „островна“ такса за посетители от круизни кораби
Американският сайт Amazon загуби правото да продава новата конзола на Nintendo
Зеленски поиска от Германия повече системи за противовъздушна отбрана
„Дългово робство“: Мъск отново разкритикува разходния законопроект на Тръмп