Технологията, която ще промени пазаруването в магазините

Технологията, която ще промени пазаруването в магазините

Навлизането на нова безжична платформа, която е базирана на стандарта Bluetooth 4.0, ще предложи решение на проблема с навигацията в затворени пространства и ще позволи на търговските обекти да взаимодействат много по-пълноценно и лесно с клиентите, направо през техните телефони.

Въпреки бума на мобилните комуникации, приложенията за смартфони и услугите, базирани на местоположението през последните години, телеком секторът дълго беше безсилен да се справи с едно предизвикателство – осигуряване на качествена навигация в затворени пространства (indoor positioning). Причината е, че в тях сигналът на сателитните позициониращи системи като американската GPS е по-слаб или напълно липсва. По всичко личи обаче, че вече е намерено решение на този проблем, което ще промени изцяло начина, по който всички ние се ориентираме в затворени пространства – търговски обекти, молове, летища, административни и офис сгради, музеи и др.

Решението се нарича beacon (бийкън) – иновативна технология, базирана на версия 4.0 на безжичния стандарт Bluetooth, която вече е достъпна на пазара.

Освен, че ще спомогнат за широкото навлизане на indoor позиционирането, бийкъните ще направят истинска революция в начина, по който пазаруваме и взаимодействаме с търговските обекти. На практика, с тяхна помощ бизнесите ще могат да прихващат клиентите още с влизането им в даден търговски обект, да се свързват с тях посредством техните смартфони и да им предлагат различни персонални отстъпки и промоции, на база на историята на взаимоотношенията с тях. Технологията вече е внедрена в представената наскоро от Apple мобилна операционна система iOS7, а очакванията са скоро да заработи и в устройства, базирани на Android и Windows Phone.

„Навлизането на бийкъните в живота ни ще промени изцяло взаимодействието на търговските обекти с техните клиенти и ще предостави редица нови възможности пред маркетинг отделите. За потребителите пък това означава много по-персонализирана комуникация с компаниите, която ще е базирана на техните конкретни предпочитания, навици и необходимости. Всеки аспект от ритейл бизнеса ще се промени с новата технология“, обяснява Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор на Sirma Solutions, която е разработила първата българска система, използваща новата бийкън технология – Loyax.

Какво представляват бийкъните?

Бийкъните представляват миниатюрни устройства, подобни на чип - карти за достъп, които са базирани на Bluetooth Low Energy технологията, включена в стандарта за безжичен обмен на данни Bluetooth, версия 4.0. Заради своя размер и автономност на работа, устройствата могат лесно да бъдат поставени навсякъде в затворени пространства, предоставяйки нови възможности за комуникация и определяне на местоположението с точност едва няколко метра.

Технологията вече предизвиква вниманието както на големи корпорации, така и на стартиращи компании в мобилния сектор. Apple вече я интегрира във версия 7 на своята мобилна операционна система iOS и създаде платформата iBeacon, използваща бийкъни за маркетинг и комуникация с клиентите в затворени пространства. Компанията вече е поставила iBeacon устройства в над 250 от своите магазини и посреща чрез тях своите клиенти с персонализирани съобщения към мобилните им телефони, таргетирана продуктова информация и текущи промоции. Според Бен Бахарин, Технологичен директор в американската компания Creative Strategies, броят на iOS устройствата, поддържащи iBeacon технологията, се очаква да достигне до 250 милиона в световен мащаб до края на 2014 година.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ