8-те най-важни лидерски черти според „Харвард“
Управленските структури в компаниите днес са много различни спрямо тези преди 20 години, най-вече заради средния мениджмънт.
Това смята Рей Карви - изпълнителен вицепрезидент корпоративни науки в Harvard Business Publishing, филиал на бизнес училището към университета "Харвард" в САЩ. Карви описва съвременния свят на бизнеса като "изменчив, несигурен, много сложен и неясен". По думите му е от решаващо значение човек да бъде продуктивен в днешните времена.
Harvard Business Publishing наскоро издаде доклад, озаглавен "Лидерство сега: Критично важни способности за един сложен свят". Според доклада, има 8 ключови умения, които лидерите днес трябва да притежават, за да бъдат успешни. Те са следните:
1. Управляват сложното и обърканото. Ако го умеят, те са способни да разрешават проблеми и да вземат решения в условия на много бързо променящи се мениджмънт системи, посочват от "Харвард". Дори преди да бъде налична каквато и да е точна информация, ефективните лидери оценяват сложността на ситуацията и избират подходящ курс на действие.
2. Ръководят глобален бизнес. Преди 10 години това условие едва ли би било включено в списъка, посочва Карви, но днес то е факт. Много е важно да се разбират глобалните пазари и да се осъзнава, че компанията се намира в тях. Лидерите трябва да поддържат глобален начин на мислене ежедневно. В това се включва умението да търсят и оценяват какво се случва с клиентите, конкурентите, икономиката и политиката на пазарите, в които те искат техния бизнес да оперира, продължава докладът.
3. Всяко тяхно действие е стратегическо. Ако глобалното мислене е нещо задължително, стратегическото е необходимост. Старите практики в мениджмънта залагаха на развитието на дългосрочни стратегии, а в днешния свят се иска по-продължителен процес: лидерите трябва винаги да бъдат подготвени да променят стратегиите си и да ги пригаждат, така че да хващат нововъзникнали възможности, или за да се справят с неочаквани предизвикателства.
4. Подхранват почва за възникване на иновации. С увеличаващото се равнище на конкуренцията "никоя стратегия не може да задържи компанията конкурентна за вечни времена", посочват авторите. Колкото и да е успешно нещо днес, винаги може да има акцент върху иновациите. Добрите лидери знаят това и са фокусирани постоянно върху издигането на бизнеса до следващия му етап на развитие.
5. Работят за контакти. Те оценяват по-високо нетуъркинга от напредъка в собствената си кариера. Създаването на контакти разглеждат като начин да спечели цялата компания и да се създават връзки с клиенти, доставчици, стратегически партньори, дори с конкуренти. Както и да се използват връзките, успешните лидери днес трябва да демонстрират талант за сътрудничество, смятат от "Харвард".
6. С действията си вдъхновяват другите повече да бъдат свързани и ангажирани с компанията. Това е от абсолютно решаващо значение. По този начин лидерът създава сред служителите чувство за стойност. Просто да бъде задържан на работа екипът не е правилната цел. Хората може да останат на работа с години, но няма да създадат стойност за организацията, ако не са заинтересовани от работата си. Работа на лидера е да съумее да убеди служителите си, че правят нещо ценно и важно. Ако няма такова убеждение, има проблем.
7. Развили са лично умение да се приспособяват бързо към новите ситуации. Отново се подчертава колко е важно да бъде разбирана непрекъснатата промяна в бизнеса. Нещо, което може да е работило брилянтно в миналото, днес може вече да не работи. Адаптивните лидери са наясно, че подходът "както винаги сме го правили" не е добър, дори додегашните практики да са донесли ползи. Разглеждат реалността с отворен ум, за да доловят и да се възползват от ценните възможности.
8. Създават среда за бързо учене. Гъвкавостта при ученето на нови неща е нещо, с което почти всеки служител днес се бори. Бизнесът и моделите за работа много бързо еволюират. Добрите лидери поемат инициативата в откриването на възможности хората да се учат. Измислят нови подходи, използват техники, оприличавани на подхода в rapid prototyping (набор от техники в 3D моделирането, използвани за да се изфабрикува бързо триизмерен модел на физически обект, или за да се сглоби триизмерен компютърен дизайн - б.р.). Освен това, отделят време, за да обмислят опита си досега и да изведат кое в него се е оказало успешно и кое - не.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.