Хартията остава в миналото

Хартията остава в миналото

Хартията остава в миналото

Как ChatGPT и RPA роботите правят клиентите доволни, a служителите – фокусирани, разказва Николай Спасов, изпълнителен директор на tbi bank

- В tbi отдавна въведохте технологична иновация, която днес е достигнала широки мащаби – интегрирахте над 150 RPA (софтуерни роботи) в различни бизнес и оперативни процеси във вашата организация. Какво ви доведе до това решение?

- Отдавна избрахме да бъдем ранни приемници (от анг. early adopters) на различни, вече съществуващи технологии, като така си даваме време да ги адаптираме и интегрираме в нашите процеси, за да постигнем висока ефективност. В тази връзка нашето решение да инвестираме в интеграцията на RPA технологията (Роботизирана автоматизация на процеси) бе мотивирано от няколко ключови фактора. Един от тях е повишаването на ефективността. С помощта на софтуерните роботи автоматизираме времеемките и ресурсоемките процеси, което води до по-бързи и точни резултати. Освен това чрез тях намаляваме значително риска от оперативни грешки – все пак във всеки процес, който се изпълнява ръчно, има и потенциал за грешки. Софтуерните роботи работят според стриктно зададена логика, което намалява този риск, особено при многократни и сложни операции. Още повече че с внедряването на RPA освободихме време на служителите ни, в което могат да се фокусират върху задачи с по-висока добавена стойност, които изискват креативност и взаимодействие.

И не на последно място – искахме да осигурим мащаб, гъвкавост и скорост. С развитието на нашия бизнес и появата на нови нужди и предизвикателства RPA ни предоставя възможността да мащабираме и модифицираме автоматизираните процеси без значителни инвестиции и промени. В същото време автоматизираните процеси могат бързо да се адаптират към променящите се нужди на клиентите или регулаторните изисквания, което позволява на банката да бъде по-гъвкава и иновативна.

- Как помагат роботите на ежедневните процеси в банката?

- Mога да спомена някои от най-мащабните ни процеси, в които постигнахме 100% автоматизация и изключителна бързина в обслужването на партньори и крайни клиенти. С помощта на RPA и нашата персонализирана софтуерна платформа успяхме да намалим времето за присъединяване на юридически лица като партньор до по-малко от 15 минути. В края на изцяло дигиталния процес новият ни партньор автоматично получава достъп до нашия „Търговски портал“.

Също така може би не знаете, но стандартът на пазара за изплащане на суми от продажби към партньори допреди година беше в рамките на 24 до 48 часа. Но от февруари 2022 г. ние въведохме процедура за извършване на плащания на всеки 30 минути към всички наши партньори, независимо от това коя е обслужващата им банка, с което им осигурихме бърза ликвидност.

- Какви резултати наблюдавате?

- След интегрирането на RPA и ChatGPT в различни дейности наблюдаваме значителни положителни резултати в посока значително намаляване на документооборота и подобряване на клиентското преживяване. Намалихме документооборота с повече от 60% спрямо 2021 г. Също така тези автоматизации са пряко свързани с устойчивостта и отговорното корпоративно управление, към което се стремим. Това е и една от основните ни ESG цели, с която отговаряме на все по-нарастващите изисквания на регулаторите и обществото по отношение на устойчивостта.

Напоследък процесите и нововъведенията във финансовия и технологичния сектор се движат със скоростта на светлината. Как успявате да смогвате на този динамичен темп?

За да останем актуални и конкурентоспособни в тази променлива среда, избираме да бъдем ранни приемници на нови, вече съществуващи технологии, като така си осигуряваме бърза и лесна адаптация. Разчитаме и на сътрудничество със стартъпи, технологични партньори и иноватори в сектора, което ни позволява да приемаме бързо нови идеи и технологии. Когато засечем нововъведена технология или практика, имаме механизми за бързо тестово внедряване и прилагане в нашите процеси. Мога да дам пример с въвеждането в употреба преди няколко месеца на ChatGPT в процеси, свързани с бекофисни функции. Не само това, но изградихме и изцяло персонализиран вътрешен продукт, наречен Syncro, който е създаден с Vue.js във фронтенд-а и .NET в бекенд-а.

Всички интеграции и вътрешни разработки заедно (Syncro, RPA и ChatGPT) на практика ни позволяват 100-процентова автоматизация на различни процеси и изграждане на вътрешен DevOps. Така че вярвам, че определено успяваме да отговаряме, а дори и често да надминаваме технологичните тенденции в банковия сектор.

Като ключов момент от технологичната си еволюция тази година банката лансира и мобилното си приложение tbi bank app и безплатна дебитна карта neon. Така за пръв път предложи на българите безплатно ежедневно банкиране, което, освен че няма такси, носи доходност на потребителите. Скорошни допълнени функционалности в приложението включват напълно дигитално отваряне на депозити с водеща лихва на пазара, възможност за пазаруване дори при недостатъчни средства, интеграция на Google Pay, а до края на годината и на Apple Pay. 

***

tbi bank е първата банка в България, която през 2015 г. внедрява RPA (софтуерни роботи) в бизнес процесите си, за да улесни работата на служителите си и живота на клиентите си. Днес броят на роботите е над 150, а чрез симбиозата в работата им с ChatGPT банката изгради вътрешна DevOps методология.

Алек Вучков. Материалът е част от второто специално годишно издание „Tech Connect“, което е в разпространителската мрежа. Може да бъде намерено също като дигитално издание в платформата за дигитално четене ZinZin и онлайн на manager.bg/списание

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ