Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Икономиката на Европа и шест тенденции в плащанията за 2026 г.
Mastercard Economic Institute (MEI) oчаква икономиката на Европа да запази стабилен темп на растеж през 2026 г., подкрепена от по-ниска инфлация, намаляващи лихвени проценти, устойчиво потребителско търсене и благоприятна фискална политика, според доклада „2026 Economic Outlook “ на Mastercard Economics Institute. В рамките на Европа се прогнозира, че еврозоната ще се разшири с 1,2%, като инфлацията ще се понижи до средно 1,8% благодарение на по-ниски цени на енергията, по-силен евро и по-достъпни вносни стоки от континентален Китай.
Основни изводи от доклада:
• Очаква се растежът на еврозоната постепенно да се ускори и да достигне 1,2% през 2026 г., като най-силно ускорение се предвижда в Германия (от 0,3% през 2025 г. до 1,2% през 2026 г.) и Южна Европа (2,1% в Испания). Секторът на външната търговия ще се адаптира към тарифите, а намаляващата инфлация – прогнозирана на средно 1,8% през 2026 г. – по-ниските лихви и устойчивите пазари на труда ще подкрепят вътрешната икономика. Пазарите на труда остават устойчиви, като заетостта продължава да расте, а нивата на безработица са близо до исторически минимуми, дори в страни като Германия, където има леко покачване.
Регионални акценти:
• В Обединеното кралство се прогнозира БВП от 0,9%, спад от 1,5%, като потребителските разходи се насочват към преживявания, електроника и мода.
• Централна и Източна Европа отбелязва възстановяване, особено в Полша, Чехия, Унгария и Румъния, подкрепено от нарастващо потребление и намаляване на лихвените проценти.
• Междувременно Скандинавските страни и Швейцария се очаква да се възползват от растежа на луксозния туризъм, като висококласните хотели привличат по-голям дял от потребителските разходи.
Съзнателните европейски потребители предпочитат малки удоволствия. Въпреки силните икономически основи, потребителите остават внимателни, харчейки повече за хранителни стоки и други дребни удоволствия, докато избягват покупки на скъпи стоки (мебели, електроника). Малките категории включват облекло, козметика, магазини с отстъпки, дигитални и присъствени развлечения, сухопътен транспорт и ресторанти.
Дигитализацията на МСП се ускорява. В Европа малките и средни предприятия (МСП) преминават през структурна трансформация, движена от дигиталното приемане и секторното преструктуриране.
Приемането на изкуствения интелект и фискалната експанзия ще играят важна роля в икономиката през 2026 г. Изкуственият интелект преминава от експериментиране към интеграция, подкрепен от значителни инвестиции в инфраструктура. Според индекса „MEI Enthusiasm“, Дания е лидер в Европа. В бъдеще по-дълбоката интеграция на ИИ и целенасочената фискална стимулация ще бъдат ключови двигатели на глобалния растеж през 2026 г.
Наталия Лехманова, главен икономист за Европа в Mastercard Economics Institute, казва: „Европейските потребители се възползват от силни икономически основи, но остават предпазливи и избирателни, фокусирайки се върху преживявания и малки разходи, което подкрепя устойчивото вътрешно търсене. МСП все повече преминават към дигитализация, променяйки търговията на дребно в региона, а приемането на ИИ преминава от експериментиране към пълна интеграция, стимулирайки продуктивността и растежа. Тези тенденции сочат към устойчива и развиваща се европейска икономика.“

Преди няколко дни Мastercard публикува и своята прогноза за най-значимите тенденции в плащанията за 2026 г.
• Търговия с помощта на ИИ агенти. През 2025 г. генеративният ИИ започна да управлява транзакции от името на потребители и бизнеси. Можем да автоматизирате търговията, но не можем да автоматизирате доверието. През 2026 г. ще видим разширяване на т.нар. agentic commerce, но и засилване на мерките за сигурност, сред които рамка за идентификация на легитимни агенти, по-силна автентикация и защита от измами, механизми за корекция при грешни ИИ транзакции и др.
• Свързване на крипто с фиат търговия. След оформянето на по-ясна законова рамка за стейбълкойните в САЩ и Европа, предстои да видим: по-лесни и сигурни плащания със стейбълкойни, покупки на блокчейн, оптимизирано уреждане на трансгранични транзакции
• Удвояване на усилията за налагане на работеща дигитална идентичност. Вече над 80% от потребителите в света са били цел на измами през последната година. Решението включва дигиталната идентичност да бъде толкова естествена и надеждна, колкото физическата: с по-усъвършенствани инструменти за идентификация и дигитални портфейли за достъп до услуги
• Потребление в кръговата икономика. Gen Z вече води промяната – повторна употреба, препродажба, ремонт. Това означава повече микро-транзакции за устойчиви избори, повече Peer-to-peer плащания за refill модели и програми за връщане, програми за лоялност, които водят до предвидимост и устойчивост
• Персонализиране на плащания, предимства и риск. През 2026 г. плащанията се адаптират към нас, а не ние към тях: настройваме сами правила за плащане (кредит за големи покупки, дебит за ежедневни), получаваме персонализирани оферти в точния момент имаме по-добра оценка на кредитоспособност чрез отворени финансови данни
• „Мигновена икономика“ за всички, навсякъде. Животът се забързва, но и улеснява – с биометрични решения за плащане в магазин, онлайн плащания с едно кликване, реалновременни плащания чрез нови технологии, новации в трансграничните преводи, които се очаква да достигнат над $250 трилиона до 2027 г.
Целият доклад можете да прочетете тук.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.