Колонката на Visa: Трансакциите без карта са част от дигитализацията на МСП

Колонката на Visa: Трансакциите без карта са част от дигитализацията на МСП

Колонката на Visa: Трансакциите без карта са част от дигитализацията на МСП

Спомнете си какво взехте със себе си последния път когато излязохте от къщи? Ключовете? Телефона? А портфейла?

Преди 7-8 години беше малко вероятно да излезете от къщи без пари в брой и някаква платежна карта. А сега благодарение на технология като токенизацията – въведена от Visa – все повече и повече хора оставят портфейлите си у дома, но същевременно изпитват спокойствието на финансовата осигуреност.

Разбира се, кредитните и дебитните карти не са първият ежедневен артикул, който се развива чрез технологиите. Писмото стана факс, факсът стана имейл, имейлът стана незабавно съобщение – всъщност всичко от нашия визитник до календара ни и ключовете за колата ни беше дигитализирано, направено с възможно най-малки размери и поставено в джобовете ни.

Но тъй като тази технология напредва и все повече плащания се обработват без налична физическа карта, има една част от процеса, която никога няма да бъде дигитализирана... самите вие. При липса на карта сигурността на трансакциите зависи от вас – това, което знаете (като парола или ПИН), какво притежавате (като телефон или часовник) и какво сте (биометричните ви данни).

Трансакциите без карта, или Card-not-present, стават част от ежедневието ни. Независимо дали използваме смартфон, за да купуваме дрехи на главната улица, да пазаруваме хранителни стоки онлайн, да плащаме за любимата ни услуга за стрийминг или дори да инструктираме интелигентен високоговорител да купи нещо за нас, ние използваме технологията, без да щ даваме време да размишлява. И тъй като потребителите извършват плащания без физическа карта като част от ежедневието си, фирмите, които не са подготвени за този тип трансакции, изостават.

Трансакциите без карта често се извършват дистанционно, но те в никакъв случай не се ограничават до онлайн покупки. В действителност тези плащания покриват много по-широка гама от трансакции като поръчки по пощата и по телефона, плащания по карта, периодично фактуриране и абонамент, мобилни портфейли и електронно фактуриране.

През последните няколко години сме свидетели на широко разпространено пренасочване на потребителите към удобството и непосредствеността на онлайн пазаруването и дигиталните плащания във всички тези форми. Дори преди да се разрази Ковид-19, онлайн продажбите се ускоряваха, но след пандемията дигиталното „доверие“ на потребителите нарасна експоненциално. Например през февруари 2020 г. сезонно коригираните интернет продажби представляват 20% от всички официални продажби на дребно във Великобритания. До май 2022 г. това число е нараснало до 35%, което е голям скок за толкова кратък период от време.

И все пак някои собственици на малък бизнес все още се чувстват несигурни относно приемането на тези дигитални плащания, като трансакциите с физически карти обикновено се считат за по-безопасни. Сигурните решения за дигитални разплащания, като токенизация и услуги за проверка на адреси, значително намаляват рисковете. В днешния бързо развиващ се дигитален пазар ползите от приемането на дигитални плащания далеч надхвърлят потенциалните рискове.

Красимира Райчева, мениджър на Visa за България. Материалът е публикуван в бр.5/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в дигиталното приложение ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ