Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Конкуренцията в банковия сектор е движещият фактор за еволюцията на продуктите
Банките у нас да добре капитализирани и сега се съревновават този акумулиран ресурс от над 100 млрд. лв. да бъде предложен под формата на кредити, отбелязва Иван Стойков, старши финансов анализатор в MoitePari.
Стойков е участник в предстоящия Пети банково-финансов форум „Бъдещето на парите“, организиран от списание „Мениджър“.
Господин Стойков, как се променят банковите продукти предвид консолидацията на банковия пазар у нас?
Най-краткият отговор би бил - както банките се консолидират, така и самите продукти се уеднаквяват. В годините станахме свидетели на различни подходи, които като краен резултат водят общо взето до едно и също. Обичайно придобиващите банки прекратяват предлагането на продуктите на придобитата банка. В други случаи запазват структурите на придобитата банка, както и нейните продукти, а променят само бранда. Подобен пример имаме от сравнително скоро. Въпреки този нюанс, на по-късен етап продуктите на придобиващата банка най-вероятно ще останат на пазара, а на придобитата – ще бъдат спрени от предлагане.
Конкуренцията между банките отразява ли се върху динамиката в сектора на жилищното кредитиране?
Конкуренцията между банките винаги е била движещ фактор за еволюцията на продуктите. Всяка от тях желае да се задържи на пазара и да заеме все по-голям дял от него. Няма как в условия на пазарна среда да не съществува факторът конкуренция. Дори бих казал, че той не просто съществува, но и в голяма степен предопределя решенията, стратегиите и политиките на банките.
Банките сега са много добре капитализирани и в сектора има съревнование този акумулиран ресурс от над 100 млрд. лв. да бъде отдаден под формата на кредити. За банкова система с мащаба на българската това е значителен капацитет, от който банките биха могли да реализират нелоши печалби. Ето защо те се стремят да предложат най-изгодните продукти.
Сега лихвите по жилищни кредити са на най-ниските си нива от поне 15 г. досега. Те представляват един първичен разход по кредита, който клиентите възприемат за ориентир за цената му. Поради това банките първо коригират именно лихвите. Те са сред основните инструменти, с които банките водят конкурентна борба за привличане на клиенти. Колкото повече ресурс има в банковата система, толкова повече възможности има за понижаване на лихвите, толкова по-достъпни са кредитите, толкова повече са отпуснатите кредити. Поне така беше досега.
Дори с покачването на лихвените нива конкуренцията между банките ще продължи – при различни условия, но със същата цел – задържане, дори увеличаване на клиентите. Те ще се опитат възможно по-дълго да устоят на натиска и да ги оставят на същите нива и ще ги повишават плавно. Едни от тях да предложат по-гъвкави решения, други – не чак толкова. И отново конкуренцията ще бъде важен фактор при определяне на условията по жилищни кредити, макар и вече по-скъпи за клиента.
Популярно ли е рефинансирането, според Вас?
Със сигурност кредитополучателите рефинансираха сега по-често, отколкото при предишната финансова криза от 2008 г. При падащи лихви има много повече възможности за рефинансиране на един кредит. Всичко опира до конкуренцията – изгодното предоговаряне на кредитите е част от тази „игра“.
Все още това е лесно, защото лихвите са ниски и банките се стремят да спечелят всеки качествен клиент. Когато лихвите започнат да се покачват, според мен, варианти за рефинансиране също ще се търсят. Когато тенденцията при лихвите е възходяща, клиентите ще търсят такива оферти, които са останали непроменени, поскъпнали са по-малко или това се случва по-бавно в сравнение с офертите а конкурентите им.
Считате ли, че е по-изгодно е да се пазарува на кредит при лихви от 7% и инфлация от 17%?
Доста се спекулира с темата дали и колко е изгодно да се ползва кредит в условия на инфлация. Теоретично погледнато е изгодно. Ако инфлацията е 17%, а лихвата по кредита 7%, то тя реално е -10%.
Така ли е обаче? И да, и не. Теоретично е така, но в същото време има и друг фактор и това доходът. С него се обслужва кредита и той също е подвластен на инфлацията. Особено валидно е това, когато кредитът е във валутата на доходите. Така че когато се обезценява кредитът, се обезценява и доходът. Всеки в ежедневието си може да прецени дали разполагаемият му доход е достатъчен за покриване на текущите му разходи, вкл. кредит, ако има такъв. С ръста на цените, ако доходите не се индексират с приблизителен или равен на темпа на инфлацията процент, тогава след покриване на основните битови разходи, ще остават по-малко средства за погасяване на кредита. С една дума – инфлацията обезценява и доходите. От тази гледна точка ще кажем, че пазаруването на кредит, ако не е станало по-неизгодно, то кредитът ще е станал по-труден за погасяване. Трудността произлиза от ограничените доходи, а не толкова от самия кредит. Тук може би е удачно да припомня за покупателната сила на парите, което е и в основата на измерването на инфлацията. Колкото по-малко средства можем да отделим за погасяване на кредит, толкова този кредит за нас би изглеждал скъп/неизходен/труден за обслужване, независимо че лихвените нива реално са ниски.
Петият банково-финансов форум „Бъдещето на парите“ ще се проведе на 20.10.2022 г. в Интер Експо Център с начало 12:30 ч. Предварителната (безплатна) регистрация може да направите тук
Генерален партньор на събитието: ProCredit Bank
Основни партньори: Unicredit Bulbank, Management Financial Group
С подкрепата на: Sirma InsurTech, JTI
Партньори на коктейла: The Singleton, Levent
Институционални партньори: Българска стопанска камара, Германо-българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Международно Висше Бизнес Училище, Университет за национално и световно стопанство, Висше училище по застраховане и финанси
Медийни партньори: БНТ, dir.bg, bTV, Dnes.bg, Bloomberg TV Bulgaria, MoitePari.bg
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.