Онлайн измамите предизвикаха спорове между банките и технологичните компании във Великобритания

Онлайн измамите предизвикаха спорове между банките и технологичните компании във Великобритания

В Обединеното кралство се засилва напрежението между банковите и платежните компании и фирмите за социални медии относно това кой трябва да носи отговорност за обезщетяване на хората, ако станат жертва на онлайн измама, съобщи CNBC.

От 7 октомври банките ще трябва да започнат да изплащат обезщетения на жертвите на т.нар. измами с оторизирани плащания (APP) в максимален размер от 85 000 британски лири, ако засегнатите лица са били подмамени или психологически манипулирани да предадат пари в брой.

APP измамата е форма на измама, при която престъпниците се опитват да убедят хората да им изпратят пари, като се представят за лица или фирми, продаващи услуга.

Сумата от 85 000 паунда за възстановяване може да се окаже скъпоструваща за големите банки и платежни компании. Всъщност обаче тя е по-ниска от задължителната сума за възстановяване в размер на 415 000 GBP, която Регулаторът на платежните системи на Обединеното кралство (PSR) предложи по-рано.

PSR се отказа от предложението си за високия максимален размер на обезщетението след отзвука от страна на индустрията, като по-специално браншовата група Payments Association заяви, че това би било твърде скъпоструваща сума, която секторът на финансовите услуги да понесе.

Но сега, когато задължителното обезщетение за измами се въвежда в Обединеното кралство, се задават въпроси дали финансовите дружества поемат основната част от разходите за подпомагане на жертвите на измами.

В четвъртък базираната в Лондон дигитална банка Revolut обвини Meta  че не е „в състояние да се справи с измамите в световен мащаб“. Собственикът на Facebook обяви партньорство по-рано тази седмица с британските кредитори NatWest  и Metro Bank, за споделяне на разузнавателна информация за измамите, които се извършват на нейните платформи.

Уди Малуф, ръководител на отдела за финансови престъпления в Revolut, заяви, че Meta и други платформи за социални медии трябва да помогнат за покриване на разходите за възстановяване на суми на жертвите на измами и че като не поемат никаква отговорност за това, „те нямат стимул да направят нещо по въпроса“.

Призивът на Revolut към големите технологични платформи да компенсират финансово хората, които са попаднали на измами на техните уебсайтове и приложения, не е нов.

Предложенията за налагане на отговорност на технологичните фирми

От известно време напрежението между банките и технологичните компании е голямо. През последните няколко години онлайн измамите нараснаха драстично поради ускореното използване на цифрови платформи за плащане на други лица и закупуване на продукти онлайн

През юни „Файненшъл таймс“ съобщи, че Лейбъристката партия е изготвила предложения, с които да задължи технологичните компании да възстановяват разходите на жертвите на измами, извършени чрез техните платформи. Не е ясно дали правителството все още планира да изисква от технологичните фирми да изплащат обезщетения на жертвите на измами с APP.

Говорител на правителството не беше открит веднага за коментар, когато CNBC се свърза с него.

Мат Акройд, адвокат по търговски спорове в Stewarts, заяви пред CNBC, че след победата им по отношение на намаляването на максималния лимит на обезщетенията за APP измами до 85 000 британски лири, банките „ще получат още един тласък, ако усилията им да накарат правителството да наложи някаква регулаторна отговорност на технологичните компании също се увенчаят с успех“.

Въпреки това той добави: „Въпросът какъв регулаторен режим би могъл да обхване дружествата, които не играят активна роля в платежните системи на ДПУ, и как, е сложен, което означава, че този въпрос вероятно няма да бъде решен скоро.“

В по-общ план банките и регулаторните органи отдавна настояват компаниите за социални медии да си сътрудничат повече с банките за търговия на дребно в Обединеното кралство, за да помогнат в борбата с бързо растящата и постоянно променяща се заплаха от измами. Основното искане е технологичните компании да споделят по-подробна информация за това как престъпниците злоупотребяват с техните платформи.

По време на събитие на финансовия сектор в Обединеното кралство, посветено на икономическите измами през март 2023 г., регулаторните органи и правоприлагащите органи подчертаха, че е необходимо компаниите, работещи в областта на социалните медии, да направят повече.

„Днес чуваме анекдотично от всички фирми, с които разговаряме, че голяма част от тези измами произлизат от платформите на социалните медии“, заяви Кейт Фицджералд, ръководител на отдел „Политика“ в PSR, пред участниците в събитието.

Тя добави, че е необходима „абсолютна прозрачност“ за това къде се извършват измамите, за да могат регулаторните органи да знаят къде да съсредоточат усилията си във веригата на стойността.

Друго оплакване на регулаторните органи по време на събитието беше, че фирмите за социални медии не правят достатъчно, за да се борят с опитите за измама на интернет потребителите и да ги отстраняват.

Компанията заяви, че може да използва разузнавателна информация на живо от големите банки чрез инициативата си Fraud Intelligence Reciprocal Exchange (FIRE), за да помогне за спирането на измамите и да развие и подобри своите системи за машинно обучение и откриване на ИИ. Мета призова правителството да „насърчава повече подобно междуотраслово сътрудничество“.

В изявление за CNBC технологичният гигант подчерта, че банките, включително Revolut, трябва да се стремят да обединят усилията си с Meta по нейната рамка FIRE, за да улеснят обмена на данни между фирмата и големите кредитори.

FIRE „има за цел да даде възможност на банките да обменят информация, за да можем да работим заедно за защита на хората, които използват съответните ни услуги“, заяви говорител на Meta миналата седмица. „Измамите са проблем, обхващащ няколко сектора, който може да бъде решен само чрез съвместна работа“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ