Плащането в брой все още по-предпочитано у нас при физическо пазаруване

Плащането в брой все още по-предпочитано у нас при физическо пазаруване

Плащането в брой все още по-предпочитано у нас при физическо пазаруване

Плащането в брой все още е по-предпочитано от българите при пазаруване във физически магазини. Това става ясно от огласено ново проучване, поръчано от EVO Group в партньорство с Visa в страните от Централна и Източна Европа. 

54% от българите предпочитат да плащат в брой, когато пазаруват във физически магазини, но при суми над 1500 лв. 52% избират плащане с карта.  45% редовно намират за невъзможно да извършват електронни плащания при посещение на фризьор и козметик, показват данните. 39% пък посочват липсата на POS терминал в магазина като причина да не могат да осъществят електронното плащане.

Интересен е профилът, съставен от авторите на проучването за нагласите на сънародниците ни към парите. За българите парите са средство за постигане на стойност и освен това им носят чувство за независимост, отварят вратите към удобен и охолен живот. Но в същото време българите проявяват и прагматизъм, тъй като контролират разходите си и планират бюджетите си, като използват банкови услуги.

Това кореспондира с още един установен чрез проучването факт - определено повече българи, отколкото представители на други държави в Централна и Източна Европа посещават лично в банков клон – 36% го правят поне 2-3 пъти месечно. Също така българите теглят пари от банкомат по-често от другите нации – 1/3 го правят поне 2-3 пъти седмично. А банкоматите, мобилното и интернет банкиране, както и посещението на банков клон са най-популярните канали за банкиране в България. Освен това, има формиран интерес сред сънародниците ни към инвестирането на пари като начин за увеличаване на благосъстоянието им.

По отношение на мобилните разплащания, 65% от българите са готови да използват смартфон за пазаруване и плащане онлайн, а 18% вече се възползват от това решение във физическите магазини.  Българските потребители оценяват мобилните разплащания най-вече заради бързината и удобството му, както и заради сигурността като този метод се припознават не само от поколението Z и милениълите – 7 от 10 анкетирани българи на възраст 45-54 г. знаят, че могат да плащат със смартфоните си в магазините, а 19% се възползват от тази възможност. 

С най-големи предпочитания да използват смартфони за онлайн разплащания са румънците (81%), следвани от българите (74%), хърватите (72%), словаците (72%) и поляците (71%). Най-популярните категории, в които потребителите у нас са склонни да добавят картата си към приложения са: транспорт (21%), пътуване (33%), стрийминг платформи (27%), доставка на храна (32%). А 34% от българите на възраст 18-24 години са добавили своите разплащателни карти към поне едно мобилно приложение. Този метод се използва най-често от младите румънци (82%), словаци (80%) и унгарци (76%).

На събитието Visa обяви и програмата си „България безБрой“, чиято цел е да подпомогне възстановяването и запазването на конкурентоспособността на малките и средните предприятия след пандемията от Covid-19 и настъпилата икономическа и енергийна несигурност. С помощта на "България БезБрой“ МСП могат да въведат дигитални разплащания при преференциална такса по-малка или равна на 1% от стойността на трансакция, безплатна SIM карта (за POS терминалите, които се нуждаят от такава) и 20% отстъпка от цената на устройството, при неговата покупка в рамките на първите 12 месеца. Програмата се осъществява в партньорство с български банки, правителствени институции и неправителствени организации и се отнася за бизнеси, които не са предлагали безналични плащания през последната година.

Потребителите биха искали да могат да плащат с електронни средства на все повече места, като тези очаквания се развиха значително по време на пандемията, обясниха от Visa. Затова инициативите, които помагат на малките, средните и микропредприятията да станат част от дигиталната икономика, придобиват сега още по-голямо значение. Магазините, които осигуряват възможност за дигитални методи на разплащане, се възприемат положително от българските потребители, показва проучването на Visa за нагласите към методите на разплащане. 

От началото на пандемията компанията започна различни инициативи в глобален мащаб, като в Европа се ангажира да подкрепи 8 милиона малки и микропредприятия да предлагат картови трансакции и да получат по-голям достъп до дигиталната икономика. В рамките на този ангажимент Visa е помогнала за дигитализацията на 24,8 млн. малки и средни предприятия в световен мащаб, или 50% от многогодишната цел, която си постави през 2020 г. за дигитализиране на 50 млн. малки и средни предприятия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ