Дефлация за трети път от началото на годината

Дефлация за трети път от началото на годината

Дефлацията продължава да създава проблеми на българската икономика. През юни потребителските цени са намалели с 0,1%, което представлява спад на показателя за трети път от началото на годината. През останалите три месеца беше отчитана нулева инфлация. От началото на годината инфлацията е минус 1,1%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1,3%. Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 0,8%, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

През юни 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

Намалени

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 1,1%;
  • облекло и обувки - с 0,6%.

Увеличение

  • транспорт - с 1,7%;
  • ресторанти и хотели - с 0,8%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,3%.
  • развлечения и култура - с 0,2%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,2%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,1%.

Без промяна

  • здравеопазване;
  • съобщения;
  • образование.

През юни 2016 г. са намалели цените на следните хранителни продукти: краставици - с 18,9%, зеле - с 18,6%, картофи - със 17,5%,  други пресни и замразени плодове (череши и ягоди) - с 14,9%, домати - с 14,2%, пипер - с 12,2%, зрял лук – 7,2%, сладолед - с 4,2%, моркови - с 3,8%, зрял чесън – 2,9%, месо от едър рогат добитък - с 2,4%, яйца - с 1,7%, маргарин - с 1,7%, пресни зеленчукови подправки - с 1,4%, млечни масла - с 1%, кашкавал – 1%, риби (пресни и замразени) - с 0,9%, бира и вино - с по 0,9%, месо от домашни птици - с 0,7% и други.

Увеличили са се цените на: цитрусови и южни плодове - със 7%, ябълки - с 5,8%, свинско месо - с 3,2%, чай – 3,2%, шоколад и шоколадови изделия - с 1,8%, леща – 1,9%, захар - с 1,7%, газирани напитки - с 1,7%, боб - 1,4%, минерална вода - с 1,4%, гъби - с 1,2%, пресни млека - с 0,9%, олио - с 0,7%, кафе - 0,7%, ориз - с 0,5%, брашно - с 0,3%, мляно месо (кайма) - с 0,3%, сол - с 0,1% и други.

През юни 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 9,6%, цветарство - с 2,9%, автомобили втора употреба - с 1,4%, газообразни горива за битови нужди - с 1,3%, книги - с 1,2%, телевизори - с 0,7%, въглища - с 0,6%, облекло - с 0,6%, обувки - с 0,6%, прахове за пране - с 0,4%, автомобилни летни гуми - с 0,3%, продукти за лична хигиена - с 0,2%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0,1%, климатични инсталации - с 0,1%, готварски печки - с 0,1%, и други.

Увеличили са се цените на: градски транспорт с метро и трамвай - с 15%,услуги по краткосрочно настаняване - със 7,7%, дизелово гориво - с 5,5%, автомобилен бензин А98 – 4,1%, автомобилен бензин А95 – 3,9% бойлери - с 1,9%, събиране, отвеждане и третиране на отпадъчни води - с 1,8%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 1,7%, водоснабдяване - с 0,6%, градски автомобилен транспорт - с 0,4% и други.

През юни 2016 г. цените на лекарствените продукти и на стоматологичните услуги са намалели с по 0,1%, а цените на лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през юни в сравнение с май цените са се увеличили с 0,1%. Инфлацията от началото на годината (юни 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1,3%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1,9%. Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 1,3%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец  са намалели с 0,8 на сто, а от началото на годината – с 0,4%.

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - намаление с 1,5%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0,1%;
  • услуги - увеличение с 0,2%.

За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Тръмп обяви, че ще удвои митата върху канадските метали до 50%
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара
Украйна удари Подмосковието с най-мащабната досега атака с дронове