Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Дефлация за трети път от началото на годината
Дефлацията продължава да създава проблеми на българската икономика. През юни потребителските цени са намалели с 0,1%, което представлява спад на показателя за трети път от началото на годината. През останалите три месеца беше отчитана нулева инфлация. От началото на годината инфлацията е минус 1,1%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1,3%. Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 0,8%, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).
През юни 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
Намалени
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 1,1%;
- облекло и обувки - с 0,6%.
Увеличение
- транспорт - с 1,7%;
- ресторанти и хотели - с 0,8%;
- разнообразни стоки и услуги - с 0,3%.
- развлечения и култура - с 0,2%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,2%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,1%.
Без промяна
- здравеопазване;
- съобщения;
- образование.
През юни 2016 г. са намалели цените на следните хранителни продукти: краставици - с 18,9%, зеле - с 18,6%, картофи - със 17,5%, други пресни и замразени плодове (череши и ягоди) - с 14,9%, домати - с 14,2%, пипер - с 12,2%, зрял лук – 7,2%, сладолед - с 4,2%, моркови - с 3,8%, зрял чесън – 2,9%, месо от едър рогат добитък - с 2,4%, яйца - с 1,7%, маргарин - с 1,7%, пресни зеленчукови подправки - с 1,4%, млечни масла - с 1%, кашкавал – 1%, риби (пресни и замразени) - с 0,9%, бира и вино - с по 0,9%, месо от домашни птици - с 0,7% и други.
Увеличили са се цените на: цитрусови и южни плодове - със 7%, ябълки - с 5,8%, свинско месо - с 3,2%, чай – 3,2%, шоколад и шоколадови изделия - с 1,8%, леща – 1,9%, захар - с 1,7%, газирани напитки - с 1,7%, боб - 1,4%, минерална вода - с 1,4%, гъби - с 1,2%, пресни млека - с 0,9%, олио - с 0,7%, кафе - 0,7%, ориз - с 0,5%, брашно - с 0,3%, мляно месо (кайма) - с 0,3%, сол - с 0,1% и други.
През юни 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 9,6%, цветарство - с 2,9%, автомобили втора употреба - с 1,4%, газообразни горива за битови нужди - с 1,3%, книги - с 1,2%, телевизори - с 0,7%, въглища - с 0,6%, облекло - с 0,6%, обувки - с 0,6%, прахове за пране - с 0,4%, автомобилни летни гуми - с 0,3%, продукти за лична хигиена - с 0,2%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0,1%, климатични инсталации - с 0,1%, готварски печки - с 0,1%, и други.
Увеличили са се цените на: градски транспорт с метро и трамвай - с 15%,услуги по краткосрочно настаняване - със 7,7%, дизелово гориво - с 5,5%, автомобилен бензин А98 – 4,1%, автомобилен бензин А95 – 3,9% бойлери - с 1,9%, събиране, отвеждане и третиране на отпадъчни води - с 1,8%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 1,7%, водоснабдяване - с 0,6%, градски автомобилен транспорт - с 0,4% и други.
През юни 2016 г. цените на лекарствените продукти и на стоматологичните услуги са намалели с по 0,1%, а цените на лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.
Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през юни в сравнение с май цените са се увеличили с 0,1%. Инфлацията от началото на годината (юни 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1,3%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1,9%. Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 1,3%.
Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец са намалели с 0,8 на сто, а от началото на годината – с 0,4%.
Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:
- хранителни продукти - намаление с 1,5%;
- нехранителни стоки - намаление с 0,1%;
- услуги - увеличение с 0,2%.
За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.