Едва 23% от домакинствата заделят пари всеки месец

Едва 23% от домакинствата заделят пари всеки месец

Едва 23% от българските домакинства спестяват на месечна база, показва международно проучване* на компанията за потребителски кредити ПРОФИ КРЕДИТ. По този показател България се нарежда на последно място в сравнение с Полша (35%), Словакия (50%) и Чехия (53%). Средната сума, която сънародниците ни отделят настрани, е 146 лева месечно.

24% от анкетирани споделят, че успяват да отделят под 50 лева всеки месец, 37% пестят между 51 и 100 лв., 15% са тези, които си позволяват да заделят настрани между 101 и 200 лв. Една четвърт от спестяващите домакинства икономисват над 200 лв. месечно.

Средната сума, с която българските домакинства разполагат за свободно харчене, след приспадане от месечния семеен бюджет на разходите за храна, битово потребление, детски и транспортни разходи, е точно 185 лв или 94 евро. Този показател поставя българските граждани на последно място след гражданите на Полша, които разполагат със 103 евро на месец. За сравнение, чехите имат на разположение 119 евро, а словаците – 123 евро.

Подробните данни разкриват, че половината от анкетираните (50%) имат на свое разположение за свободни харчове до 100 лв. месечно, а само 3% от българите разполагат с повече от 1000 лв.

Любопитни данни показват резултатите при проучването на категории за пазаруване, които носят удоволствие на българите. Анкетираните харчат най-често свободните си пари за детски стоки (81%), както и храни и напитки (81%), 65% изпитват удоволствие при закупуването на дрехи, 61% дават средства за почивки, 58% намират удоволствие при закупуването на технологични продукти. Половината от анкетираните предпочитат да отделят средства за култура, а още почти толкова (48%) намират удоволствие при харченето в барове и ресторанти.

Спортните артикули не са сред предпочитаните от българите стоки, за които да изразходват свободните си пари - 54% казват, че въобще не отделят средства за тях, а други 11% го правят, но без това да им носи удоволствие.

„Резултатите от проучването ни потвърждават факта, че има остра нужда от повишаване на финансовата култура на българите по отношение на личните и семейните финанси. Все пак, в сравнение с останалите държави, участвали в проучването, разликите не са драстични и можем да говорим за общоевропейска потребност от съвместна работа между корпоративния, държавния и медийния сектор в образоването и информирането на населението за отговорното потребление на свободните финанси на домакинствата“, сподели Ондржей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата ПРОФИ КРЕДИТ в Европа.

На въпрос за какво биха похарчили 700 лв., ако ги получат безвъзмездно, българите поставят на първо място почивката (41%), битова техника (17%) и технологични продукти (13%). Девет процента се фокусират върху облеклото и още толкова - върху детските стоки, 8% биха ги изхарчили за храна и напитки. За спорт, култура или ресторанти сумата биха изхарчили по 1% от участвалите в анкетата български граждани.

//////

*Проучването е количествено и е проведено в 4 държави – Чехия, Полша, Словакия и България, сред 4000 души възраст между 18 и 65 години. Изследването е реализирано от агенция за маркетингови проучвания IPSOS през юли 2015 г. посредством онлайн допитване.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ