Мобилните разплащания: Бум в предлагането, резерви от страна на потребителите

Мобилните разплащания: Бум в предлагането, резерви от страна на потребителите

Мобилните разплащания: Бум в предлагането, резерви от страна на потребителите

2015 година скоро отмина, но ще бъде запомнена като вододел в развитието на мобилните плащания. Определено може да се смята, че това е годината, в която бе отбелязан бум в предлагането на мобилни портфейли, бе поставено началото на прехода към EMV (издаване и приемане на чип карти) на територията на USA, осезаемо нараснаха обемите на търговията през Интернет. Навлязоха и нови мобилни приложения за разплащания от типа person-to-person (P2P), както и нови, значително по-надеждни техонологии за защита на личните данни като токенизацията например. Това обобщава в свой анализ за картовите и мобилните разплащания в глобален план СИБАНК.

Само за година - от началото на 2015 до днес, от три "основни" доставчици на мобилни портфейла (Google Wallet, Softcard, PayPal) на световната сцена вече има двуцифрен брой играчи с добавянето на Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay, LG Pay, Walmart Pay, Chase Pay, както и с обявяването на все още изчакващия Microsoft Pay.

Въпреки този шеметен ръст, мобилните плащания останаха далеч от очакваните резултати, като дори Apple Pay не успя да даде истинска опора в тяхното популяризиране до предварително очакваните нива, отчитат от СИБАНК.

Според „Accenture 2015 Consumer Payments Survey“, потребителите все още залагат на по-традиционните си форми на плащане. Две трети от тях използват пари в брой всеки ден. 59% използват дебитна карта, а 50% - кредитна карта. Според изследването само 8% са заявили, че използват редовно Apple Pay или Android Pay, а 16% посочват, че използват PayPal.

Тенденцията за постоянен ръст на транзакциите в интернет доведе и до увеличаване на измамите при този вид плащания. Затова и един от основните аспекти през изминалата година бе именно предотвратяването на подобни измами. Една от представените мерки, смятана за доста перспективна в това отношени е т. нар. токенизация. Най-общо, това е технология, която защитава потребителските данни, като заменя информацията за всички чувствителни данни, които може да бъдат открити върху картовата пластика, с поредица от числа – токени, които могат да бъдат използвани за осъществяване на транзакция.

Токенизацията е определяна от специалистите като един от най-добрите към момента методи за защита на личните данни и предотвратяване на измамите. Очаква да бъде в сърцето на новите решения за мобилни разплащания в Европа, още повече, че големите компании не просто я приветстват, а и я усъвършенстват. Така например, още през миналата година MasterCard  разшири възможностите на своята токенизационна програма, като се осигури възможност плащанията да се извършват с помощта на "почти всяко устройство", включително и NFC-активирани дрехи, бижута, ключодържатели за коли, интелигентни пръстени и др. Очаква се тези продукти да дебютират на американския пазар през тази година. Near Field Communication или NFC технологията е актуален тренд в мобилните комуникации от последните три години. Използва се за улеснено споделяне на информация на много къси разстояния - почти допир - между две устройства, които я поддържат. От всички възможни сфери на приложения, тя като че ли най-бързо се наложи и разви в безконтактните плащания.

VISA от своя страна също демонстрира през изминалата година ново доказателство за потенциала на NFC технологията чрез т.н. „wearables” (умни преносими устройства като часовници, гривни, фитнес тракове и т.н.) и показа как тя може да бъде използвана за извършване на плащания по време на предстоящата Олимпиада в Рио. „Wearables”, които биха могли да бъдат „гривни“ ще позволяват извършване на безконтактни транзакции на ПОС терминални устройства в търговски обекти, които разполагат с безконтактен четец. Същият принцип на взаимодействие е заложен и в новия ръчен часовник Swatch Bellamy, който Visa Европа и водещата швейцарска компания  Swatch пускат в продажба.

В близко бъдеще, очаква се плащанията с т.нар „wearables“ устройства, в това число часовници, фитнес тракери и т.н. да достигнат около $500 млрд. 2020 г.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ