По-ефективен финансов мениджмънт с АФА

По-ефективен финансов мениджмънт с АФА

Дългогодишният ни практически опит и комплексната експертиза в областта на счетоводството, одита и внедряването на ERP системи ни провокира да насочим фокуса си към едно малко коментирано предимство от използването на ERP системите - възможността за формиране, поддържане и анализ на стандартна себестойност на материалните запаси (МЗ).

Ползите от използването на стандартна себестойност при материалните запаси

- Повишава конкурентоспособността на компанията;

- Оптимизира политиката по ценообразуване и цялостното планиране на бизнеса;

- Осигурява възможност за текущ анализ и ефективно управление на ресурсите и оборотния капитал, включително поддържане на оптимални наличности от материални запаси;

- Осигурява база за осъществяване на текущ бюджетен контрол върху разходите;

- Оптимизира производствения процес чрез стандартни материално-разходни нормативи и технологични маршрути;

- Фокусира вниманието на мениджмънта приоритетно върху случаите със съществени отклонения спрямо стандартите;

- Осигурява леснодостъпна и своевременна on-line информация на мениджмънта по отношение на наличностите от материални запаси, себестойността на продажбите и генерираните отклонения;

- Определя стандарти за работа и персонализира отговорност при липса на ефективност.

Ограничения и рискове при използването на стандартната себестойност

- Техниката на стандартна себестойност може да не е ефективна в малки предприятия и в бизнес индустриите с нестандартизирани продукти и работни места;

- Формирането на стандартната себестойност изисква участието на експерти от различни функции, които понякога имат противоположни интереси;

- Често една от основните причини за ограниченото прилагане на стандартната себестойност в практиката е липсата на практически опит за използването є като способ за оценка на себестойността на материалните запаси съгласно МСС 2 Материални запаси.

Необходими предпоставки за успешно преминаване към прилагане на стандартна себестойност

- Установяване на формализиран подход за определяне на стандарти и стандартни себестойности;

- Разяснение и мотивация на човешките ресурси за прилагане на стандартите, съобразно общата цел на компанията;

- Цялостно и адекватно участие на мениджърския екип в процеса;

- Налагане на система за поощрение и санкции при неизпълнение спрямо определените стандарти;

- Определяне степента на гъвкавост на стандартите;

- Разделяне на отклоненията на контролируеми и неконтролируеми.

Как екипът на АФА може да ви съдейства за управление на рисковете при преминаване към стандартна себестойност чрез подходяща методологическа помощ, насочена към:

- Документиране и формализиране на процедурите по формиране, преглед и анализ на стандартната себестойност и отклоненията;

- Дефиниране на промени и съдействие при актуализацията на счетоводната политика в резултат на преминаване към стандартна себестойност;

- Реализиране и отразяване на прехода от фактическа към стандартна себестойност;

- Определяне на видовете отклонения и начина, по който текущо ще се анализират;

- Определяне на допустимите отклонения в съответствие с изискванията на счетоводните стандарти;

- Оповестяване на отклоненията във финансовия отчет на компанията;

- Дефиниране на периодичност за преглед и промяна на стандартната себестойност;

- Последващо преизчисление на наличните материални запаси при промяна на стандартната себестойност.

AFA е най-голямата консултантска и одиторска фирма с българско участие, създадена през 1991 г. Предоставя услуги в сферата на одита, счетоводството и обработката на работни заплати, данъчните услуги, корпоративните финанси, бизнес консултирането и специализирани обучения.

Пълния текст на статията може да намерите в рубриката "Публикации" на сайта на АФА - www.afa.bg

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ