Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|По-ефективен финансов мениджмънт с АФА
Дългогодишният ни практически опит и комплексната експертиза в областта на счетоводството, одита и внедряването на ERP системи ни провокира да насочим фокуса си към едно малко коментирано предимство от използването на ERP системите - възможността за формиране, поддържане и анализ на стандартна себестойност на материалните запаси (МЗ).
Ползите от използването на стандартна себестойност при материалните запаси
- Повишава конкурентоспособността на компанията;
- Оптимизира политиката по ценообразуване и цялостното планиране на бизнеса;
- Осигурява възможност за текущ анализ и ефективно управление на ресурсите и оборотния капитал, включително поддържане на оптимални наличности от материални запаси;
- Осигурява база за осъществяване на текущ бюджетен контрол върху разходите;
- Оптимизира производствения процес чрез стандартни материално-разходни нормативи и технологични маршрути;
- Фокусира вниманието на мениджмънта приоритетно върху случаите със съществени отклонения спрямо стандартите;
- Осигурява леснодостъпна и своевременна on-line информация на мениджмънта по отношение на наличностите от материални запаси, себестойността на продажбите и генерираните отклонения;
- Определя стандарти за работа и персонализира отговорност при липса на ефективност.
Ограничения и рискове при използването на стандартната себестойност
- Техниката на стандартна себестойност може да не е ефективна в малки предприятия и в бизнес индустриите с нестандартизирани продукти и работни места;
- Формирането на стандартната себестойност изисква участието на експерти от различни функции, които понякога имат противоположни интереси;
- Често една от основните причини за ограниченото прилагане на стандартната себестойност в практиката е липсата на практически опит за използването є като способ за оценка на себестойността на материалните запаси съгласно МСС 2 Материални запаси.
Необходими предпоставки за успешно преминаване към прилагане на стандартна себестойност
- Установяване на формализиран подход за определяне на стандарти и стандартни себестойности;
- Разяснение и мотивация на човешките ресурси за прилагане на стандартите, съобразно общата цел на компанията;
- Цялостно и адекватно участие на мениджърския екип в процеса;
- Налагане на система за поощрение и санкции при неизпълнение спрямо определените стандарти;
- Определяне степента на гъвкавост на стандартите;
- Разделяне на отклоненията на контролируеми и неконтролируеми.
Как екипът на АФА може да ви съдейства за управление на рисковете при преминаване към стандартна себестойност чрез подходяща методологическа помощ, насочена към:
- Документиране и формализиране на процедурите по формиране, преглед и анализ на стандартната себестойност и отклоненията;
- Дефиниране на промени и съдействие при актуализацията на счетоводната политика в резултат на преминаване към стандартна себестойност;
- Реализиране и отразяване на прехода от фактическа към стандартна себестойност;
- Определяне на видовете отклонения и начина, по който текущо ще се анализират;
- Определяне на допустимите отклонения в съответствие с изискванията на счетоводните стандарти;
- Оповестяване на отклоненията във финансовия отчет на компанията;
- Дефиниране на периодичност за преглед и промяна на стандартната себестойност;
- Последващо преизчисление на наличните материални запаси при промяна на стандартната себестойност.
AFA е най-голямата консултантска и одиторска фирма с българско участие, създадена през 1991 г. Предоставя услуги в сферата на одита, счетоводството и обработката на работни заплати, данъчните услуги, корпоративните финанси, бизнес консултирането и специализирани обучения.
Пълния текст на статията може да намерите в рубриката "Публикации" на сайта на АФА - www.afa.bg
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.