Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Как конфликтът в Украйна променя световната търговия с петрол
Руската инвазия в Украйна промени световния пазар на нефт, пишe в своя статия Ройтерс. Африканските доставчици посрещат нуждите на европейците, а Москва, ограничена от санкциите на Запада, използва рискования трансфер от кораб на кораб, за да достави суровия си петрол в Азия.
Пренасочванията бележат най-голямата промяна на доставките в световната търговия с петрол откакто шистовата революция в САЩ промени формата на пазара преди около десетилетие и предполага, че Русия ще може да се справи със забраната на петрола в Европейския съюз, при условие че Азия и Китай продължават да купуват суровия ѝ петрол.
Според данни от индустрията, санкциите наложени на Москва заради конфликта в Украйна, принудиха Русия да се отдалечи от Европа и да продава на клиенти в Индия и Китай с голяма отстъпка.
Според данни от базираната в Париж международна агенция за енергия, през април руските износи са се върнали на нивата си от преди инвазията. Цените са се стабилизирали около 110 американски долара, след като бяха достигнали нива над 139 американски долара през месец март.
Дори и ако ЕС стигне в крайна сметка до решение за пълно петролно ембарго в следващите санкции към Русия, според анализатори ударът ще бъде облекчен заради доставките в Азия.
„Освен ако Западът не наложи дипломатически условия на азиатските купувачи, не виждаме как ще се увеличи искането и как ще се покачат цените,“ казва Норберт Рюкер от „Юлиус Баер“.
Сложна комбинация от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под флага ѝ, да пристигат в пристанища, което означава, че част от увеличената търговия към Азия се улеснява чрез трансфер от кораб до кораб в морето – скъп процес, при който има и много по-голям риск от разливи.
Според данни от „Петро-Логистик“, потокът на руски петрол към Азия, който се пренася по воден път, се е увеличил с поне 50% от началото на годината.
Трансферите между кораби, които представляват малка част от общата морска търговия, се изместиха от датския бряг към Средиземно море, за да бъдат избегнати санкции и протести.
„Трансферите от кораб на кораб бяха нещо обичайно в датските води, на входа на Балтийското море. Те вече не се осъществяват, но се увеличиха в средиземноморските води, които предоставят по-добри условия за обмяна между лицензиран и нелицензиран танкер,“ казва президентът на „Петро-Логистик“ Марк Гербер пред Ройтерс.
Гербер определя обемите на руския суров петрол, който се прехвърля между танкери в Средиземно море, на около 400 000 барела на ден, от които по-голямата част отива за Азия, като така се добавят към 2,3 милиона барела на ден, които отиват директно.
През януари, преди инвазията, около 1,5 милиона барела на ден са били изпращани директно към Азия.
Руският петрол се натоварва на танкери от моделите „Афрамакс“ или „Суеземакс“, които пренасят по-малко от 1 милион барела, и се прехвърлят в морето към по-големи кораби, които могат да поемат 2 милиона барела, което прави корабоплаването по-рентабилно, казват търговците.
Търговията чрез морския транспорт е само част от общия износ от Русия. Като се добавят доставките по тръбопроводи, общият руски износ на суров петрол се е увеличил до малко над 8 милиона барела на ден през април, обратно до количеството от преди инвазията.
За да компенсират загубата на руския петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на суров петрол от Западна Африка. Това е увеличение със 17% през април в сравнение със средното за 2018-2021 г. според „Петро-Логистик“.
Данните от „Ейкон“ също показват увеличение и посочват, че 660 000 барела на ден, предимно от Нигерия, Ангола и Камерун, пристигат в Северозападна Европа през май.
Доставките на западноафрикански петрол за Индия са намалели почти наполовина, казва Гербер. През април са доставени 280 000 барела за ден, което е голям спад сравнено с 510 000 през март. Това е така, защото Делхи се е насочил към руския петрол.
Доставката от Северна Африка за Европа е нараснала с 30% от март, съобщи Petro-„Петро-Логистик“. От това данните на „Ейкон“ сочат, че навлизанията в Северозападна Европа от египетското пристанище Сиди Керир, което според анализаторите вероятно е свързано с доставки на саудитски суров петрол, ще се удвоят в сравнение с март до над 400 000 барела на ден през май.
Съединените щати също увеличиха доставките си за Европа. Европейският внос на суров петрол през май от САЩ е нараснал с над 15% спрямо март, според проследяващата компания „Кплер“, най-високото месечно нарастване в нейната история.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.