Изцяло сме ангажирани със зеления преход

Изцяло сме ангажирани със зеления преход

Използваме силните си пазарни позиции за изграждане на 2 GW мощности за производство на енергия от ВЕИ, споделя Петър Филдишев, директор търговия с природен газ в „МЕТ Енерджи Трейдинг България“.* Той притежава магистърски степени по автоматика и управление от Санкт-Петербургския университет по информационни системи, механика и оптика и по индустриален мениджмънт от Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. От 1997 до 2012 г. работи в газоразпределителна компания, като последователно заема длъжностите проектант, ръководител на диспечерски център и директор продажби. От 2013 до 2016 г. е началник на оперативно управление на доставките в „Булгаргаз“ ЕАД. От 2017 г. е директор „Търговия с природен газ“ в „МЕТ Енерджи Трейдинг България“ ЕАД, а година по-късно заема длъжността и прокурист в дружеството. През годините е участвал в разработката на нормативни документи за газовия сектор.

Какви значими проекти успя да реализира компанията за първите си 5 години в България?

Преди всичко това е успешната стратегия за присъствие на пазарите на газ и електрическа енергия. Целите на групата са да придобие клиентско портфолио в региона и да увеличи използваните маршрути за диверсификация на доставките. Като следствие от постигането на тези цели дойде и това, че вече сме добре разпознаван пазарен участник в България и Гърция.

Също така от огромно значение са и проектите за придобиване на 106 MW вятърни паркове, което е изцяло в синхрон с визията за развитието на групата МЕТ и нашата корпоративна стратегия. Групата открива голям инвестиционен потенциал в българския ВЕИ сектор. За нас е от ключово значение да има условия за увеличаване на тези инвестиции.

В кои видове енергия виждате ръст и спад на цените през следващите месеци?

В дългосрочен план не очакваме цените на различните видове енергия трайно да падат поради големия брой нови проекти, променящи структурата на енергийната система. В средносрочен план в условията на външна и вътрешна политическа несигурност е трудно и донякъде безполезно да се разчита на такива прогнози. Развитието на пазарите в последните месеци ясно показва това. Тук по-скоро е важно какви компенсаторни механизми за населението и индустрията ще въведе всяка от европейските държави или ЕС при намиране на общо решение. Както и дали ще бъдат въведени по начин, който да изкривява пазара. Това трябва да се случи с минимална намеса на пазарите.

Кои са клиентите ви в страната и към кои нови пазари ще насочите интереса си през 2023 г.?

Към настоящия момент клиентите ни са от почти всички сектори на индустрията и са директно присъединени към мрежата на „Булгартрансгаз“. Целим увеличение на продажбите към тези клиенти. Има един много интересен сегмент от пазара, който за момента остава почти недокоснат и нелиберализиран – това са малки и средни предприятия, присъединени към газоразпределителните мрежи. В перспектива от 1–2 години очак­ваме, че ще са налице и регулаторни условия за клиентите на газоразпределителните мрежи да получат реална възможност да упражняват правото си на избор на доставчик. А има причини тази либерализация да се окаже и добър стимул за развитието на газификацията в градовете.

Как българската икономика може да се включи в надпреварата за нови енергийни източници с фокус използването на водорода?

Водородът не се намира в свободно състояние в природата, а се произвежда от електричество. Така нареченият „зелен“ водород се произвежда от „зелена“ електрическа енергия, т.е. от ВЕИ. Така става ясно, че увеличението на дела на „зеления“ водород в енергийния микс е следствие от дела на ВЕИ. Логичният извод е, че колкото по-добри условия държавата създаде за развитие на ВЕИ сектора, толкова по-бързо внедряване на технологиите за производство и съхранение на водород можем да очакваме. Оценяваме като много добър потенциала на България в този сектор.

Как ще изглеждат енергийните нужди на Европа през следващите 10 години?

Постепенно ще расте делът на електрическата енергия, а освен това тя все по-малко ще се произвежда от изкопаеми източници. Този плавен преход може да се реализира чрез природния газ, като най-екологичен от всички изкопаеми горива. Стратегията на МЕТ е именно в тази посока – развитие на нови енергийни технологии и оптимално използване в преходния период на опита и позициите, придобити на пазара на природен газ в Европа. MET е изцяло ангажирана с енергийния преход и ще има значителен принос в това отношение благодарение на обширното си ноу-хау за енергийните пазари.

***

*MET Group е една от най-бързо развиващите се енергийни компании в Европа, на 20-о място по приходи в класацията на компаниите със седалище в Швейцария. МЕТ е активна на 22 търговски платформи, като е сред 20-те най-големи търговци на холандския газов хъб (TTF) и сред 5-те най-големи търговци на австрийския хъб (VTP). Портфолиото на групата се формира от търговия с природен газ в 27 държави. Изтъргуваните обеми през 2021 г. са 55 млрд. куб. м (около 18 пъти повече от цялото годишно потребление на България). Компанията е специализиранa и в производство и търговия с електрическа енергия; изграждане, придобиване и опериране на генериращи мощности от ВЕИ в Централна и Източна Европа. Реализираните инвестиции в България са във вятърни паркове с обща инсталирана мощност от 106 MW. Групата притежава и собствена газова централа с инсталирана мощност 794 MW.

„МЕТ Енерджи Трейдинг България“ ЕАД  е създадена през 2017 г., за да представлява Групата на пазарите на природен газ и енергия в Югоизточна Европа. Дейността на МЕТБГ се фокусира върху покупката и продажбата на електроенергия и природен газ на клиенти на дребно и едро в Югоизточна Европа чрез трансгранични сделки и тясно сътрудничество с други дъщерни компании на МЕТ в региона. През 2021 г. българското дружество осигури доставките на 9,5% (319 млн. куб. м) от крайното потребление на природен газ за българската икономика. Основните клиенти са от възловите сектори металургия, храни, керамика и стъкло, хартия, строителни материали, химия, производство на електрическа енергия, газоразпределителни и топлофикационни дружества.

 Венцислав Савов. Материалът е публикуван в брой 11/2022 на списание „Мениджър“, който може да бъде намерен в дигиталната платформа ZinZin.

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
Ще плащаме ли „такса водомер”, без дори да ползваме вода?
Бързото ранно разпространение на птичи грип в Европа поражда опасения от нова криза
Гърция предоставя на концесии за природен газ четири блока край Пелопонес и Крит
Продажбата на активи на „Лукойл" ще става след решение на МС при одобрение от ДАНС
Културни кодове: Кандидатстването за работа стана твърде скъпо начинание
Anthropic и Google Cloud сключват мащабна сделка за AI чипове