Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Как една дестилерия с над 300-годишна история създаде най-добрата водка за коктейли в света?

От малка семейна дестилерия в холандския град Шидам до световно разпознаваема марка – историята на Nolet Family Distillery е пример за устойчив растеж, визионерство и отдаденост към качеството. Основана в края на XVII век, дестилерията оцелява през войни, индустриални революции и икономически кризи, водена от 11 поколения на едно и също семейство. В центъра на съвременния ѝ успех стои емблематичната водка Ketel One, която намира своето начало не в Европа, а в коктейл баровете на Калифорния.
Днес компанията се управлява от Боб Нолет и неговия брат Карл – наследници на дълголетната фамилна традиция и човек с модерен поглед към духа на марката. В интервю за Мениджър Нюз той споделя какви са били двигателите на растежа през последните 15 години, как се адаптира Nolet Family Distillery към новото потребителско поведение, как устойчивостта се вписва в бизнес логиката на компанията и семейното ДНК и как качеството остава водещ принцип в един все по-динамичен и дигитализиран свят.
Кои са двигателите на растежа за Nolet Family Distillery през последните 10-15 години? Как се развива вашата стратегия, за да отговаря на променящото се потребителско поведение и трансформациите във веригите на доставките?
Историята на водката Ketel One започва в Съединените щати. Тогава целият проект е фокусиран върху качеството на напитката. По онова време баща ми имаше визията, че иска да създаде и дестилира възможно най-добрата водка за коктейли. В началото на 80-те години на миналия век баща ми отива в Съединените щати и посещава Сан Франциско. Там му сервират водка мартини, но намира вкусът на коктейла за много груб и остър. Тогава му идва идеята, че ако успее да дестилира нещо, което има по-добър вкус, самият коктейл всъщност ще бъде по-добър. Това стои в основата на неговата визия за Ketel One.
През последните години целият свят около нас се промени, но това всъщност е в полза на Ketel One, защото хората пият по-малко, но по-качествени коктейли, искат да се забавляват и да се чувстват малко по-спокойни. Виждаме, че хората преминават от по-евтини марки към малко по-скъпи или поне търсят качество. Сега имаме интернет, изкуствен интелект, Google – всичко това не съществуваше в онези дни. И хората разбират, че определени марки наистина се основават на истинска история. Ketel One стъпва на своята истинска история и освен това нашата дестилерия е една от малкото, които можете да посетите и да видите как реално протича производственият процес.
Трудно ли се поддържа баланс между иновациите и опитите да сте в крак с конкурентите, от една страна, и запазването на наследството, от друга?
Nolet Family Distillery е основана през 1691 година и е преминала през ръцете на 11 поколения от едно и също семейство. В този дълъг период е имало добри и лоши времена. Например, не толкова отдавна, по време на Втората световна война, Нидерландия като цяло, а също и нашия град и дестилериите, понасят сериозни удари. В края на 19-и век в град Шидам е имало 400 дестилерии и той е бил истинска столица на спиртните напитки. Но сега ние сме един от малкото прозиводители, които все още са останали на това място.
И това е така, защото баща ми наистина се фокусира върху качеството, а не върху производството на много различни продукти. Съвременните тенденции по света всъщност работят в наша полза, защото хората търсят по-добри и по-качествени напитки. Искат да се поглезят, а по-качествена водка е един достъпен лукс.
Кой е най-важният ви пазар?
САЩ, и то с голяма преднина. Но и останалата част от света определено расте. Виждаме и в Нидерландия, че все повече потребители търсят коктейли, а преди не го правеха. Имахме период, в който джинът с тоник беше много популярен, но сега този интерес намалява и се премества към коктейлите.
Какво е вашето мнение за глобалните тръговски проблеми, тенденцията към деглобализация и поддържането на веригите на доставки близо до дома? Засягат ли ви тези тенденци по някакъв начин?
Не, не мисля, че ни засягат. Коктейлите винаги ще се нуждаят от водка. А всички наши съставки идват от местни източници. Снабдяването с местни продукти е една добра тенденция и ние я подкрепяме. Имаме и специална програма в тази посока, наречена „Гарнирай с добро“ (Garnish with Good), която събира идеи за тома как производителите и заведенията могат да подобрят въздействието си на местния пазар и в общностите, с които работят и на които продават.
Например, снабдяването с домати от местен източник или замяната на захарната съставка в коктейлите със суров мед. Така че барманите могат да окажат влияние върху целия свят, ако мислят за съставките си по този начин.
Кои са новите тенденции, които виждате на пазара и могат ли те да променят индустрията и потребителските вкусове?
Мисля, че ще продължи фокусът върху качеството при потребителите. Хората пият по-малко, но по-качествени неща. Ако погледнете нощните клубове – преди имаше много нощни клубове, излизаше се до 5-6 сутринта, а сега повечето от тях, в Обединеното кралство например, са затворени. В Хонконг е същото. Продажбите на шампанско падат, защото всички клубове са затворени. Хората вече не излизат до толкова късно. Всички мислят повече за здравето си и тренират във фитнеа. Допреди 20 години никой не го правеше, а сега всички ходят на фитнес.
И така хората променят поведението си, защото правят всички тези неща. Тенденцията, която виждаме, е че хората пият коктейли и през деня, когато излизат на обяд. Коктейлът еспресо мартини буквално "избухна" в целия свят, защото това е напитка, която можете да пиете през целия ден.
В старите времена, когато излизахме, отивахме в бара, където пиехме по едно питие, след това в ресторанта и т.н. Сега хората търсят цялостно преживяване и предпочитат заведенията, където има всичко.
Смятате ли, че някои от предизвикателствата, пред които са се изправяли вашите предци в края на 17-и век, всъщност са подобни на тези, които виждаме днес? Например, тенденции като глобализация, бързо развиващи се технологии, променящи се вериги на доставки - вероятно те са били валидни и преди 300 години.
Помислете за тенденциите като глобализация, бързо развиващи се технологии и променящите се вериги за доставки. Те може да изглеждат модерни, но в много отношения отразяват динамиката отпреди 300 години.
Вярвам, че винаги трябва да приемаме промените и да реагираме проактивно. Когато посетите нашата дестилерия, ще видите дълбоко усещане за наследство. Но зад кулисите нашият процес на дестилация се захранва от най-съвременни технологии. Ние непрекъснато инвестираме в иновации, за да подобрим устойчивостта, където е възможно. Една от настоящите ни инициативи е да направим бутилките си по-леки, без да правим компромис с техния супер-премиум външен вид. Това намалява използването на материали, намалява въглеродния ни отпечатък и също така води до икономии на разходи.
Преди повече от 40 години баща ми разговаря с нашия водопроводчик за големите обеми гореща вода, създадени по време на дестилацията. Той не искаше просто да я изхвърля. Този разговор доведе до разработването на дългосрочна система за съхранение на студена вода. От десетилетия използваме вода от подземен водоносен хоризонт, за да охлаждаме производствените си процеси, а през лятото - и сградите си. През зимата използваме повторно топлината, генерирана по време на производството, за да отопляваме съоръженията си.
Днес устойчивостта е модна дума, а тогава дори не беше част от речника. Но принципът беше същият: вземане на интелигентни, отговорни решения, които са от полза както за околната среда, така и за бизнеса. Компаниите наистина могат да спестят пари, като инвестират по този начин.
Значи устойчивостта не е просто някаква директива, която ви кара да правите нещо насила?
Ние го правим открай време, защото всъщност спестява пари. Популярно е да се говори за това, но всъщност има смисъл. Защо трябва да изхвърляте гореща вода, ако можете да я използвате повторно?
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.