Научен пробив прави възможно създаването на универсална ваксина срещу грип

Учени от Австралия и Китай са открили как клетките на имунната система запомнят различните щамове на вируса на грипа. Научният пробив е крачка напред към създаването на ваксина, която имунизира срещу всички видове грип, пише The Telegraph.

Изследвайки пациенти, заразени със смъртоносния птичи грип в Китай през 2013 година, учени от Мелбърнския университет и Университета Фудан в Шанхай са открили как “армията” от атакуващи Т-клетки запомнят различните мутации на вируса и ги унищожават. Откритието, публикувано в журнала Nature Communications, може да доведе до нова технология за разработване на универсални ваксини.

Пробивът е направен при анализ на пациенти, заразени с H7N9, особено опасна форма на птичия грип, пренесен у хората, когато възрастен мъж купува пиле от пазара за птици в Шанхай. “Никога не сме виждали нещо подобно на H7N9”, казва Катерине Кедзиерска от Мелбърнския университет, която е един от авторите на проучването. От 602-ма души, инфектирани с H7N9, 38 процента са починали, а почти всички са били приети в болница с тежка пневмония и остри респираторни проблеми. Кедзиерска добавя, че за щастие вирусът е бил ограничен, но “ние знаехме, че трябва да се изправим лице в лице с потенциална пандемия, която може да убие милиони души по целия свят, ако вирусът започне да се разпространява между хората.”

След като са събрали проби от заразени с H7N9 пациенти, изследователите са установили, че хората, които не могат да произведат разрушаващите вируса Т-клетки CD+8, умират. Наблюдението е помогнало на екипа да разбере как T-клетките се справят с нови вируси, а именно като запазват “спомени” за видовете вируси, с които са се сблъсквали, пише „Фокус”. Откритието ще даде възможност за разработване на базирана на T-клетки ваксина, която не се прицелва в определен щам на вируса, а осигурява универсална защита. Изследването може да помогне на лекарите и за извършване на ранна оценка на реакцията на имунната система на пациенти спрямо различни вируси, което би могло да е животоспасяващо.