За задръстването от колоездачи и масовия спорт като държавна политика

За задръстването от колоездачи и масовия спорт като държавна политика

Българката Ласка Ненова стана координатор на най-голямата европейска обществена кампания за физическа активност и спорт NowWeMove. Тя ще управлява събитията, комуникацията и националните координатори в 49 държави в Европа – във и извън Европейския съюз. Тази година Ласка раздвижи 1 милион европейци като координатор на инициативата MOVEWeek. Ето какво разказва тя за физическата активност тук и там

- Ласка, защо хората имат нужда от специални кампании като NowWeMove, за да се движат и какъв е дългосрочният ефект от тези събития върху нагласите в обществото?

- Често трябва да отговарям на въпроса „Какъв е смисълът на това, което правиш?“.  В България има една нагласа, че да си физически активен е „луксозна стока“ - само за хора с пари, а не първа необходимост. Това не е така – NowWeMove кампанията раздвижва хората и им казва, че физическа активност е всяко осъзнато движение. Че е важно всеки да намери точно това свое движение - бягане или ходене, разхождане на кучето, танци.

Ние, хората, сме създадени да се движим, да ходим, да бягаме, а не да седим. Трябва да осъзнаем, че  физическа активност в дългосрочен план повишава качеството ни на живот, профилактика е на различни видове заболявания като инфаркт, инсулт, диабет, високо кръвно, Алцхаймер, онкологични заболявания.  Освен тази много директна връзка със здравето, физическата активност ни прави щастливи, социално активни, тя е инструмент за социална промяна, за образование, за изграждане на гражданска позиция.

- Има ли конкретни примери и изследвания за повече физически активни хора в някоя от страните след намесата на  NowWeMove?

- В рамките на три години кампанията в Европа се развива в различни направления и се разраства. През 2014 се включиха 28 страни с над 5 600 събития. В България имахме 75 000  души от 92 населени места. 

България е страната с най-висок процент на неактивни граждани в Европа – цели 78%. Това се дължи на много фактори, част от които са липсата на средства, липсата на условия, липсата на достатъчно информация. Дългосрочният ефект ще се види след време - очаквам при следващия Евробарометър България да е сменила позицията си от най-неактивната държава в графата на по-активните.

Ще дам един положителен пример в родния ми град – Пловдив. През 2013 година успяхме да вземем разрешение за изграждането на временна площадка по стрийт фитнес пред сградата на Общината. Целта беше да се популяризира този вид занимание и да се спрат някои мнения, че се практикува само от младежи с лошо поведение. След демонстрацията младите хора инициираха подписка, в която искаха от кметовете по райони да се осигурят места, на които да се изградят стрийт фитнес площадки на открито. В рамките на една година успяха да издействат не една, а 20 външни площадки за стрийт фитнес, чието използване сега е напълно безплатно.

- През 2014 г. бяхте европейски координатор на MOVEWeek за Европа – в кои страни хората се движат най-много?

- Да, през 2014 година имах честта да координирам „MOVE Week” за Европа. Тази година се включиха 38 държави, като нашата дългосрочна цел е да успеем да включим всичките 49 в бъдеще – говорим за европейските държави, не само за тези в ЕС. Тъй като координирам кампанията в Европа за втора година, имам директни наблюдения – в т. нар. „активни държави” развитието на масовия спорт е държавна политика от години, в „апатичните“ тази политика почни не съществува.

Държавата, която обичам да давам за пример, е Словения. Всеки път, когато посетя страната, имам чувството, че 90% от хората са физически активни, независимо от възраст и пол. Имам колеги от Словения и знам, че там движението е начин на живот, не е изолирано само в спортните клубове и фитнес залите. Движението е семейно занимание. Движението е държавен приоритет. Семейство от 4 души – родители и две деца, карат заедно ски, колело, планинарстват, плуват, карат кайт или сърф, въобще правят някакви хубави неща заедно. За по-възрастните хора има специализирани програми за мобилност, баланс, социални разходки, танци. Много родители въвеждат децата си в клубове за движение и спорт на крехката възраст от година и половина. Там децата минават през специални програми, в които ги учат на любов към движението и спорта.  Както казах по-горе - въпрос на приоритети на държавата и самите хора към добруването.  Въпрос на култура.

Още един пример, свързан с  Дания - държавата, в която е базирана организацията ISCA (International Sport and Culture Association). Преди три години ми направи впечатление, че  много хора в Дания карат колело и там задръстванията са от колоездачи, а не автомобилисти. За нас това би било форма на движение, нали?! Качваме се на колелото в събота или неделя, ако сме достатъчно смели за придвижване из града, правим няколко обиколки и сме си взели седмичната доза движение.  За датчаните, обаче, колелото е само средство за придвижване. На много от моите датски колеги са им необходими 50 минути да стигнат до офиса, в едната посока. Това са два часа движение, което за нас, българите, би било напълно достатъчно. Но не – те допълнително ходят да се движат - бягат (много са популярни маратонските бягания), волейбол, футбол, танци или нещо друго. Питала съм ги - „добре, не ви ли стига карането на колелото, че се и записвате на нещо допълнително” и съм получавала учудени погледи – „как така да стига - колелото е средството да стигнеш до фитнеса, а не самият фитнес”.

- Коя беше най-интересната и успешна кампания в рамките на  MOVEWeek?

- Карате ме да се усмихвам. Естествено, че България, не защото съм пристрастна, а защото е факт. За втора поредна година България излиза начело на една положителна класация – за организиране на най-много събития по времето на MOVE Week над 600 събития тази година. Организацията BG Бъди Активен, която създадохме специално за развитието на кампанията в България, е за втора поредна година национален координатор на кампанията. Както през 2013, така и през 2014, в партньорство на още две неправителствени организаци– Fun City Варна и Асоциация за развитие на Българския спорт, успяхме да активизираме формалните си и неформални мрежи и да раздвижим голям брой хора. Тази година BG Бъди активен успя да се пребори с други организации от Източна Европа и Балканите и получи финансовата подкрепа на Coca Cola foundation, Атланта, тоест нашият проект бе оценен положително директно от Щатите и получи подкрепа за развитието на NowWeMOVE България. Това изключително много помогна за развитието на кампанията и създаване на условия за достигане на нови партньори, нови населени места и по-масово участие.

Най-любимата ми емоция? 300 дечица на възраст от 7 до 9 години, които искат още упражнения. Тази година влязохме с различни видове физическа активност в училищата. Там представихме уроци по салса, йога, стрийтфитнес, паркур, слаклайн (ходене по въже) и други активности, които не са типични за училищната програма.  В едно училище над 300 деца бяха строени в редички в очакване на баткото треньор. Той показа упражнения за мобилност и гъвкавост, базирани на китайска гимнастика, съобразени с възрастта на децата. В края на сесията, когато директорката каза „Деца, това е последното упражнение и приключваме“, децата вдигнаха бунт - 300 деца на възраст от 7 до 9 години в един глас започнаха да викат „Искаме още, искаме още”. Този момент ми доказа, че това, в което влагаме толкова много усилия и часове труд,  наистина има смисъл.

Любимият ми пример от Европа е Унгария, защото Унгарската Федерация за училищен спорт успя да организира еднодневен общонационален спортен празник във всички училища на страната и раздвижи за един ден 200 000 ученици и 15 000 възрастни. Обичам този пример, защото той показва и как различните институции могат да работят заедно за общата кауза.

Друга моя любима държава е Албания. Албанската асоциация на активните хора с физическa неспособност миналата година организираха първото в страната приятелско състезание по баскетбол за хора в инвалидни колички. Състезанието не само даде нова надежда на хора в това положение, но в дългосрочен план доведе до промени в градската среда, тъй като участниците в събитието изказаха своите нужди. И пак в Албания – нашите партньори успяха да организират събитие в женски затвор съвместно с националния женски волейбол отбор на Албания. Отборът не само посети затвора и се снима с жените там, но и направи открита тренировка с жените в затвора. Партньорите ни изпратиха част от благодарствените писма на участвалите в събитието затворнички, снимките не бяха разрешени. Едно от тях гласи “в тази игра се чувствах по-добре и по-свободна, дори и от времето, когато бях наистина свободна. Благодаря ви, че ми дадохте възможност да се докосна до този спорт. Благодаря, че ни посетихте“.

- Какви са целите ви като европейски координатор на NowWeMove?

- Това, че съм Европейски координатор е много хубаво, но какво от това – това е една титла, а титлите нищо не правят. За мен най-големият успех, който тази позиция ми дава, са огромните възможности, които получавам за срещи с нови практики, добри идеи, контактът с експерти. За адаптиране в нашата страна на всички идеи, които ми се струват подходящи. Мотото на BG Бъди Активен е, че с действие и упоритост всичко се постига. В интерес на истината, с всяка изминала  година намираме все по-голяма подкрепа от медиите, от институциите, от хората. Дори в момента сме в процес на развитие на проект, с който ще целим да облагородим градската среда, за да дадем възможност  на хората да бъдат физически активни по всяко време. В процес на търсене на партньори сме, защото такива проекти не са лесни и евтини за въвеждане. Освен развитието на бъдещи проекти, като част от настоящия грант  от фондацията на Кока Кола сме заложили обучния на учители по физическо възпитание, директори на училища, собственици на спортни клубове, специалисти от РИО, специалисти от местните общини, чрез които обучения искаме да дадем повече информация за това как физическата активност и участието в подобна кампания може да допринесе за промяна на нагласите, за развитието на града, спортния клуб, училището.

- Самата вие сте превърнала движението в редовна част от начина си на живот след като сте пострадала от дискова херния заради прекаленото застояване в офиса. Какви бариери се налага да преодолее човек, ако все пак не иска да напуска обсебващата си работа, но знае, че трябва и да се движи?

- Ние, хората имаме тази нагласа да не „му мислим“ много докато не се случи. Тоест, по-лесно е да се гасят пожари, а не да се предотвратяват. А всъщност трябва да е точно обратното. Ако имах достатъчно информация, ако имах достъп до тази информация, може би нямаше да се докарам до положение, в което на 30 години да губя чувствителност в краката си. В момента, в който виждаш как буквално начинът ти на живот се променя в отрицателна посока, ти започваш да действаш. Но това ли е начинът? Хилядите извинения като нямам време, трябва да гледам децата, колата, апартамента, котката, бабата, дядото и кой ли още не, ни водят в една посока – бъдещ живот, който не е пълноценен, а е изпълнен с болка и разходи. Не можем ли да отделим пет минути от времето си? Можем.

Аз вярвам в това, което правя. За мен кампанията е начин на себеизразяване и споделяне на опит. Дори и най-заетите хора могат да отделят 30 минути сутрин или вечер за структурирана планирана гимнастика. Аз самата продължавам да работя по минимум 12 часа на ден, но винаги правя вечерна тренировка, преминавам разстояние от минимум 8 км, включвам 15 минути сутрешна гимнастика в режима си, настройвам таймер, за да ставам от стола на всеки 60 минути. Момичета, работещи в BG Бъди Активен, вече имат същата практика – идване на работа пеша, ставане от стола на всеки 60 минути, едната колежка слиза и качва стълбите, другата скача на въже.

- С какво предишната ви работата като директор маркетинг и мениджър продажби в различни компании ви помага в управленията на събитията на  NowWeMove?

- Аз съм повече практик, отколкото теоретик и това ми помага да бъда гъвкава в работата си. Все пак да координираш толкова много и различни държави, с различни традиции, различно ниво на икономическо развитие, различно ниво на ангажираност на държавата в решаването на проблема не е лесно. Всичко, което съм правила в рамките на корпоротивната си кариера, ми помага – проучване, планиране, изготвяне на маркетингови планове, сключване на партньорства, създаване на мрежи, фасилитиране на мрежи, контрол на бюджети, работа с хора. За мен няма разлика, освен една и то доста голяма. В бизнеса целта е една - приходи, печалби, финансов разтеж. Моята цел сега е друга - растеж в броя на раздвижените хора.

- Какво бихте препоръчали на хора, които са изключително апатични към спорта? Какво би ги размърдало?

- На първо място, бих избегнала думата спорт. Ако напишете думата спорт на български в полето на търсене на Google, първите и най-много резултати, които ще излезнат, са новини, свързани с футбола. Отказвам да се съобразявам с това наложено мнение на думата „спорт“ в България, носещо конотацията на професионално занимание, състезания, медали и прочие.

Бих посъветвала тези апатични хора да разгледат какво се предлага около тях под формата на групови или индивидуални тренировки, да сложат маратонките и да се разходят из парка, да поканят половинката си в планината, а не пред телевизора. Бих ги посъветвала да потърсят активно нещото, което ги кара да се усмихват, създава им положително усещане и им помага да намират нови приятели, а не е по задължение. Също така бих ги посъветвала да планират своите 30 минути активност в графика си. Ако са много заети, винаги могат да разделят 30 минути на интервали по 10 минути. Приятел, който да ги подкрепя, е също много добър мотивационен фактор. И нека не започват своя нов двигателен режим с мисълта „искам да отслабна”, а с мисълта  - „искам да съм по-подвижен, по-гъвкав, по-издръжлив” - на следващото фирмено пейнтбол парти, искам да тичам час и тридесет минути без да спирам. Да не говорим, че физически активните хора са и по-продуктивни и по-концентрирани на работа. Вашата медия се чете основно от хора на бизнеса - работещи в офиси, на отговорни позиции. Не знам колко от вашите читатели са физически активни, но това, което забелязвам напоследък в изданията на ваши западни колеги, е че всяка трета статия, свързана със съвети за продуктивност и ефективност, включва точка „И се движете, защото това повишава шансовете ви за успех“.

Мила Добринова

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ