Тук сме, за да продължим

Тук сме, за да продължим

Мениджърите у нас също като колегите си в Европа и в целия свят не бяха подготвени за мащабите на кризата, причинена от COVID-19. Наложи им се да вземат мерки в рамките на часове, да преструктурират бизнеса за дни и да разчитат на интуицията си в ситуация, в която нито една прогноза не е точна. Списание „Мениджър“ инициира проекта „Тук сме, за да продължим“, в който финалисти и победители от конкурса „Мениджър на годината“ коментират безпрецедентната ситуация и споделят новите стратегии, с които продължават напред. Разговорът с Орлин Попов, генерален мениджър на верига „Хепи“, е част от целия проект, който може да прочете на страниците на списанието. 

- Г-н Попов, извънредното положение затвори ресторантите и останаха само доставките. Как се реорганизирахте и колко време ви отне? 

- Още седмицата преди да се обяви извънредното положение, ние обмисляхме варианта доброволно да затворим заведенията и започнахме да реорганизираме работата, за да превърнем кухните на Нарру в строго контролирани цехове за производство и разнос на храна. Затова на 13-ти март имахме готовност да въведем всички мерки, които Министерството на здравеопазването и СЗО посочиха като задължителни и нещо повече - включихме  допълнителни мерки, предложени от нашия екип от специалисти. Над изискванията осигурихме за всички служители водонепропускливи работни костюми с качулка, а освен маските и ръкавиците, при нас са задължителни и предпазните шлемове , за да се избегне всякакъв пряк контакт между хората и храната. Кутиите за разнос държим в специални отоплителни камери на 65 градуса температура, достатъчна да се премахне активността на вируси и бактерии. Променихме и пликовете за доставка, които се запечатват още при поставянето на кутиите за храна в тях и така достигат до клиентите. Реорганизирахме изцяло пространствата вътре в  ресторантите и ги трансформарихме в зони за изчакване на доставчиците и зали за хранене на персонала с маси през 5 метра, на които седи само по един човек. Обособихме с ленти специални коридори на движение, отделни за персонала в кухнята и доставчиците, за да няма среща помежду им. Променихме и пакетажните станции, осигурихме повече пространство и по-голямо разстояние между отделните пакетировачи. Всички смени са дублирани като брой хора и работят отделно на режим два дни работа, два дни почивка, така че ако има случай на заразен в единия екип, веднага да изолираме целия екип и другият да поеме работата. Досега, слава богу, не сме имали болни, но сме длъжни да сме подготвени. Имаме готовност да продължим да работим при засилени мерки за сигурност и след краяна извънредното положение.

- С колко се понижиха приходите на компанията и наложи ли се да правите съкращения?

- Имаме 100% загуба от затварянето на ресторантите, доставката работи добре  и има 10 % ръст спрямо времето преди карантината, което, за да сме точни, е равно на 17% от целия оборот на компанията и така общо сме на 83% загуба в България. Като включим и загубите, които търпим от затварянето на първото ни заведение в Лондон, един месец след като го открихме и направихме огромни инвестиции за него,  финансовата картина хич не е розова. Но това, което е най-тревожно не само за нас, а за целия бранш, е проблемът с наемите на неработещите ресторанти. Всички ние,  освен разходите по затварянето и бракуването на стоки, които изяждат печалбите от последните 4-5 години, сме изправени пред, както изглежда, парадоксален и нерешим казус - законът не ни пази и клаузата форс мажор не е приложима спрямо наемодателите. Независимо, че не работят здаведенията, много от тях продължават да си искат пълните наеми, което е не само непосилно, то е абсурдно и нечестно. Правното тълкувание е “липса на съдебна практика”,  защото светът не познава подобна ситуация, но печалното е, че за доста от наемодателите тази липса на съдебна практика като че ли ги освобождава да проявят и липса на елементарно човешко отношение и съпричастност. Разбира се, има и такива, които гледат на партньорството ни дългосрочно и проявиха гъвкавост и разбиране. Това важи, както за  моловете, които спряха наемите до отваряне на заведенията, така и за частни лица и на тях съм изключително благодарен и пак повтарям, не става дума само за мен, а за целия бранш. Ако не се намери някакъв работещ вариант да се защитят интересите на ресторантьорите и държавата да е посредник между тях и наемодателите, това ще е сред основните причини за фалитите в нашия бизнес.

- А дали виждате  и нещо полезно от създалата се ситуация за компанията си?

- Имахме време да се усъвършенстваме и да направим нещата, които все отлагаме - да станем по-организирани, по-гъвкави, да разделим ефективните от неефесктивните действия и благодарение на това да станем по-бързи и по-качествени  в създаването на нови менюта и в управлението на бизнеса. Кризата ни показа също, че годините инвестиция в хора, сега дават резултати и съм наистина много благодарен на целия екип. Всички се стегнаха, станаха още по- дисциплинирани , солидарни и всеотдайни, защото осъзнаха колко е важно да работиш в стабилна компания и сега атмосферата е по-добра, отколкото преди. Кризата ясно ни показа колко важна е скоростта на реакция за нашия бизнес. Колкото по-бързо и организирано действаме, толкова по - добре. Клиентите реагират силно положително на скоростта, с която създаваме нови продукти и съобразяваме бизнеса си с новите обстоятелства. Ще запазим тази бързина и след като свърши кризата - това е най-ценният урок за нас.

- Има ли промяна в най-популярните за клиентите продукти от началото на извънредното положение?

- Промяна има и тя е продиктувана от скоростта, с която успяхме да предложим  нови неща,  отговарящи на очакванията на хората в извънредната ситуация. Направихме вкусно и достъпно обедно меню и семейни комбота за вечеря, предлагаме всички напитки на доставни цени - все неща, които реално помагат на клиентите да  оптимизират бюджетите си за храна по време на криза. Предлагаме и съвсем нови неща  - пиле на дървени въглища и пица - това е съвсем  различна територия за нас, за която отдавна се готвим, но сега  кризата ни дисциплинира и успяхме да я пуснем най-накрая на пазара. Планираме да я запазим в менюто и след кризата.

- Какви дългосрочни планове правите за месеците до края на годината? Според вас какви предизвикателства, но и възможности ще възникнат във вашия сектор след коронавирус пандемията. Как се подготвяте за различните сценарии?

- Дългосрочно ще оптимизираме максимално бизнеса. Кризата изисква от нас да махнем излишното, да подобрим необходимото и дори да измислим немислимото, така че нашите планове са да станем още по-добри в това, което правим. Със сигурност вече няма да се върнем към предишния начин на управление , след като последния месец влязохме изцяло в дигиталния свят и видяхме, че и в ресторантьорството нещата могат да се случват онлайн, без да се губи излишно време и енергия. Дори там, където не вярвах, че е възможно - опитването на новите ястия, успяхме да се реорганизираме така, че екипите в различни точки на страната, да опитват едновременно новите предложения и пак достигаме до точния вкус и вид. Ще запазим и скоростта на реакция, даже още повече ще я повишим, защото новия свят, който ни чака, може да не е тотално различен, но новите компании със сигурност ще са по-бързи и по-умни. Едновременно с това работим и върху дългосрочна стратегия за нашия франчайз модел, която стъпва вече  на реалния ни опит в Лондон. Макар и кратък, той  ни дава достатъчно поле за  съпоставка и анализ на пазарите, така че след като светът се нормализира, ще бъдем много по-подготвени да  развием бързо франчайз модела. Готвим се усърдно и за отваряне на ресторантите с нови менюта и забавления, когато това стане възможно. Със сигурност ще има нови и променени изисквания към нашия бранш, но вече сме подготвени, така че ще реагираме без проблем.

"Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ