Полезни техники за по-добро разказване на истории

Полезни техники за по-добро разказване на истории

Ако сте фирмен ръководител, маркетингов специалист или се занимавате с управлението на екипи, вероятно често ви се налага да говорите пред публика. Няколко ключови психологически и чисто технически настройки на тялото ще ви помогнат да се справяте по-добре.

Правило номер 1: Не сте толкова лош оратор, колкото си мислите. „Има тенденция да подценяваме представянето си, когато се срамуваме, казва д-р Лин Хендерсън, директор на неправителствената организация „Шайнес институт” в Бъркли. Хендерсън изследва и разработва наръчници за преодоляване на чувството за тревожност в социална среда.

Правило номер 2: Малко притеснение е полезно. То означава, че ви е грижа. Просто трябва да се тревожите за правилните неща. А правилното нещо в този случай е публиката. Последното, което тя иска, е да седи половин час и да слуша някой, който трепери и има затруднения в говоренето. Тя иска да слуша някой, който е под контрол, защото той внушава доверието, че може да  помогне.

Публиката е егоистична и себелюбива. Това е ключът към всичко.

Действие първо

Погледнете хората пред вас. Нe, наистина ги погледнете. Как можете да им помогнете? Имате ли това, от което се нуждаят? Направете контакт с публиката очи в очи. Така ще покажете с поглед: искам да видя тези хора пред мен и да им предоставя нещо ценно. Да гледате публиката е същото, както да гледате един свой събеседник по време на спокоен разговор. Всички речи трябва да са разговори, при това не с отегчен тон, а с добронамереност и енергичност. Да кажете „Радвам се да бъда тук” не е същото както да кажете „Радвам се да бъда тук с вас”. След това, ясно и без отклонения кажете на публиката какво смятате да правите.

Фразата „Тук съм, защото…” е не лош начин да стартирате презентацията. Всяка ситуация, която е заредена с важност и е процес на изкуствена интеракция, както събирането на хора, за да слушат реч, е най-добре да се започне с определяне на нещата. Затова, първо им кажете за какво ще говорите. След това изградете своя авторитет.

Един от най-добрите варианти е да разкажете историята на своя бизнес (ако това е уместно). Така е, защото тя без съмнение би била интересна (реална е и е успешна/неуспешна). Освен това я познавате по-добре от всеки друг.

Всички обичат добре разказните истории.

По отношение на историята, три съвета са важни:

1.) Една тема може да е скучна, но една история не може да бъде такава.

2.) Вие сте начело на историята.

3.) На хората няма да липсва това, което не е изказано.

Тези три особености се отнасят и за речите пред публика. Те трябва да разкриват някаква тема, но самото говорене не бива да е скучно. Вие сте начело в речта. И трябва да излагате нещата в добра светлина.

Действие второ

Как изглеждате? Трябва да сте модерни. Нивото ви на енергичност по време на говоренето трябва да е някъде между „радвам се да бъда тук” и „леко ентусиазиран съм да бъда тук”. Няма нужда да насилвате ситуацията. Не е необходимо да говорите твърде силно.

Всяка велика реч в историята е свързана с това да се продаде нещо. Само че продажбата е подтекст. Основната идея е информацията.

Внимавайте с движенията. Всяко от тях се следи от публиката внимателно. Ако кръстосвате краката си, хората ще забележат. Ако почешете лицето си, също. Както и ако се заиграете с палците или химикалката си. Така че, опитайте максимално да държите движенията си под контрол. И се забавлявайте.

Накрая

Да попитате дали някой има някакви въпроси в края на разговора и да чакате някой да вдигне ръка е подход, след след който по традиция следват минути на тягостна тишина и притеснение. Обикновено никой не се чувства комфортно да говори, докато някой не започне пръв. В такива моменти специалистите съветват: вие започнете да говорите. Така вероятно ще накарате някой от публиката да ви прекъсне. Ако и това не се случи вероятно е редно да се замислите за съдържанието на изказаното от вас (или представената история). Може би то не е засегнало, трогнало или повлияло на хората.

И още няколко практични съвета:

  • Не призовавайте публика от 10 и по-малко души да вдига ръце.
  • Не си представяйте публиката по бельо.
  • Не си представяйте себе си в друга обстановка. Бъдете там освен физически и с мислите си.
  • Не поглеждайте към часовника си.
  • Благодарете на не повече от трима души в началото.
  • Дръжте ръцете си извън джобовете.
  • Не затваряйте очи в драматичен момент от вашата изява.
  • Не движете ръце неконтролируемо. Не потропвайте с крак, ако сте седнали на сцената.
  • Оставете ударите с ръка по трибуната на диктаторите.

По материали в сп. Entrepreneur

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
На днешната дата, 13 юли. Рождениците днес
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?
Рейтингова агенция Scope очаква ръст на германският дълг до 74% от БВП до 2030 г.