Tech БРОЙ /// Мениджър 07/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Идеи за бърз онлайн бизнес
Днес е по-лесно от всякога да започнеш дигитален бизнес. Успешното му налагане обаче изисква много повече усилия
Идеи за бърз онлайн бизнес

Днес е по-лесно от всякога да започнеш дигитален бизнес. Успешното му налагане обаче изисква много повече усилия

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

През годините информационните технологии промениха почти всички сектори на икономиката и позволиха на немалко хора без никакъв опит и финансов ресурс да изградят успешен бизнес. Само защото познават новите дигитални платформи и инструменти.
Примерите са много – през 2005 г. 21-годишният англичанин Алекс Тю създава празна уеб страничка и обявява, че ще продава всеки пиксел в нея за един долар. За кратко време това му носи над милион долара, а самата страница milliondollarhomepage.com може да бъде видяна в мрежата и днес. Няколко години по-късно друг младеж отново от Великобритания започва да помага на своите познати да си пазаруват от eBay и Amazon – дейност, която по онова време все още е непозната. И бързо става популярен като първия британски eBay милионер. Китайката Айлин Грийф пък започва да прави компютърно генерирани дрехи и аксесоари във виртуалния свят Second Life и също натрупва над милион долара от тази иновативна дейност.
В по-голям мащаб проекти като Facebook и Google, създадени в студентските общежития на своите основатели, днес са сред най-големите корпорации в света и дори са обвинявани от мнозина, че могат да влияят на изборите в най-големите демокрации.
Независимо дали става въпрос за стартиране на малък бизнес или за глобални Big Tech империи, технологиите изцяло пренаредиха икономиката и създадоха множество нови възможности. През годините платформи като YouTube, Instagram или WordPress и концепции като оптимизацията за търсачки помогнаха на мнозина да създадат немалко състояние. Налага се въпросът: кои са новите технологични сегменти, които тепърва ще навлизат в живота ни и могат да направят богати новата вълна от уеб предприемачи. В следващите редове ще разгледаме някои от тези иновативни дейности с най-голям потенциал.
Консултант по създаване на AI workflows
С развитието на генеративния изкуствен интелект се появиха мощни инструменти като ChatGPT, Midjourney, Claude и десетки други, които вече се налагат като следващия етап в дигиталната трансформация на бизнеса. Въпреки наличието на технологиите обаче тяхната реална полза остава неясна, тъй като много компании ги използват хаотично и спорадично, пропускайки потенциала им да работят в синхрон.
Точно тук се открива нова професионална роля – AI workflow консултант, или преводач между бизнес нуждите и новите възможности на изкуствения интелект. Това не е работа за програмист или създател на модели, а по-скоро за своеобразен „AI архитект“, чиято мисия е да свърже вече съществуващите решения в автоматизиран работен процес. Без значение дали става въпрос за създаване на маркетингово съдържание, по-добро обслужване на клиентите или анализ на данни този нов тип консултанти може да създаде нужните бизнес процеси.
Започването на такава дейност не изисква значителен ресурс, а най-вече познаване на възможностите на инструментите с изкуствен интелект. Пазарната ниша е огромна и все още сравнително празна. Това е златна възможност за онези, които разбират новите AI екосистеми и имат бизнес мислене. Защото работата им включва анализ на процесите в дадена компания и създаване на своеобразен „конвейер“ от AI инструменти. Например може да се настрои процес, при който изкуственият интелект транскрибира аудио от среща, друг извлича ключовите задачи от текста, а трети ги добавя автоматично в система за управление на проекти като Asana.
Автоматизация на фирмените процеси с Make.com
Тази сфера в голяма степен е обвързана с предишната. Платформите за автоматизация без писане на код са друг нов клас инструменти, които се превръщат в скрития герой на производителността. Представете си, че имате своеобразно LEGO за бизнес процеси и с няколко клика можете да свържете Gmail със Slack, Google Sheets със Shopify, а всички тях – с различни AI инструменти, създавайки автоматизации, които по-рано изискваха цели екипи от програмисти.
Най-популярната платформа за такава автоматизация е Make.com – мощен инструмент, който позволява на всеки да автоматизира задачи, без да пише и ред код. Това не е просто удобство, а начин радикално да се намалят разходите и да се елиминират досадни ръчни операции.
Платформата се овладява лесно, а нарастващата нужда от ефективност превръща експертите в тази област в изключително ценни кадри. Те не се нуждаят от диплома по информатика, а от логическо мислене и усещане за т.нар. „тесни места“ в работните процеси на фирмите. Например, вместо някой от екипа да копира ръчно данни от онлайн форма в CRM система, Make може да го прави автоматично, а в добавка – и да създава фактура, която да изпраща по имейла. Всичко това в рамките на секунди.
Публикуване на електронни книги в Amazon KDP
Сега нека да напуснем полето на бизнес оптимизациите и да се насочим към по-креативни дейности. Времето, когато издаването на книга се осъществяваше само ако те хареса голямо издателство, отдавна е приключило. Днес благодарение на платформата на Amazon за самопубликуване Kindle Direct Publishing (KDP) всеки експерт в някаква област или дори обикновен ентусиаст може да превърне знанията си в печеливш дигитален продукт.
През 2025 г. читателите не търсят следващия роман „Война и мир“, а по-скоро отговори на ежедневни проблеми – ясни, фокусирани и приложими. От това как да озеленим балкона си до оптимизация на LinkedIn профила или ефективна реклама във Facebook. Пазарът е гладен за съдържание, което не „разтяга локуми“, а предлага директна стойност.
За тази дейност не е необходима сериозна инвестиция освен времето за написване и редактиране на книга. Не е тайна, че това също може да бъде направено мигновено с помощта на изкуствен интелект, но ако наистина искаме да се позиционираме като автор – препоръчително е да предлагаме книги, написани от самите нас. Можем да сме сигурни, че това рано или късно ще си проличи.
Предимствата на платформи за самоиздаване като KDP са много – от това, че можем само с няколко клика да излезем на глобалния пазар и да продаваме в САЩ или Западна Европа, до голямото разнообразие от формати за нашата книга. Можем да продаваме хартиено издание (за печата и доставката отново се грижи Amazon), а също и електронна или аудиокнига.
Продажба на шаблони за CV, бюджети или Canva дизайни
В епохата на т.нар. „икономика на създателите“ и забързания дигитален живот ефективността е новата валута. Днес не всеки има времето или дизайнерските умения да създаде добре изглеждащо CV, бюджетен план в Google Sheets или ангажиращи публикации за социалните мрежи. Тук се ражда златната възможност за продажба на електронни шаблони. Това е бизнес модел, изграден върху принципа „създай веднъж, продавай безкрайно“. Пазарът е огромен и обхваща всичко – от студенти, търсещи работа, до малки бизнеси, нуждаещи се от брандирани Canva шаблони, и фрийлансъри, които искат елегантни дизайни за фактури.
Този бизнес може би е най-достъпен от всички предложения до този момент. Платформи като Etsy, Gumroad и Creative Market са превърнали дистрибуцията в процес от няколко клика, като елиминират нуждата от собствен уебсайт и сложни системи за плащане. Моят съвет обаче е винаги да се създава и собствен сайт, защото останалите платформи не са под наш контрол и винаги е възможно с една промяна в условията си да унищожат канал за продажба, изграждан с години.
Основната инвестиция е във времето, което ще вложим в създаването на висококачествени и търсени шаблони с помощта на безплатни или достъпни инструменти като Canva, Figma, Google Docs или Sheets. Ключът към успеха не е просто в красивия дизайн, а в разбирането на конкретна ниша. Вместо общи CV шаблони създаваме такива, специално насочени към софтуерни инженери или графични дизайнери. Вместо просто бюджетен план предлагаме такъв за проследяване на разходите за младо семейство. Отново – можем да продаваме в целия свят. И най-важното – един изработен шаблон може след това да се продава хиляди пъти, без да сме ангажирани с процеса.
Стартиране на Micro SaaS
Може да забравим традиционните представи за стартиране на софтуерен бизнес, който изисква милиони рисков капитал. Бъдещето на този бранш е кратко, фокусирано и все пак – изключително печелившо. Добре дошли в света на Micro SaaS – малък софтуер като услуга, създаден да решава един много конкретен проблем за тясно определена група потребители. Ако SaaS гигантите като Salesforce са универсален швейцарски нож, то Micro SaaS е прецизен скалпел, създаден за една-единствена, но критично важна операция. Тези бизнеси често се управляват от един човек или от малък екип и се фокусират върху устойчивост и реални приходи, а не върху експлозивен растеж.
През 2025 г. вече не е нужно да сме програмисти, за да създадем такъв продукт. Възходът на no-code платформите като Bubble, Softr и Adalo улеснява процеса, позволявайки на предприемачи с добра идея да я превърнат във функциониращ софтуер чрез визуални интерфейси. Последващото развитие на проекта няма горна граница. В САЩ вече се говори за „еднорози от един човек“ (solo – entrepreneur unicorns) – компании, достигнали капитализация от 1 млрд. долара без екип, използвайки само автоматизации и изкуствен интелект.
Дизайни за 3D принтиране
3D принтерите вече не са екзотична технология за инженери. Те стават все по-достъпни и масови, като създават нова maker култура. Хората искат да персонализират всичко – от играчки, аксесоари за настолни игри, резервни части за домакински уреди до уникални саксии и органайзери за бюро. Вече има и редица онлайн платформи, в които се продават такива дизайни.
За да започнем, е нужно да овладеем основите на 3D моделирането, за което също има нови и лесни за използване безплатни програми като Blender и Tinkercad. За да постигнем успех обаче, е необходимо да намерим своята ниша. Можем да се фокусираме върху принтирането на кутии, разделители, поставки, миниатюри за Dungeons & Dragons, аксесоари за дронове, части за косплей, резервни части, ъпгрейди за популярни продукти и какво ли още не.
Продаваме на правилните места, като не е нужно да градим собствен сайт. Платформи като Cults3D и MyMiniFactory са специализирани пазари за 3D модели, а подобни продукти могат да се продават и в Etsy.
Новите възможности за развитие на дигитален бизнес са много и предстои да се увеличават. Тяхната достъпност и нарастващата им популярност обаче са както предимство, така и потенциален проблем, защото стотици хиляди други ентусиасти от целия свят могат да се включат също толкова лесно в новата икономика. Резултатът – нашите предложения ще се изгубят в общия шум и в морето от други оферти онлайн. Решението на този проблем е в създаването на уникални продукти, по-доброто разбиране на нашата специфична аудитория, както и инвестирането в маркетинг. Днес започването на дигитален бизнес е по-лесно от всякога, но постигането на успех изисква много повече усилия.
|
Ключови думи
технологии
оналйн бизнес
изкуствен интелект
онлайн търговия
Александър Александров