По-добро от брейнсторминг

 По-добро от брейнсторминг

За да бъдете в крак с времето или да разтърсите една индустрия, трябва да правите иновации. Много организации се обръщат към т.нар. брейнсторминг, или мозъчна атака, като метод за генериране на нови идеи. Това обаче не е най-добрият начин да бъдете оригинални, казва Шийна Иенгар, автор на „Think Bigger: How to Innovate“.

„Мозъчната атака със сигурност улавя много вълнение и интрига“, казва тя. „Забавно е да се прави и хората го харесват. Но това всъщност е просто упражнение за създаване на пристрастия, присъщо на начина, по който е структурирано“, добавя Иенгар.

В търсенето си на по-добър начин за намиране на нови идеи и възможности тя намира вдъхновение от цитат на френския математик Анри Поанкаре, който казва: „Изобретяването се състои от избягване на конструирането на безполезни измишльотини и конструирането на полезни комбинации, които са едно безкрайно малцинство“.

„Истинската сила на избор не идва само от упражняването за намиране и подбиране“, казва тя. „Истинската сила на избора идва от способността ви да комбинирате упражнението за намиране и подбиране с упражнението на въображението. Ако ги съберете заедно, това води до изграждането на най-смислените комбинации“, добавя Иенгар

Като заместник на мозъчната атака Иегар предлага процес от шест стъпки, който тя нарича „картографиране на избора“.

Изберете проблема

Първата стъпка е да изберете проблем за решаване. Звучи просто, но проблемът може да не е очевиден. Проблемът може да е свързан с нови технологии, които все още не разбираме напълно, като например генеративният изкуствен интелект. Друг потенциален проблем е с превръщането на текущата продуктова гама на вашата компания в по-въглеродно неутрална.

„Айнщайн веднъж казал: „Ако имах един час за решаване на проблем, щях да прекарам 55 минути мислейки за проблема и 5 минути мислейки за решенията. Подобно на Айнщайн, пишете и пренаписвайте, рамкирайте и преформулирайте проблема си от безброй перспективи, за да откриете проблема, който има най-голям смисъл да бъде решен и чието решение е осъществимо“, съветват Иегар.

Разбийте го на по-малки части

„Почти всяка консултантска фирма се опитва да направи някакъв анализ на проблема или анализ на индустрията“, казва Иегар. „Единственото нещо, което е различно в начина, по който ги карам да правят анализите, е, че ги карам да обръщат много внимание на когнитивните ограничения“, обяснява тя.

За да преодолеете ограниченията, разбийте проблема на подпроблеми. Можете да идентифицирате няколко, но изберете не повече от пет. Подпроблемите са част от по-големия пъзел. „Ако решите тези подпроблеми, ще разрешите около 90% от проблема“, казва Иегар.

Разбиването на проблема на подпроблеми се превръща в мисловно упражнение. Колкото по-смислени и съзнателни сте в процеса, толкова по-добри ще бъдат резултатите ви.

Сравнявайте желанията

След това определете какво искате да почувствате, когато решите проблема. „По-голямата част от времето, когато хората казват:„ Какво искате да постигнете? Какви са вашите цели? Какви са са показателите?“, нещата стават много обективни“, казва Иегар. „Ние не сме обективни същества. Вместо това всичко опира до въпроса: „Как искате да се чувствате?“, добавя тя.

„Всеки има някакво чувство и можете просто да го извадите на повърхността, защото това в крайна сметка ще послужи като ваш критерий за избор. Aко това не служи като ваш критерий за избор, никога няма да бъдете мотивирани да приемете тази идея“, обяснява Иегар.

Търсете в и извън кутията

В четвъртата стъпка Иегар препоръчва създаването на структуриран процес за събиране на подходяща информация чрез създаване на матрица. С проблема, разделен на пет подпроблема, намерете два примера за това как подпроблем е решен във вашата индустрия и три примера за това как е решен извън вашата индустрия.

„Обикновено, когато някой има проблем, той поглежда е какво са направили неговите конкуренти и изучава собствения си опит. На картата за избор само 20% са посветени на експертния опит в индустрията. Ако искате готови решения, трябва да погледнете какво съществува в други кутии“, казва Иегар.

Например някой в авиоиндустрията, който решава проблеми около логистиката, може да потърси отговор в сходни индустрии, като например сред други форми на транспорт.

Създайте карта за избор

Петата стъпка е картографиране на избора. Вземете по една опция за всеки подпроблем и определете как можете да ги комбинирате, за да създадете ново решение.

„Имате толкова много възможни опции, които можете да комбинирате“, казва Иегар. „Няма двама души, които да си представят едно и също нещо при едни и същи материали. Разгледайте изборите отделно, а не в една и съща стая. Така ще получите истинско разнообразие“, добавя тя.

Направете тест с трета страна

Картографирането на избора може да създаде хиляди уникални решения. Сравнете желанията си, за да получите по-голяма картина, след което я използвайте, за да идентифицирате своите пет най-добри идеи. Но не спирайте до тук, казва Иегар.

„Вие все още сте машина за пристрастия. В главата ви вашата идея изглежда страхотно, но всъщност не знаете какво означава тя и как ще бъде приета, след като излезе оттам“, обяснява тя.

Избягвайте да публикувате идеята си във форум, където може да получите харесвания или нехаресвания. Вместо това опишете идеята си на някого и го помолете да ви я повтори.

„Това, което трябва да разберете, е какво виждат те. Когато ви кажат идеята ви, какво остава? Какво са пренебрегнали при преразказа на вашата идея? Може би са го преформулирали и са добавили някои интересни неща, за които дори не сте се сетили. Ще получите ценна информация за това как да редактирате по-нататък собствената си идея“, казва Иегар.

Иегар казва, че мозъчната атака е златното дете за измисляне на идеи, но повечето идеи са лоши. „Вместо това трябва да научите хората как да измислят качествени идеи и по-специално как да ги оценяват. Ключът е създаването на избор. Множеството избори не идват от предоставянето на чиста свобода на хората. Получавате най-добрия си избор чрез структура и ограничения“, категорична е тя.

……………………………..

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ