На лов за страхотни идеи
През 1440 г. Йоханес Гутенберг стига до идеята за създаването на подвижната печатарска преса през, която дава началото на средствата за масово осведомяване и засажда семената на интелектуална революция. През 1914 г. на Хенри Форд му хрумва, че автомобилите могат да се произвеждат по-ефективно на поточна линия. Малко по-късно автомобилите става често срещна гледа по американските улици.
Всички знаем, че страхотните идеи могат да променят света, а и живота на всеки отделен човек, което е и причината толкова много хора да опитват да стигнат до идеи, които да променят изцяло играта. В тяхна подкрепа бе създадена цяла индустрия, предлагаща курсове за стимулиране на креативността, съвети за по-добра мозъчна активност и за места, където да търсите вдъхновение.
Какво обаче бихте помислили, ако ви кажа, че голяма част от този „лов на страхотни идеи“ всъщност е загуба на време? Ако ви кажа, че в повечето случаи успехът опира не до търсенето на нови идеи, а до разпознаването на добрите идеи, които вече сте имали.
Колко добри идеи пропилявате, като не предприемате действие?
Поне на това мнение е авторът на „Четири хиляди седмици: време и как да го използваме“ Оливър Бъркман. Бъркман, който е известен с различните си от общоприетите възгледи по редица теми, включително тези ,свързани с производителност и успех, твърди, че трябва да отделяме по-малко време в търсенето на нови идеи и повече в реализирането на тези, които веч имаме, но по една или друга причина пренебрегваме.
Това е урок, който Бъркман научава във времето, когато води колона в седмично списание. „Мрежата е претъпкана със съвети за генериране на идеи, но повечето от тях не ме впечатляват, защото се предполага, че започвате с нула идеи, след което трябва да създадете няколко добри такива“, пише той. „Нещата не работят така, поне за мен. Вместо това нещата опират до признанието, че някаква мисъл, която вече ви е минала през главата, всъщност е добра идея“, добавя той.
„Внезапно ми хрумваше, че разговор, който бях водил в пъба миналата седмица, цитат, върху който бях размишлявал с дни, или някакъв трик за продуктивност, който бях използвал толкова дълго, че се превърна в моя втора природа, би бил чудесна основа за разказ в моята колона в списанието. Не бях забравил за тези неща, просто не осъзнавах, че те представляват добри иди“, обяснява Бъркман.
В рамките на неговата визия за нещата хората са естествено креативни същества. Умът ни непрекъснато бъка от възможности и неочаквани сблъсъци. Ограничаващият фактор не липсата на нямаме идеи, а това, че не ги оценяваме подобаващо и не предприемаме действие.
Или както каза основателят на Spanx Сара Блейкли в своя майсторски клас по предприемачество, „Всеки човек в живота си е имал идея за милиони долари. Това, което прави разликата, е дали ще предприемете действие или не“.
Вместо да концентрирате енергията си в търсене на а-ха моменти, Бъркман съветва читателите си да бъдат усърдни в улавянето на идеите, които вече имат. „Пазете непрекъснато разширяващ се списък с произволни мисли, добавяйки към него безразборно, без да се страхувате, че дадена идея е изглеждала посредствена, глупава или безсмислена“, препоръчва той, като казва да носите навсякъде със себе си нещо, което да ви помага да записвате тези си мисли.
Ще бъдат ли много от тези бележки безполезни? Разбира се. Но ако се връщате към този списък винаги, когато имате нужда от вдъхновение, Бъркман настоява, че ще откриете необработени диаманти.
„Когато имах нужда от идея, преглеждах списъка и разбира се, повечето от записките все още изглеждаха посредствени, глупави или производни. Но поради мистериозни причини, една или две от тях – записки, които съм гледал с години, без да ги оценявам, ми вдъхнаха нови надежди. Изглежда бе дошъл момента, в който да ги използвам. Все още нямам представа защо се случва това. Но се случва", спомня си той.
Лесна победа
Идеята на Бъркман ми харесва поради няколко взаимосвързани причини. Първо, тя включва призив за действие. Търсенето на идеи някъде в небитието може да бъде неясна и непосилна концепция за много хора. Ако не знаете какво или къде да търсите, лесно може да се озовете в ситуация, в която просто седите и чакате вдъхновение. Това рядко е приятен или ефективен начин за оползотворяване на времето. Купуването на дневник или по-доброто използване на функцията за бележки на вашия телефон, от друга страна, е вид малко практическо действие, което помага срещу стреса и тревожността.
Освен това, Бъркман е на мнение, че креативността не е някакъв специален, рядък дар, даден само на малцина от нас. Точно както Блейкли настоява, че всеки е имал идея за милиони долари, призивът на Бъркман да уловите идеите, които вече имате, ни напомня, че всички можем да бъдем креативни. Не всички от нас ще стигнат до революционна идея като тези на Гутенберг и Форд, но вероятно имате повече добри идеи, отколкото осъзнавате. Тяхното улавяне и предприемането на действие ще ви донесат лесна победа.
……………..
Джесика Стилман за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.