Петър Торнев: Изкуственият интелект ще доведе до преоткриване на бизнеса

Петър Торнев: Изкуственият интелект ще доведе до преоткриване на бизнеса

Петър Торнев: Изкуственият интелект ще доведе до преоткриване на бизнеса

Петър Торнев работи в IT сферата повече от 18 години. Зaвършил е "Компютърни системи и технологии" в Технически Университет - Варна. Става възпитаник на Harvard Business School, след като завършва програмата за Leadership Development през 2015 г. През 2020 г. завършва EMBA в Американския университет в България.

Интересува се и се занимава с трансформация и усъвършенстване на лидерския потенциал и образование в България. Допринася за развитието на стратегии и иновативни решения в облачните технологии, киберсигурността, онлайн търговията, мениджмънта, както и за прилагането на политики, свързани с културното, възрастовото и половото разнообразие в компаниите. 

Той ще е част от дискусионния панел AI Era: Hello I am herе в предстоящата на 11 май конференция Technovation 2023, организирана от списание „Мениджър“.

Г-н Торнев, за изкуствения интелект се говори масово от съвсем скоро, но всъщност развитието му тече отдавна. Кои за Вас са ключовите моменти в развитието му до сега и кои смятате, че ще са ключовите в бъдеще?

За изкуствен интелект се говори от началото на 50-те години и въпреки че тепърва има още накъде да се развива, някои от по-важните моменти в неговото развитие вече са се случили. Между 70-те и 80-те настъпва един критичен период – т. нар. „зима“ за изкуствения интелект, когато не се инвестира в него заради неуспешните опити и разработки. Големият бум започва през 90-те години, когато са и първите големи успехи в областта. Тогава сyпepĸoмпютъpът Dеер Вluе нa ІВМ успява да пoбеди световния шампион по шахмат - Гари Каспаров, което осезаемо вpъщa интepeca ĸъм ИИ.

Друг много ключов момент е появата на iPhone. Той променя изцяло начина по-който комуникираме, слушаме музика, как пазаруваме онлайн, приложенията, които използваме и т.н. Това поставя свъсем нов етап в използването на смартфони и изкуствен интелект.

Следващият важен момент е настоящият – появата на генеративния AI, който ще направи бизнеса по-иновативен, по-ефективен, по-креативен и ще му помогне да обслужва много повече проекти за единица време. Мисля, че предстоят доста интересни дни по отношение на ИИ.

В публичното пространство има и негативни, и позитивни нагласи за напредъка на AI. Някои от тях се движат и заради погрешно интерпретиране на информацията, включително от медии. Как може да се дискутира рационално по темата?

Както всяко нещо, което се обсъжда в публичното пространство, така и тук е много важен контекстът. Изкуственият интелект трябва да се използва като инструмент за работа, който да ни помогне да оптимизираме различни дейности и процеси, с идеята да спестим време. Това е и основният контекст, в който технологичният доклад на Accenture – Tech Vision 23, разглежда AI и неговото приложение.

Ако се замислите, човечеството винаги е намирало варианти да се развива, да бъде по-ефективно и конкурентноспособно. Когато настъпва Индустриалната революция и се появява поточната линия в производството на коли, Хенри Форд обявява, че ще плаща повече на своите работници и намалява работния ден от 9 на 8 часа. В резултат на това средната заплата се увеличава двойно, а моделът му създава производство в голям мащаб и от добре платени работници. Тогава хората също са се притеснявали, че поточната линия в заводите ще ги замени, но всъщност тези подобрения в производствените процеси са това, което ни е придвижило напред и е открило много повече работни места към днешна дата.

Технологичната революция има същата цел – да подобри и да оптимизира процесите в бизнеса. Затова и тук стои въпросът до колко той е готов за този експоненциален растеж в технологиите, на който сме свидетели. Разбира се, рационално е да засегнем и етичната страна на използването на изкуствения интелект - кой го обучава, по какъв начин, неговата сигурност и прозрачност.

Снимка: Accenture

Как бихте определили „първите 7“ на изкуствения интелект? За колко време всъщност ще минат и какво му предстои?

За мен „първите 7“ на изкуствения интелект са свързани по-скоро с развитието му от 90-те години насам. Бих ги определил като бурни и дори леко драматични, заради това че се е развивал сравнително трудно, имал е периоди на сериозни спадове и възходи. С напредъка на технологиите обаче се появяват machine learning, deep learning и генеративният изкуствен интелект. Това, което виждаме днес е разгръщане на потенциала му заради възможността да го обучаваме и развиваме с много по-голям сет от данни и да го интегрираме в бизнес процесите.

Всички тези функции, които днес използваме в телефоните си – лицево разпознаване, превръщане на глас в текст, навигация, търсачки, камерата дори, те са част от тези „първи 7“. Тяхното използване ни спестява ужасно много време и ни прави по-ефективни.

Ключово за използването и развитието на ИИ е това, че хората не вярват сляпо във всичко и тяхната рационалност е непредвидима. Важно е да не губим своето критично мислене и рационален поглед, за да не изпадаме в ситуацията „ИИ ми го каза, значи е вярно“ – трябва да проверяваме, да бъдем критични. Не бива да изпускаме частта за етичността и прозрачността, как се верифицира истинността на информацията, както и това кой и как го обучава – добронамерено или злонамерено - това са теми, с които предстои да се занимаваме активно в следващите години.

Accenture в световен мащаб има сериозен подход върху анализ на сектори. Какво виждате като прогнози за прилагане на AI в различните сектори?

Според най-новия доклад на Accenture – Tech Vision 23, 40% от работните часове в различни индустрии ще бъдат засегнати по някакъв начин от използването на large language models. Една част от работните места ще бъдат трансформирани и се очаква да бъдат създадени още много изцяло нови. За част от компаниите в сферата на услугите вероятно това ще означава увеличение на цената на час, тъй като ще могат да обслужват повече клиенти за определено време. За продуктовите компании би довело до по-бързо навлизане на пазара и реализирането на нови функционалности. Това на практика ще направи и двата типа бизнеси много по-конкурентни на пазара.

Докладът разглежда различните сектори, в които ИИ има най-голям потенциал и тези, в които възможностите му не се използват оптимално. Сектори като банкиране, застраховане, ИТ, капиталови пазари, енергетика, комуникации и медии са сред тези с най-голямо приложение на ИИ. От друга страна, здревеопазването и публичният сектор са като необятен океан за използването на изкуствен интелект.

Как бизнесът в България може да се подготви най-ефективно за промяната, която изкуственият интелект няма как да не доведе със себе си?

Според DESI индекса, който измерва навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото, България е заема 26-то място от 27 държави. От бизнес гледана точка, този резултат може да се тълкува и като огромен потенциал. Например, България изостава изключително много в дигитализацията на публичния сектор, което би следвало да се разглежда като сериозна възможност за бизнеса у нас. Освен това имаме страхотни примери за иновативни стартъпи, което доказва потенциала на ИТ сектора и наличието на квалифицирани хора.

Използването на технологични решения – било то роботизираната автоматизация на процеси (RPA) или ИИ, има за цел да оптимизира работата ни, да я направи по-лесна и нас самите по-ефективни. Нашият HR отдел използва RPA за събиране на различни данни и информация. Това ни спестява много време и получаваме готова информация за секунди, за разлика от преди, когато са били нужни няколко дни за това.  

Бизнесът трябва да се адаптира към това, което се случва и да се стреми да оптимизира процесите. Това важи и на глобално ниво. Днес всяка компания е технологична компания – в различна степен, но е така. Затова и технологичните промени и навлизането на ИИ изискват от бизнесите да преразгледат начина по-който функционират. В доклада Tech Vision 23 Accenture говори за тотално преоткриване на бизнеса. Според данните едва 8% от участващите компании в проучването са готови за това. Подобен тип доклади имат за цел точно това - да помогнат на бизнеса да се ориентират за посоката и тенденциите, да се запознае с възможностите, пред които се изправя и да предприеме нужните действия.

Technovation 2023 ще се състои на 11 май от 12.30 ч. в Sofia Event Center. Събитието е с безплатен достъп, който можете да си осигурите чрез предварителна регистрация тук.

Генерален партньор e Accenture.

Основни партньори са iuvo, tbi bank, Bosch Домакински уреди България и BAT Bulgaria.

Събитието се провежда и с подкрепата на Eviden, an Atos business, Lirex, Checkpoint, Daticum, Noventiq и FTS Bulgaria.

Институционални партньори са BASSCOM, AIBEST и Българска стопанска камара.

Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, dir.bg и dev.bg.


Партньор на коктейла е Monkey Shoulder.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ