16-те милиарда лева дълг – много шум за нищо

16-те милиарда лева дълг – много шум за нищо

В началото на миналата седмица беше внесен закон за ратифициране на договора с банки, които да организират издаване на облигации 3 години. Гласуването се отлага вече втора седмица поради неразбирателства.

За мен лично най-интересното - и най-ироничното - в политическата критика е свързано с условията по договора. Депутати се надпреварват да обясняват колко лош бил договорът, колко невероятно високи са лихвите, защо са избрани точно тези, а не други банки и т.н. Човек би си помислил, че за първи път в историята се сключва такъв договор. А реалността е съвсем друга. Всяка година България сключва поне по един такъв договор (понякога и по два).

Миналата година, по време на правителството на Орешарски, през месец май беше подписан договор с банки и той бе ратифициран за една седмица. В края на 2013 г., отново при Орешарски, беше сключен друг договор с банки и отново ратифициран. През 2012-а пък Сиемон Дянков сключи договор с банки за емисия на облигации. Най-интересното е, че през всичките години договорите са практически едни и същи, условията са едни и същи, дори и банките са едни и същи.

Миналата година през юни договорът е с три банки - Ейч Ес Би Си, Ситигруп и Джей Пи Морган. Тази година е с четири - Ейч Ес Би Си, Ситигруп, Сосиете Женерал и Уникредит. През 2012-а отново бяха три банки, като Ейч Ес Би Си също беше част от тях. Има различия в броя на банките, но основните се запазват, най-вече защото имат опит в региона. Защото ролята на банките - освен да свършат техническата работа и да подготвят емисиите облигации (включително тяхното листване на международните борси) - е да познават основните инвеститори в дълг от региона и директно да контактуват с тях.

Същото се отнася и до останалите условия в договорите. Максималната лихва, например, е една и съща в договора от тази година и договора от миналата година. Максималните срокове за емисията също са подобни. Начинът на реализация на емисиите е същият. Това са съвсем стандартни условия, които се повтарят ежегодно в договорите и никога не са пораждали нито спорове, нито проблеми. Учудващо е как може депутати, които са гласували години наред тези условия, сега изведнъж да кажат, че условията не са им ясни или не им харесват - все едно ги виждат за първи път.

А може би наистина е така? Може би наистина депутатите за първи път четат какво гласуват и нямат спомен, че са гласували същото нещо години наред? Това не би ме учудило - всъщност никой никога не чете ратификациите на технически договори. Особено ако са едни и същи всяка година.

Другият интересен казус е с лихвата по дълга и странните есеистики на тема колко висока е лихвата от 10% и как ще вземем 16 милиарда лева и ще върнем 48. Това показва, че не са прочетени договорите и не се познава процесът на емисия на облигации. В договорите всъщност пише, че лихвата по облигациите е пазарна, точно както и в предишните години. А в момента пазарните лихви по българския държавен дълг са рекордно ниски - лихвата по 10-годишен дълг в евро е 2,25% към 17 февруари, а лихвата по 2-годишен дълг в евро е 0,8%. Такива ниски лихви не е имало никога в историята, и това се отнася не само за България, но и за много от европейските страни.

Едно сравнение - само преди няколко седмици изплатихме облигация с лихви от 8,5% годишно. Сегашните лихви са близо 4 пъти по-ниски. Може да си представим колко спестявания на лихвени разходи ще има при изплащане на старите дългове (с високи лихви) и замяната им с нов дълг (с ниски лихви). Говорим за стотици милиони левове, които ще се спестяват всяка година от лихви. Това е сериозна сума, която ще облекчи разходите по държавния бюджет и ще намали дефицитите.

Сериозни дебати поражда общата сума на емисиите - 8 милиарда евро. Тя е наистина голяма, но само защото договорът е 3-годишен. Преди се сключваше и ратифицираше отделен договор за всяка отделна емисия на облигации - обаче сега се струпват толкова много плащания наведнъж, че е по-логично да се сключи малко по-дълъг договор, за да се покрият всички плащания. Както и предишните години, сумата на емисията не е задължителна, т.е. правителството не е задължено да вземе 8 милиарда евро дълг. В договорите е записано, че реално ще се емитира толкова дълг, колкото позволява годишният закон за бюджета. Т.е. не може да се вземе нито стотинка повече дълг, отколкото е записано в бюджета.

Къде отиват парите? От 8-те милиарда евро, предвидени за нови облигации за следващите три години, 6 милиарда евро отиват за погасяване на главници по стари дългове, още около 1 милиард отива за плащане на лихви по дългове и остатъкът ще послужи за покриване на първичния бюджетен дефицит. Плащанията на главници и лихви по стари дългове е техническа операция - дълговете и лихвите са договорени и взети от предишни правителства и не могат да се променят.

Накратко, над 75% от тези 8 милиарда евро са за плащане на главници по стари задължения и са безспорни, т.е. който и да е на власт ще трябва да ги рефинансира. Това нито увеличава, нито намалява държавния дълг, а го поддържа на същото ниво. Над 13% от средствата отиват за плащане на лихви през следващите години - и тук всъщност новите емисии дълг помагат, тъй като са с по-ниски лихви. С други думи, може да се постигне спестяване на разходи за лихви именно заради новите емисии, които са с рекордно ниски лихви.

Остатъкът от около 12% от емисията отива за покриване на първични бюджетни дефицити (бюджетниите дефицити минус лихвените дългови плащания - б.р.). Тук всъщност са най-големите възможности на правителството - то планира постепенно намаление на бюджетните дефицити, но ако ускори този процес, съответно ще са нужни и по-малко средства. Има и още две възможности за облекчаване на дълга - приватизация, както и ефективно събиране на кредитите на КТБ и връщане на заема от Фонда за гарантиране на влоговете към държавата.

Какъв ще е резултатът от 8-те милиарда върху бремето на държавния дълг? Чуха се апокалиптични твърдения, че дългът ще се удвои, утрои и т.н. Нищо подобно. Според 3-годишната бюджетна прогноза, в края на 2017 г. нивото на държавния дълг ще бъде малко по-ниско отколкото в края на 2014 г. (малко над 27% от БВП). Причината е именно фактът, че огромната част от 8-те милиарда отива за покриване на стари задължения, лихвите са по-ниски, а политиката залага на намаление на дефицитите.

Георги Ангелов старши икономист в Институт „Отворено общество". Анализът е публикуван от „Труд”.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Хърватия връща казармата заради геополитическото напрежение
Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Тръмп: Китай може да помогне на САЩ в отношенията с Русия
Тази нощ преминаваме към зимно часово време
Започва плановият годишен ремонт на шести блок на АЕЦ "Козлодуй"
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ