Advertorial

Презаредено лидерство

Презаредено лидерство

Презаредено лидерство

Вслушайте се в ритъма на организацията, казва Михаела Михайлова-Дьорфлер, заместник-председател на Съвета на директорите на „EVN Електроснабдяване“ и част от ръководството на на „EVN Център за услуги“.

- Живеем и работим в динамични времена. От какво имат нужда днес организациите?

- Бизнесът като цяло има нужда от лидери сами по себе си – от ясни очаквания и открита комуникация, от мотивираща среда, която приобщава и подкрепя хората и им дава необходимата увереност да разгърнат пълния си потенциал. Подобно поведение изисква осъзнати и целенасочени усилия, за някои това е трудно, а за други може да е и невъзможно. Промените, които наблюдаваме във всяка една област – технологии, икономика, геополитика, демография, – и скоростта на тяхното развитие, са безкомпромисни и налагат необходимостта от адаптирани модели на взаимодействие и управление.

Предизвикателствата на пазара на труда ускоряват тази тенденция. Според актуално проучване на ManpowerGroup 69% от работодателите в световен мащаб трудно намират персонал, което е абсолютен рекорд за последните 15 години. Това показва, че сме на прага на нова ера на организационното развитие и управлението на хора.

- Как се справяте с тези предизвикателства в компанията?

- Снабдяваме 1,5 млн. клиенти с електроенергия и над 30 хил. клиенти с топлоенергия. Да си гарант пред обществото и бизнеса за светлина и топлина е на първо място изключителна отговорност. Тези услуги представляват гръбнака на добрия жизнен стандарт и икономическо развитие и като такива те изискват устойчивост и последователност. Каквито и турбуленции и кризи да се случват – здравни, финансови или политически, електрозахранването трябва да функционира. Как се постига това? Безспорно от голямо значение са ясните процеси, правила, стандарти и цели на компанията. Но това може да функционира само чрез нашите сътрудници, чрез тяхната мотивация, ангажираност и чувство на принадлежност към каузата на компанията. Това звучи тривиално, но не трябва да се приема за даденост. Затова преди 2 години стартирахме един от най-мащабните HR проекти в България – проект за корпоративна култура, наречен EVN Презареждане.

- Свикнали сме в бизнеса да се говори за стратегии, финанси, иновации – къде е мястото на корпоративната култура?

- Тя е нишката в организацията, която свързва хората в нея. Културата е общият знаменател на образования, умения, разбирания, характери, възпитание. Тя е притегателната сила между отделните членове на екипа. В „EVN България“ я разглеждаме и като важен мост между поколенията, спойката, която ни дава стабилност и издръжливост. За да е силна тя, всички трябва да се чувстват отговорни за нея. В противен случай е въпрос на време да се появят пропукванията, или както казва Питър Дракър: „Културата изяжда стратегията на закуска“.

- Защо презареждане?

- „EVN България“ е вече 17 години на българския пазар. Постигнахме изключително много. Ще спомена само една цифра – 2 млрд. лв. реални инвестиции в инфраструктура, сигурност, качество и клиентско обслужване. Дадохме си сметка, че с промяната на външната среда и смяната на поколенията се нуждаем от преоценка на начина ни на работа, на взаимоотношенията ни. Да проверим какво искаме да запазим, с какво искаме да се разделим и кои нови аспекти са от особено значение за нас днес. EVN Презареждане беше естественият резултат от всичко това.

- Как се „презареди“ EVN?

- Основен стремеж на този проект беше да обхване цялата ни организация без значение кой къде работи, на каква позиция или възраст е. Говорим за 2300 човека, работещи из цяла Югоизточна България и София.

Поставихме общуването над всичко. В шест пилотни работилници над 100 колеги от различни сфери и позиции дефинираха списък с основни принципи на поведение и работа, които считат за важни. Впоследствие чрез вътрешно допитване от тях бяха излъчени шест принципа, които сътрудниците ни приемат за най-важни: професионализъм, отговорност, ангажираност, уважение, коректност, сътрудничество. Шест думи, които звучат толкова естествено, и съм убедена, че всеки от нас ще каже, че са му важни. Шест думи, които би трябвало да са залегнали във възпитанието на всеки един от нас.

Последва най-важната част. Шестте принципа, стълбовете на нашата корпоративна култура, да стигнат до всяка една точка на организацията. Направихме 157 работилници, които се проведоха от 22-ма колеги – доброволци, които бяха обучени за тази цел.

Не искахме да създаваме корпоративна култура на хартия, а да провокираме осъзнати реални действия в цялата организация. Така „презареждането“ стана органично, естествено за екипа, а не спуснато отгоре. Изключително важно беше да е ясно, че тази инициатива не е проформа и че управленският екип има смелостта и решителността да се вслуша в организацията и да подкрепи съответните решения.

„EVN Презареждане“ обхвана всички сътрудници на компанията. Снимка: EVN

- Кое беше най-трудното?

- Ще си послужа с два цитата. „Всеки иска да промени човечеството, но никой не се замисля как да промени себе си“, казва Толстой, а Ганди надгражда „Бъди промяната, която искаш да видиш в света“. Много работихме, за да достигнем до общото разбиране, че всяка промяна започва преди всичко от самите нас без значение дали си младши експерт, или си мениджър, и че всеки един е лидер на собствената промяна.

В дългосрочен план най-голямото предизвикателство е да „живеем“ нашите принципи в ежедневието си. В тази връзка идентифицирахме 81 колеги, които проявиха желание да станат посланици на ЕVN Презареждане на различни нива в организацията.

Добра обратна връзка ни дават и новопостъпилите колеги. Ние назначаваме между 110 и 150 нови сътрудници всяка година. Когато след време ги попитаме, доколко очакванията им са се припокрили, това, което най-често чуваме, са нашите шест принципа. И не защото са ги прочели в наръчник за корпоративна култура, защото такъв няма, а защото са ги разпознали в работата си при нас.

- Какво за вас е презареденото лидерство?

- Да се вслушваш и да бъдеш чуван. Да си постоянен в посланията си. Да даваш на хората причина и смисъл да покажат на какво са способни и да мобилизират енергията си. Да създадеш център на стабилност, вдъхновение и доверие.

Алек Вучков. Текстът е от бр. 04/2022 на сп. "Мениджър"

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ