Автоиндустрията бие тревога заради ограничения върху износа на рекоземни елементи от Китай

Автоиндустрията бие тревога заради ограничения върху износа на рекоземни елементи от Китай

Групи от автомобилната индустрия алармират относно последиците от последния ход на Китай за ограничаване на износа на критични редкоземни елементи, заявявайки, че мерките биха могли да проправят пътя към период на хаос във веригата за доставки, пише Си Ен Би Си.

Миналата седмица Министерството на търговията на Китай обяви разширени ограничения върху износа на редкоземни елементи и свързани с тях технологии, стремейки се да предотврати „злоупотребата“ с минерали във военните и други чувствителни сектори.

Оттогава Пекин защитава политиката, заявявайки, че „не се страхува“ от търговска война на САЩ, след като президентът Доналд Тръмп заплаши да наложи допълнителни мита от 100% върху китайския внос.

Въпреки споразумението през юли, предназначено да ускори доставките до региона, европейската автомобилна индустрия е изправена пред значителни смущения, след като Китай наложи ограничения върху износа на редкоземни елементи в началото на април.

Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) заяви, че се очаква новите разпоредби на Китай да имат „широкомащабни последици за доставките на засегнатите продукти до Германия и Европа“, както и за по-нататъшния им транспорт.

Последните ограничения за износ на Китай ще засегнат „особено силно“ индустрията за батерии и полупроводници, а оттам и автомобилната индустрия, посочи говорителят на VDA в имейл до Си Ен Би Си.

Лобито на германската автомобилна индустрия призова политиците както в Брюксел, така и в Берлин да се адресират проблема „решително“ с Китай, за да намерят бързо жизнеспособно решение.

„Факт е, че китайските ограничения за износ на редкоземни елементи и постоянни магнити, въведени през април тази година, вече значително влошиха ситуацията с доставките на редкоземни елементи и стратегически материали. Новите мерки сега отиват още по-далеч“, каза говорителят на VDA.

Редкоземните метали са жизненоважни компоненти за производството на електрически превозни средства, както и за различни високотехнологични приложения, включително електроника и приложения за възобновяема енергия.

Очаква се търсенето на редкоземни елементи и критични минерали да нарасне експоненциално през следващите години, тъй като преходът към чиста енергия набира скорост.

Китай е безспорният лидер във веригата за доставки на критични минерали, представлявайки приблизително 60% от световното производство на редкоземни минерали и материали. Американски служители вече предупреждаваха, че това представлява стратегическо предизвикателство на фона на прехода към по-устойчиви енергийни източници.

Изчерпани резерви

Роберто Вавасори, председател на италианската автомобилна асоциация ANFIA, заяви във вторник, че макар компаниите да са успели да поддържат производството, когато Китай ограничи доставките през лятото, резервите от редкоземни метали сега са изложени на риск от изчерпване.

Този буфер „вече не е налице“, каза Вавасори на конференция в Милано, предаде Ройтерс. ANFIA не е отговорила на искане на Си Ен Би Си за коментар.

Рико Луман, старши секторен икономист по транспорт и логистика в нидерландската банка ING, заяви, че новите мерки на Китай срещу износа са належащ проблем от гледна точка на веригата за доставки.

„Китай доминира 90% от световния капацитет на рафинериите и следователно е истинско пречка“, каза Луман.

„В цялата верига за доставки все още има запаси, като например в основното хранилище на Tradium близо до Франкфурт, така че не очаквам незабавни големи последици“, добави.

„Но редкоземните елементи включват редица елементи, някои от които може да се окажат в недостиг. А бъдещото намаляване на доставките е силно зависимо от предстоящите преговори между Китай“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ