Бизнес перспективи: Автомобилните гиганти са принудени да се изправят пред някои трудни истини относно електрификацията

Бизнес перспективи: Автомобилните гиганти са принудени да се изправят пред някои трудни истини относно електрификацията

Европейските автомобилни гиганти са изправени пред перфектна буря от предизвикателства по пътя към пълна електрификация, включително липса на достъпни модели, по-бавно от очакваното внедряване на станции за зареждане и потенциалното въздействие на европейските мита върху електромобилите, произведени в Китай.

Volvo Cars обяви в сряда, че се е отказала от силно прокламирания си план да продава само електромобили до 2030 г., цитирайки необходимостта да бъде „прагматична и гъвкава“ на фона на променящите се пазарни условия.

Шведският автомобилен производител заяви, че сега се стреми между 90% и 100% от продажбите на автомобили да бъдат на напълно електрически или plug-in хибридни модели до 2030 г. Сега компанията казва, че до 10% от продажбите ѝ ще представляват ограничен брой леки хибридни модели до този краен срок.

Volkswagen и няколко други производители на автомобили, включително Ford и Mercedes-Benz Group, обявиха планове за забавяне на амбициите за постепенно спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа.

„Мисля, че много производители очевидно преминават през този процес (на забавяне на плановете за електрификация) в момента. Виждаме го в цялата индустрия“, каза пред Си Ен Би Си Тим Ъркхарт, главен автомобилен анализатор в S&P Global Mobility.

„Много производители, които някак си бяха спрели да инвестират в технологията на двигателите с вътрешно горене, започнаха да осъзнават, че ако не продължат да го правят, няма да бъдат конкурентноспособни и в действителност няма да имат в шоурумите продукти, които хората искат да купят“, добави той.

Ъркхарт смята, че правителствата на ключови пазари са приложили мерки за насърчаване на хората да купуват електрически превозни средства с определени цели – тенденция, която той описа като „все по-проблематична“.

Обединеното кралство, например, въведе мандат, който изисква 22% от продажбите на нови автомобили тази година да бъдат превозни средства с нулеви емисии. Мандатът, който има за цел да намали броя на замърсяващите превозни средства по пътищата, ще се увеличава всяка година, докато достигне 100% от продажбите на нови автомобили до 2035 г.

„Трябва да има някаква доза прагматизъм както от страна както на регулаторите, така и на производителите. Производителите вероятно изпреварват регулаторите по този въпрос“, каза Ъркхарт.

„Производителите са единствените, които виждат какво клиентите искат да купят в момента и това не са толкова много електрически превозни средства с батерии, колкото всички очакваха“, добави той.

„Колективен свръхентусиазъм“

При обявяването на преработения си план за еллетромобили миналата седмица Volvo Cars изложи редица предизвикателства пред амбициите на автомобилната индустрия за електрификация.

Производителят на автомобили каза, че е имало по-бавно от очакваното внедряване на инфраструктура за зареждане, оттегляне на правителствените стимули на някои пазари и допълнителна несигурност, предизвикана от неотдавнашните мита върху електромобилите на различни пазари.

Volvo Cars посочи, че това развитие показва, че продължава да има нужда от „по-силни и по-стабилни правителствени политики“, за да се подкрепи преходът далеч от изкопаеми горива.

Запитан в понеделник дали някои от тези предизвикателства в индустрията е вероятно да демотивират хората да купуват електромобили, Ъркхарт отговори: „Това е смисълът.“

„Потребителите са изправени пред много, много труден избор. Те имат една и съща технологична парадигма в индустрията от 130 години и ние молим потребителите напълно да променят начина, по който управляват превозните си средства, използват превозните си средства, зареждат превозните си средства“, коментира той.

„Мисля, че има някакъв колективен свръхентусиазъм от регулаторите, може би и от наша страна в някои отношения, за електрическите превозни средства с батерии, без да се разбира, че наистина е много, много трудно да се накарат повечето масови потребители напълно да променят начина, по който използват и управляват превозните си средства“, добави Ъркхарт.

„Нелинейно пътуване“

Анализаторите обаче изясниха, че въпреки краткосрочната несигурност, производителите на автомобили осъзнават, че не могат да си позволят да пропуснат прехода към електромобили – и посоката на движение остава ясна.

„Преминаването към електромобили е нелинейно пътуване с много несигурности, както видяхме през последните няколко години. Но това все повече поставя европейските производители на автомобили под натиск, докато общите продажби на нови автомобили не успяват да се върнат до нивата отпреди пандемията на техните родни пазари“, посочи в изследователска Рико Луман, старши секторен икономист за транспорт и логистика в нидерландската банка ING.

Луман отбеляза, че решението на някои европейски производители на автомобили да забавят преминаването към електромобили е „до голяма степен предназначено да поддържа рентабилността и да запази гъвкавостта в една силно несигурна среда“.

Той добави, че забавянето на продажбите на електромобили в Западна Европа се дължи на няколко причини и вероятно е временно.

„Посоката на движение не се е променила и инвестициите в преобразяването на продуктовите портфейли все още трябва да продължат да осигуряват дългосрочни позиции на пазара през следващото десетилетие“, коментира Луман.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ