От перлата в короната в тежест: Проблемите на автомобилна индустрия спъват германската икономика

От перлата в короната в тежест: Проблемите на автомобилна индустрия спъват германската икономика

Неотдавна германската автомобилна индустрия беше призната в целия свят със своите висококачествени иновативни автомобили с двигател с вътрешно горене. Притежаването на немска кола беше лукс и символ на статус. Производителите на автомобили процъфтяваха, стимулирайки икономиката на страната. Днес обаче картината е по-мрачна, пише Си Ен Би Си.

Последният пример е гигантът Volkswagen, който по-рано тази седмица заяви, че вече не е в състояние да изключи затварянето на заводи в родната си Германия и смята, че може да се наложи да прекрати споразумението си за защита на труда, което е в сила в страната от 1994 г.

„За германските производители на автомобили, които бяха неоспорими технологични пазарни лидери в сектора в продължение на близо 140 години и почти не трябваше да се тревожат за продажби или конкуренция, това е непозната ситуация“, каза пред Си Ен Би Си д-р Андреас Рийс, глобален ръководител на автомобилния отдел в KPMG.

Индустрията преминава през най-голямата си трансформация досега, добави той.

Как се справят германските автомобилни производители?

Настроенията в автомобилната индустрия са нестабилни през последните години, показват исторически данни от института Ifo. През август настроенията се върнаха отново до отрицателни 24,7 пункта, според данни, публикувани в сряда. Бизнес очакванията за следващите шест месеца са „изключително песимистични“, отбелязват от Ifo.

Не само Volkswagen е изправен пред затруднения. В последния набор от финансови отчети автомобилното подразделение на Mercedes намали прогнозата си за годишния марж на печалбата, докато автомобилният сегмент на BMW заяви, че маржът на печалбата му през второто тримесечие е по-нисък от очакваното. Porsche намалява прогнозите си за 2024 г., приписвайки това на недостига на специални алуминиеви сплави.

Проблемите в автомобилния сектор също могат да имат ефект на разпространение в по-широката германска икономика, която се движи около територия на рецесия през тази и миналата година. През второто тримесечие на 2024 г. брутният вътрешен продукт на Германия е намалял с 0,1% в сравнение с предходното тримесечие.

„Изказването „Когато автомобилният сектор кашля, Германия хваща грип“ … описва добре текущата ситуация“, коментира Райс от KPMG.

Автомобилната индустрия не включва само големите играчи, но хиляди средни и малки фирми в цялата страна, обясни той, идентифицирайки това като една от най-важните индустрии в страната.

„Изправени сме пред множество предизвикателства“

Редица фактори са довели до сегашната ситуация и оказват влияние върху пазара, казват експерти и индустриални организации.

„Ние сме изправени пред множество предизвикателства“, каза говорител на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) пред Си Ен Би Си. Това все още включва последиците от пандемията Covid-19, както и „геополитическото напрежение и високите бюрократични изисквания на национално и европейско ниво“.

Производството на автомобили също пострада поради по-слабото вътрешно търсене, което се дължи на цялостното състояние на германската икономика, добави говорителят на VDA, като отбеляза, че по-широките макроикономически тенденции също оказват влияние върху автомобилния сектор.

Но двете теми, които се появяват отново и отново в дебата около германския автомобилен сектор, са Китай и преминаването към електрически превозни средства – и тяхното припокриване.

„Все още имаме много разрушителна ситуация, тъй като електромобилите се справят по-зле от очакваното“, каза пред Си Ен Би Си Хорст Шнайдер, ръководител на европейските автомобилни изследвания в Bank of America. Търсенето е по-ниско от очакваното, докато конкуренцията се е увеличила, отбеляза той.

Въпреки че пазарът на автомобили в Китай се възстановява, германските производители на автомобили не са усетили този ефект от това възстановяване, тъй като конкурентите са взели пазарен дял, каза Шнайдер. Това също е въпрос на цена, добави той, като отбеляза, че германските електромобили са просто твърде скъпи, докато китайските продукти са по-добри в някои отношения, както и по-достъпни.

Напрежението около търговията и тарифите за внос между ЕС и Китай също тежат на пазара.

„Германските производители са много изложени на търговска политика. Преди 40 или 50% от печалбите бяха генерирани в Китай, а сега китайският пазар започва малко да се затваря. … В същото време имаме по-висок процент електромобили, които далеч не са толкова печеливши, колкото колите с двигатели с вътрешно горене“, каза Шнайдер, както добави, че това е създало „двоен проблем“.

„Ако печалбите в Китай все още бяха толкова високи, колкото бяха преди, бихте могли да се справите доста добре с дилемата за рентабилността на EV, но тъй като това не е така има общ натиск върху печалбите и маржовете се свиват, “, добави той.

Краят на програмата за субсидиране на електромобили в Германия също е натежал на пазарите. В момента се разработва план за въвеждане на нови данъчни облекчения за насърчаване на използването на електромобили.

Какво предстои за германската автомобилна индустрия?

Някои проблясъци на надежда се появиха на фона на предизвикателствата, каза Райс от KPMG. Технологията за хибридни превозни средства вероятно ще се използва по-дълго от очакваното, а продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене донякъде се завръщат, обясни той.

Но политиката, бизнесът и изследователите трябва да работят заедно, за да създадат рамки за справяне с редица въпроси, включително и по отношение на регулацията, отбеляза Райс.

VDA по подобен начин вижда необходимост от различни производствени условия.

„Имаме нужда от политически реформи вместо от регулация. Прагматизъм вместо микромениджмънт“, каза говорителят на асоциацията. „Нуждаем се от модерна комбинация от пазарно ориентирана икономическа политика и оформяне на индустриалната политика.“

Очаква се пазарните условия да останат предизвикателни поне през следващата година, добави говорителят.

Много автомобилни производители все още имат насоки, които предполагат, че представянето им през втората половина на годината може да бъде по-добро отколкото през първата, каза Шнайдер от Bank of America.

„Това е мястото, където има съмнение в момента, инвеститорите не вярват напълно и следователно страхът е, че ще видим предупреждения за печалба през третото тримесечие“, каза той. И на свой ред това оставя отворени въпроси за това какво би могло да означава това за 2025 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ