Бизнес перспективи: Ще запази ли ЕС забраната за продажба на нови дизелови и бензинови коли?

Бизнес перспективи: Ще запази ли ЕС забраната за продажба на нови дизелови и бензинови коли?

Забраната на Европейския съюз за продажба на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси от 2035 г. отново е на преден план, пише Си Ен Би Си.

Спорният въпрос, който беше считан за важен повратен момент при приемането му от Европейския съюз през 2023 г., беше гореща тема на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен тази седмица. В понеделник над 150 лидери на индустрията за електрически автомобили в региона подписаха отворено писмо, призоваващо Европейската комисия да „отстоява позицията си“, поддържайки целта за нулеви емисии от всички нови автомобили и микробуси от 2035 г., както и да я подкрепи с „по-смели действия“.

Подписалите, сред които бяха производители на електрически превозни средства Volvo и Polestar, доставчици на материали, производители на батерии и оператори на мрежи, заявиха, че въвеждането на целта вече е предизвикало стотици милиарди евро нови инвестиции.

Според тях всяко отслабване на ангажимента би подкопало доверието на инвеститорите и би дало дългосрочно конкурентно предимство на глобалните конкуренти, като например Китай.

Призивът последва отделно писмо, публикувано в края на миналия месец от ръководителите на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) и Европейската асоциация на автомобилните доставчици (CLEPA).

В писмото, адресирано до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, групите посочват, че целите на ЕС за въглеродни емисии до 2035 г. „просто вече са неосъществими“. Писмото е подписано от шефа на Mercedes Ола Келениус, който в момента е президент на ACEA, и Матиас Цинк, президент на CLEPA и главен изпълнителен директор на подразделението „Автомобилни технологии“ на Schaeffler.

Асоциациите на автомобилната индустрия твърдят, че вместо това планът за намаляване на емисиите на 27-членния блок „трябва да бъде прекалибриран“, за да се защити индустриалната конкурентоспособност на Европа, социалното сближаване и стратегическата устойчивост на нейните вериги за доставки, като същевременно се защитят климатичните цели.

ACEA представлява 16 големи европейски автомобилни компании, включително Volkswagen, BMW, Ferrari и Renault.

Германският канцлер Фридрих Мерц също се намеси в дебата във вторник.

Говорейки на конференцията IAA Mobility, Мерц заяви, че „едностранчивите политически ангажименти към специфични технологии са фундаментално погрешен път за икономическата политика“.

„Те не са пътят, който ще ни позволи надеждно да постигнем общи цели“, заяви Мерц. Коментарите му бяха възприети като едва прикрита препратка към регулацията на ЕС за въглеродните емисии от 2035 г.

Важни разговори

Разделението в индустрията по този въпрос идва в момент, когато шефовете на автомобилните компании се готвят да се срещнат Фон дер Лайен в петък. Очаква се разговорите, които се провеждат в момент, когато ЕС преразглежда елементи от забраната за нови дизелови и бензинови превозни средства от 2035 г., да се съсредоточат върху това как компаниите да се справят с така наречената „поликриза“ в сектора.

Автомобилният сектор в Европа се бори с множество предизвикателства – от нарастващите производствени разходи до американските тарифи, както и прекъсвания във веригата за доставки и регулаторен натиск.

Рико Луман, старши секторен икономист по транспорт и логистика в нидерландската банка ING, заяви, че предстоящият стратегически диалог между ЕС и най-големите автомобилни производители в блока е съживил дебата относно достойнствата на регламента.

Европейските политици са напълно наясно с реорганизацията и загубата на работни места във Volkswagen на фона на по-широки опасения, че спадът в заетостта в традиционната автомобилна индустрия на Германия може да изложи на риск още повече позиции. каза Луман.

„Имахме стратегически план за автомобилната индустрия с гъвкавостта на стандартите от 2025 г. и производителите на автомобили преминават през трудна година на конкурентни предизвикателства със сериозно въздействие върху митата и спад в маржовете“, посочи Луман в имейл до Си Ен Би СИ.

От своя страна, активистката група „Транспорт и околна среда“ призова ЕС да се придържа твърдо към целта си за емисиите до 2035 г., когато бъде домакин на петъчния диалог за бъдещето на автомобилната индустрия.

Говорител на Европейската комисия е отказал коментар преди разговорите в петък.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ