Гласувалите „за“ мита върху вноса на китайски електромобили страни от ЕС се разглеждат като цели за отмъщение
Решението на Европейския съюз да наложи мита върху китайските електрически превозни средства премести фокуса върху това как и кога Пекин ще отвърне на ескалацията в най-големия си търговски спор с блока от години.
Докато разговорите продължават, решаващи може да се окажат гласовете, подадени миналата седмица от отделните държави членки на ЕС относно митата. Преди това Пекин заплаши с мита върху вноса на бренди от ЕС и започна разследвания, свързани с вноса на свинско месо и млечни продукти, в отговор на митата – предлагайки набор от опции, които засягат различни части на Европа.
„Тези, които гласуваха с „да“, със сигурност ще бъдат гледани по-неблагосклонно от китайските инвеститори“, каза Дебора Елмс, ръководител на търговската политика в Hinrich Foundation, базирана в Азия организация с нестопанска цел, която работи за насърчаване на устойчивата глобална търговия.
Страните от ЕС гласуваха в петък за налагането на митата, като 10 държави бяха „за“, пет „против“ и 12 се въздържаха. Китайското министерство на търговията заяви, че митата ще разклатят доверието на китайските предприятия, инвестиращи в Европа. Пекин обеща да „вземе всички мерки“, за да защити интересите на своите компании, според изявление в петък след гласуването.
Елмс очаква допълнителен контрол за ключови сектори като свинско месо и млечни продукти. „Тези страни, които гласуваха с „не“, може да получат повече инвестиции, както и потенциално да избегнат или ограничат предизвикателствата пред инвестиционните операции в Китай“, коментира тя в понеделник.
Свинско месо и млечни продукти
Свинското месо вероятно е един от секторите, които са най-уязвими от отговора на Китай. Пекин започна антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо от ЕС. Ако това доведе до мита, въздействието ще бъде съсредоточено върху големи доставчици като Испания - която се въздържа от гласуването, както и Дания и Нидерландия, които подкрепиха решението за EV.
Млечните продукти също са изложени на риск, като Нидерландия, Франция и Ирландия са сред ключовите доставчици от ЕС на Китай.
Френските производители на коняк ще следят отблизо как се развива ситуацията. Разследването на Пекин за бренди от ЕС заключи през август, че е имало дъмпинг, но избра да не налага временни мита в ход, разглеждан като опит за деескалация на търговското напрежение с Европа.
Китай намекна, че вносните автомобили с големи двигатели могат да бъдат друга цел за отмъщението на Пекин. Ако митата бъдат наложени само на европейските износители, това щеше да засегне най-вече Германия и Словакия, въпреки че и двете страни гласуваха против митата за електромобилите.
В знак, че германските автомобилни производители започват да се тревожат, главният изпълнителен директор на Volkswagen AG Оливер Блуме отбеляза заплахата от възможно отмъщение от страна на Пекин след гласуването на митата, като каза, че потенциалните мита върху германските автомобили ще бъдат удар за индустрията и ще засегнат много марки, включително Audi, Porsche или Lamborghini.
Брюксел и Пекин ще продължат да преговарят за намиране на алтернатива на митата. И двете страни проучват дали може да се постигне споразумение относно механизъм за контрол на експортните цени и обеми вместо митата.
Пекин предупреди, че ЕС ще загуби инвестиции от китайски компании за електромобили и възможността да трансформира собствената си автомобилна индустрия, ако митата бъдат приети. Държавните медии призоваха Европа да покаже своята „искреност“, докато двете страни проведат нов кръг от преговори на 7 октомври.
„В този момент бих казал, че възможността за постигане на някакво споразумение би била доста ниска“, каза Хенри Гао, професор по право в Сингапурския университет по мениджмънт, който изследва китайската търговия и политики. „Ако преговорите се провалят, тогава няма да се изненадам, ако има големи ответни действия от страна на Китай.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.