Новата икономика: Как Норвегия се превърна в EV утопия

Новата икономика: Как Норвегия се превърна в EV утопия

Електрическите превозни средства (EV) са почти навсякъде в Норвегия. Богатата скандинавска страна, известна с огромните си запаси от петрол и газ в Северно море, отдавна демонстрира лидерство в прехода от автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Постоянният поток от мерки в подкрепа на навлизането на електрически превозни средства – от данъчни облекчения до намалени такси, постави страната на прага на пълното заличаване на бензиновите и дизеловите превозни средства от пазара на нови автомобили. За някои от големите градове в страната около 30% от всички леки автомобили по пътищата вече са изцяло електрически, според Норвежката асоциация за електрически превозни средства (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната. Междувременно делът в столицата Осло е 40%.

По тази причина може би не е изненадващо, че докато стоите на пешеходна пътека в центъра на Осло виждате почти постоянен поток от изцяло електрически модели.

„Това е много видимо. И мисля, че някои хора дори не осъзнават колко е позитивно това, защото се случи доста бързо“, коментира пред Си Ен Би Си Кристина Бу, генерален секретар на NEVA.

„Въздухът е по-чист, по-тихо е и това е промяна, която всъщност не е струвала толкова много на потребителите. Те всъщност обичат да шофират електромобили и това работи доста добре“, каза Бу.

Продажбите на електромобили в Норвегия са се увеличили от по-малко от 1% от общите продажби на автомобили през 2010 г. до 88,9% миналата година - и тази тенденция не показва никакви признаци на забавяне.

Данни, публикувани от Норвежката администрация за обществени пътища, която отговаря за националната пътна мрежа на страната, показват, че електромобилите са представлявали повече от 93% от новите автомобили, продадени през 2025 г. досега.

За сравнение, продажбите на електрически превозни средства представляват 15,4% от общия пазарен дял на Европейския съюз през първите няколко месеца на 2025 г. Норвегия не е член на ЕС.

В Щатите делът на продажбите на нови пътнически електрически превозни средства достигна 10% през 2023 г., според Института „Роки Маунтин“, в сравнение с 1% през 2017 г.

Данъчни стимули и обществена инфраструктура

естник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Книбе Кроглунд заяви, че успехът на страната в прехода от автомобили с горене се дължи на дългосрочно и последователно разработване на политики.

„Имаме много стимули. Както данъчните, така и потребителските стимули, са най-важните неща, а също така и инфраструктурата. Но разработването на политики и стимулите са основните инструменти, които използваме“, каза Кроглунд по време на интервю в Осло.

Някои от стимулите за електрически превозни средства в Норвегия включват освобождаване от ДДС, отстъпки от пътни и паркинг такси и достъп до автобусни ленти. Правителството също така инвестира сериозно в обществена инфраструктура за зареждане и много норвежки домакинства могат да зареждат колите си у дома.

Смята се, че липсата на лоби на автомобилни производители в Норвегия също е допринесло за темпа на приемане на електрически превозни средства през годините.

Бу от NEVA заяви миналата седмица, че страната с около 5,5 милиона души е постигнала нов етап в развитието на EV инфраструктурата, като в страната вече са достъпни 10 000 бързи зарядни станции. Разгръщането на тези зарядни станции обаче не е било последователно в цялата страна, като много повече са инсталирани на юг в сравнение с далечния север.

Въпреки това, постоянно нарастващият брой станции за бързо зареждане опровергава опасенията на критиците, които преди това предупреждаваха, че електропреносната мрежа може да не е в състояние да се справи.

„Норвегия има силна политика от много години. Не става въпрос само за данъчни облекчения (за електрически превозни средства), но и за все по-високи данъци върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Така че през последните три години общите данъци върху покупките на автомобили с двигатели с вътрешно горене се удвоиха – и вече са много високи“, коментира Бу от NEVA.

„Автомобилите, които замърсяват, се облагат с данъци в Норвегия“, добави тя.

Пътят на Норвегия към превръщането ѝ в световен лидер в приемането на електрически превозни средства обаче не винаги е бил гладък.

Някои законодатели изразиха опасения относно справедливостта на стимулите за електрически превозни средства, заявявайки, че те могат непропорционално да облагодетелстват хората с по-високи доходи и потенциално да дойдат за сметка на други, по-устойчиви транспортни възможности, като ходене пеша и колоездене.

Норвегия, която се стреми към въглероден неутралитет до 2030 г., също се сблъска с въпроси относно ролята си в справянето с климатичната криза. Икономиката на страната е силно зависима от приходите от изкопаеми горива, което създава противоречие със заявените ѝ зелени амбиции. Изгарянето на изкопаеми горива като въглища, петрол и газ е основният двигател на климатичната криза.

Какво следва?

С поглед към бъдещето, Кроглунд заяви, че страната планира да премине изцяло към електрически градски автобуси през 2025 г., като същевременно направи така, че 75% от тежкотоварните превозни средства да разчитат на възобновяема енергия до края на десетилетието.

„Трябва да признаем, че транспортът играе роля в изменението на климата. Мисля, че 30% от замърсяването идва от транспортния сектор, така че трябваше да направим нещо“, каза Кроглунд.

„Трябва да продължим напред и в други части на транспортния сектор, като градските автобуси. Имаме добри цифри и в това отношение, но следващото ниво са тежкотоварните превозни средства“, добави тя.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 15 юли. Имен ден празнуват Владимир, Владимира, Влади, Владо
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
Тръмп обяви оръжие за Украйна за милиарди и заплаши Русия с мита от около 100%, ако до 50 дни няма споразумение
България е сред най-засегнатите от климатичните промени държави в Европа
Преходът към еврото вече започна: Левовите банкноти в обращение намаляват с 6% от началото на 2025 година
Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си
ЕС се насочва към американските самолети, автомобили и бърбън в нови контрамерки срещу митата на Тръмп
Върховният съд на САЩ даде зелена светлина за закриване на министерството на образованието