Ще може ли Мъск да обясни подкрепата си президентската двойка, която е скептична към електромобилите?

Ще може ли Мъск да обясни подкрепата си президентската двойка, която е скептична към електромобилите?

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск подкрепя (и очевидно финансира) президентският екип на Републиканската партия, съставен от двама кандидати, дълбоко скептични към държавните субсидии, които помогнаха на неговата компания и на индустрията за електрически превозни средства като цяло, пише YahooFinance

Сенатор Джей Ди Ванс - новият вицепрезидент на Тръмп, има позиция по този въпрос, която е вдясно дори от тази много републиканци.

Отговорът на Мъск, както след обявяването на номинациите на Републиканската партия, така както през последните месеци, беше да отхвърли всякакви подобни опасения.

„Махнете субсидиите. Това само ще помогне на Tesla. Всъщност, премахнете субсидиите от всички индустрии“, написа Мъск във вторник.

Но Ванс би стигнал дори по-далеч от това.

В Сената Ванс има водеща роля разработването на законопроект, наречен Drive American Act, който има за цел не само да премахне субсидиите за електрически превозни средства (EV), но и да ги замени с кредит за коли „Америка на първо място“, насърчаващ производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене.

Независимо от това, след като официално подкрепи Тръмп след опита за атентат срещу бившия президент, Мъск лобира публично за Ванс и застана зад избора му за вицепрезидент в републиканската двойка.

Някои анализатори от Уолстрийт смятат, че това може да е хитър ход за Мъск и премахването на държавните субсидии може наистина да навреди повече на конкурентите на Мъск в електромобилите, отколкото на неговата компания. Други не са толкова убедени.

Така или иначе, позицията на Мъск пренебрегва и собствената му дългогодишна история като бенефициент на щедра държавна подкрепа.

Мъск също се хвали с откритата си линия на комуникация с Тръмп, когато този въпрос бъде повдигнат. Той каза на скорошна среща на акционерите на Tesla, че бившият президент „ми се обажда изневиделица без причина“, като в тези случай Мъск споделя с републиканеца аргументи в полза на  електромобилите.

„Мога да бъда убедителен“, добави Мъск.

Но засега Тръмп не е станал вярващ в EV каузата, поне не публично.

Докато Тръмп изрази възхищение лично от Мъск, бившият президент атакува електромобилите като лош продукт на почти всяка спирка в своята предизборна кампания кампанията.

„Кой иска да кара електрическа кола до края на живота си?“ наскоро попита той публика във Флорида. Тълпата бързо започна да освирква тази идея.

Въпреки това Мъск също обеща 45 млн. долара на месец за нов политически комитет за действие, подкрепящ Доналд Тръмп, според „Уолстрийт джърнъл“.

Дали администрацията на Тръмп/Ванс действително вреди на Tesla или сектора на електромобилите (или и на двете) е въпрос, който на Уолстрийт не намира ясен отгово.

Дан Айвс от Wedbush заяви в скорошна поява на живо в Yahoo Finance, че доминиращата позиция на Tesla в индустрията може да помогне на компанията да държи конкурентите си настрана и да „разшири разликата и технологичната преднина“.

Но Рон Джусикоу от Guggenheim каза, че големи промени като отмяната на данъчния стимул от 7 500 долара за електромобили, въведен по времето на Байдън, ще премахне „ключов фактор за достъпност“ за Tesla.

Така или иначе, антисубсидийната позиция е тази, която Мъск заема поне от 2021 г. насам. Той каза, че ползите, които Tesla е получила от стимулите на Байдън за EV, са минимални.

Но Tesla отдавна се възползва от държавните данъчни кредити и именно държавната подкрепа помогна на Tesla да стигне до мястото, на което се намира днес. Уебсайтът Subsidy Tracker изчислява, че Tesla е получила 109 правителствени награди от 2007 г. насам на приблизителна стойност от близо 3 милиарда долара.

В свое разследване „Лос Анджелис Таймс“ пък изчисли, различните компании на Мъск са получили около 4,9 милиарда долара държавна подкрепа само до 2015 г.

Мъск се фокусира върху други въпроси

Фокусът на Мъск върху данъчните кредити и субсидиите – поне публични, бледнее в сравнение с други въпроси.

Прегледът на неговия канал в социална мрежа X разкрива поток от политически коментари, почти изключително по теми, които до голяма степен не са свързани с резултатите на неговите компании.

За по-малко от 18 часа след изявлението на Ванс, например, Мъск обсъди въпроси като транссексуални деца в държавните училища, дали директорът на Сикрет сърви трябва да бъде уволнен, модели на медиен трафик и много други.

Мъск беше особено въодушевен от темата имиграцията - до такава степен, че, както наскоро съобщи „Уолстрийт джърнъл“, той е провел разговори с Тръмп за официална роля по въпроса през 2025 г. Мъск отрича разговорите да са се състояли.

Скорошното обявяване на подкрепа за Тръмп от страна на Мъск е кулминацията на годините на нарастващи връзки между Републиканската партия и най-богатия човек в света.

Преди почти две години Мъск се появи за първи път на събитие за набиране на средства от Републиканската партия, говорейки на среща с дарители на Републиканската партия през 2022 г. в Уайоминг, организирана от тогавашния лидер на републиканците в Камарата на представителите Кевин Маккарти.

Мъск също е дълбоко критичен към Байдън почти от момента, в който той встъпи в длъжност.

Главният изпълнителен директор също така изглежда призна във вторник сутринта, че части от неговата силна про-Тръмп позиция сега се дължат на действия в началото на администрацията на Байдън, които приоритизираха усилията на конкурентите му в сферата на електромобилите.

В отговор на една публикация, която изтъкна миналата подкрепа на Байдън за усилията на General Motors в сектора, Мъск отговори: „Опитвам се да не започвам битки, но ги завършвам“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ