Воденият от Китай бум на електромобили в Тайланд застрашава хватката на Япония на ключов пазар
Siam Motors от Тайланд си партнира с Nissan Motors през 1962 г. с фабрика, която пуска по четири автомобила на ден, което води до печеливши, продължили десетилетия отношения с японски компании, които я трансформират от дилър на автомобили в автомобилен пионер. Но тайландската семейна група, която увеличи годишните си приходи до 7 милиарда долара, носена на вълната на този успех, сега търси възможности другаде, предава Ройтерс.
Siam Motors преговаря с няколко китайски автомобилни производители за потенциални партньорства, особено за електрически превозни средства от висок клас, каза в интервю вицепрезидентът Себастиен Дюпюи, като се позовава на дискусии, за които досега не е съобщавано. "Има пазар, който расте и ние искаме да уловим растежа", каза той.
Позицията на Siam Motors отразява бърза промяна в Тайланд, където китайски инвестиции на стойност 1,44 милиарда долара от 2020 г. насам, включително от BYD и Great Wall Motor, отвориха нов фронт на пазара, на който японските автомобилни производители доминираха в исторически план.
По петите на кризата с продажбите в Китай, японските производители на автомобили сега са изправени пред битка за друг ключов азиатски пазар поради бавния подход към електромобилите, според регистрационни данни, представители на индустрията и анализатори.
Китайската вълна вече започва да прекроява автомобилната индустрия на Тайланд, тъй като производителите на електромобили от Китай привличат своите доставчици, а местните тайландски фирми, включително тези с дългогодишни връзки с японски компании като Siam Motors, търсят нови партньорства.
Тайланд е най-големият производител и износител на автомобили в Югоизточна Азия и вторият по големина пазар за продажби след Индонезия. Японските производители на автомобили са толкова доминиращи, че в продължение на десетилетия го третираха почти като продължение на вътрешния си пазар.
Но Китай изпревари Япония като най-големия чуждестранен инвеститор в Тайланд миналата година, подсилен от инвестицията на BYD в нов завод, който трябва да стартира през 2024 г., на фона на съгласуваните усилия на тайландските власти да привлекат китайски производители на електромобили.
Преходът в Тайланд предлага тест за други икономики, тъй като китайските производители на автомобили увеличават износа и изграждат задгранични производствени центрове, отчасти в отговор на хиперконкурентния вътрешен пазар за електрически автомобили.
В Европа, например, където политиките за подкрепа на местното производство на електромобили все още се оформят, китайските производители на автомобили също правят голям тласък на пазар, където електромобилите вече представляват почти една пета от общите продажби.
Китай срещу Япония
От близо 850 000 нови коли, регистрирани в Тайланд миналата година, само около 1% са били електромобили, според правителствени данни. Но между януари и април тази година този дял е нараснал до над 6%.
BYD вече е лидер на пазара, следван от китайския SAIC и Hozon и американския автомобилен производител Tesla, според регистрационни данни, показващи 18 481 продадени електромобила между януари и април.
Повече от 7300 от тях са били автомобили BYD. Само 11 новорегистрирани електромобила тази година идват от Toyota, доминиращата марка в Тайланд, която заедно със своя партньор Isuzu и Honda представлява почти 70% от общите продажби на автомобили и камиони миналата година в Тайланд.
Хаджиме Ямамото, директор на консултантския отдел на Nomura Research Institute в Тайланд, казва, че китайските марки могат да вземат поне 15 процентни пункта дял от Япония през следващото десетилетие, като доставят достъпни електромобили. "Японците са в състояние да се насочат само към някои от премиум сегментите", каза Ямамото.
Toyota, която заедно с компаниите от своята група е инвестирала близо 7 милиарда долара в Тайланд през последното десетилетие и има около 275 000 служители, каза в изявление за Ройтерс, че обмисля производство на електрически превозни средства в страната - първото официално потвърждение.
Toyota каза, че е взела 3356 резервации досега за електрическия bZ4X, който започна да продава в Тайланд миналата година.
Компанията също така сигнализира, че идва електрически пикап, но Goldman Sachs каза в бележка миналия месец, че "има нарастваща нужда да обмислят разширяване на друг продуктов сегмент".
Правителствен натиск
До 2030 г. Тайланд има за цел да преобразува около 30% от годишното си производство от 2,5 милиона превозни средства в електромобили с амбиции да се превърне в основен регионален производствен център, за който агресивно преследва инвестиции.
Предимството на Тайланд за китайските производители на електромобили е съществуващата база за доставки – изградена предимно за японски производители на автомобили – и готовността да предостави стимули. Те включват по-ниски мита върху вноса при условие за последващо местно сглобяване и някои данъчни облекчения за производството на електромобили.
"Осъзнаваме, че ако искаме да бъдем център за електрическите превозни средства на региона, не можем да изградим само индустрията за сглобяване на автомобили. рябва да укрепим цялата екосистема от електромобили", каза генералният секретар на Съвета по инвестициите на Тайланд Нарит Тердстеерасукди, който е пътувал многократно до Китай през последните месеци.
BOI одобри 14 проекта от 13 компании, представляващи годишен производствен капацитет от 276 640 електромобила към 31 май.
Great Wall избра Тайланд като регионален център за електромобили поради силната инфраструктура на страната, доставчиците и базата от таланти, заедно с потенциала й за растеж, каза Наронг Сриталайон, управляващ директор на подразделението на Great Wall в Тайланд.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.