Защо се провалиха преговорите за сливане на Nissan и Honda за $60 млрд.?
![Защо се провалиха преговорите за сливане на Nissan и Honda за $60 млрд.?](/media/271/shutterstock_2562013423.l.webp)
Nissan имаше дълбоки проблеми в края на миналата година, когато конкурентът Honda предложи спасителен пояс: сливане на стойност 60 милиарда долара, което би помогнало на двата японски автомобилни производителя да се конкурират с китайските марки, които преобръщат автомобилната индустрия.
Години на колебливи продажби и сътресения в управлението оставиха Nissan отслабнала, особено след като подцениха търсенето на хибриди в САЩ, най-големият му пазар, пише Ройтерс.
Но преговорите за сливане се провалиха за малко повече от месец поради гордостта на Nissan и недостатъчната тревога за затрудненото му положение, както и внезапното решение на Honda да преразгледа условията и да предложи Nissan да стане дъщерно дружество, според източници, запознати с въпроса.
Nissan, който години наред до 2020 г. беше вторият по големина производител на автомобили в Япония след Toyota, настоя да получи почти равно третиране в преговорите въпреки по-слабата си позиция, казаха трима от източниците.
Honda оказва натиск върху Nissan да направи по-сериозни съкращения на работната сила и производствения си капацитет, но Nissan не желае да обмисля политически чувствителни затваряния на фабрики, казаха трима от източниците. Те казаха, че са останали с впечатлението, че Nissan смята, че може да се възстанови сам, въпреки нарастващите трудности.
Тази непримиримост, съчетана с това, което ръководството на Honda видя като бавно вземане на решения от Nissan, допринесе за провалянето на сделка, която щеше да създаде един от най-големите автомобилни производители в света, казаха трима души.
Този разказ за силите, които потопиха мегасливането, съдържа неоповестявана досега информация, включително подробности за фабриките, които Nissan искаше да остави отворени, съпротивата им срещу натиска на Honda за по-големи съкращения и реакцията вътре в Nissan на някои от исканията на Honda. Историята се основава на интервюта на Ройтерс с повече от дузина хора, всички от които са говорили при условие за анонимност поради чувствителността на темата.
Докладът хвърля нова светлина върху мисленето вътре в Nissan, изправен пред задълбочаваща се криза. Известният производител на автомобили сега е изправен пред допълнителната заплаха от митата на САЩ върху превозни средства, произведени в Мексико, които представляват повече от една четвърт от продажбите му в САЩ. Nissan и Honda трябва да отчетат печалбите си в четвъртък.
„Мисля, че това е проблем на управлението“, каза Джули Буут, анализатор в изследователската компания Pelham Smithers Associates, относно сътресенията в Nissan. „Те напълно надценяват позицията си и стойността на марката си, както и способността си да обърнат бизнеса.“
Учида обеща да се лиши от половината от заплатата си и каза, че се фокусира върху това да направи бизнеса по-икономичен и по-устойчив.
През декември Nissan и Honda обявиха планове за сливане, резултат от преговори, които водеха от март 2024 г., когато заявиха, че искат да си сътрудничат в областта на технологиите.
Но дискусиите за сливането бързо се сблъскаха с пресмятането на съотношението на дяловото участие в комбинираната компания, казаха двама от хората.
Насаме Учида изрази съмнения относно перспективите на сделката, каза един от хората. Мениджърите на Honda се оплакаха, че решенията на Nissan са твърде бавни, казаха четирима души. Публичната актуализация на преговорите първоначално беше определена за края на януари, преди да бъде отложена за средата на февруари.
Мениджърите на Honda почувстваха, че в стратегията за обрат на Nissan липсват подробности и бяха разочаровани от това, което смятаха за недостатъчно намаляване на производствения капацитет, казаха два източника.
Ройтерс не можа да определи дали Honda е поискала определен брой съкращения на работни места или е посочила конкретни фабрики за намаляване на капацитета.
Nissan не искаше да затваря фабрики, защото това би принудило да намали стойността им на хартия и би навредило на печалбите му, каза един човек.
Съкращенията на работни места, които вече бяха обещани като част от плана за промяна на Nissan, възлизат на 7% от глобалната работна сила. Показателно е, каза един човек, че Honda е съкратила повече хора в Китай през последните две години.
Honda, от своя страна, изглежда не желае да се откаже от плановете си, което означава, че не смята Nissan за равен, каза източник, запознат с начина на мислене на Nissan.
Посещение на Кюшу
В края на януари изпълнителният директор на Nissan Хидеюки Сакамото посети югозападния остров Кюшу, за да обяви планове за завод за батерии за електромобили, който ще създаде 500 работни места.
Подкрепен от местни политици, Сакамото каза, че автомобилният производител също няма да намали капацитета на съществуващия завод в Кюшу - „силно конкурентна геополитическа база“ и важна за бъдещите планове за EV.
Ден след посещението на Сакамото в Кюшу, бордът на Honda каза на Учида, че Nissan ще трябва да стане дъщерно дружество на Honda, клауза, която не е в първоначалния меморандум за разбирателство за сливане, който двете компании подписаха в края на миналата година.
На практика пътуването до Кюшу изкристализира напрежението между компаниите относно най-добрия път напред.
Кюшу не беше единственият завод, който Nissan смяташе за недосегаем. Смирна в Тенеси, Агуаскалиентес в Мексико и британският Съндърланд бяха смятани за критични за стратегията на компанията за EV и автомобилният производител не искаше да ги затвори или да намали линиите им, каза един източник.
Рязката промяна на Honda в структурата на сделката отразява нейното нарастващо нетърпение към Nissan относно темпото на преговорите, казаха двама души.
Nissan беше заслепен от този ход, като се има предвид, че противоречи на предварително договорения меморандум, казаха двама от хората. Вътре в Nissan предложението беше възприето като "скандално" и оскърбление на достойнството на Nissan, по-старият автомобилен производител, каза един човек.
Renault, най-големият акционер на Nissan, заяви, че въпреки че не е запознат с дискусиите, последната информация предполага, че транзакцията ще доведе до „поглъщане на Nissan от Honda без премия за контрол за акционерите на Nissan“. Подобен резултат е "неприемлив", каза Renault, добавяйки, че ще "енергично защитава" своите интереси.
Нови партньори на хоризонта
Не е ясно какво би могло да върне автомобилните производители на масата, ако изобщо има нещо. Вероятно те ще се върнат към първоначалното си споразумение за обединяване на технологиите, казаха трима от източниците. Ако и двете компании се съгласят да прекратят дискусиите, нито една от тях няма да носи отговорност за такса за разпадане на сделката от 100 милиарда йени (650 милиона долара), съгласно техния меморандум за разбирателство от декември. Nissan е отворена за работа с нови партньори, включително Foxconn, тайванският производител по договор, който произвежда iPhone на Apple.
Председателят на Foxconn Йонг Ли каза в сряда, че целта е да си сътрудничи с Nissan, а не да го придобие. Бизнесът с електромобили на тайванската компания се ръководи от бившия изпълнителен директор на Nissan Джун Секи, който в един момент беше разглеждан от вътрешни лица като претендент за поста главен изпълнителен директор на автомобилния производител.
Foxconn вероятно ще бъде по-щедър ухажор от Honda, защото се нуждае от търговска марка в автомобилната индустрия, а Nissan може да бъде привлекателен, каза Амир Анварзадех, стратег в японската консултантска фирма за акции Asymmetric Advisors.
„Без значение какво мислите за техните коли и техния баланс и така нататък, поне марката все още е доста разпознаваема“, каза той за Nissan. Досега правителството на Япония не дава никаква представа за това как вижда прекъсването на преговорите между Honda и Nissan, нито дали ще бъде отворено за придобиване на Nissan от Foxconn, който е и най-големият акционер в компанията за потребителска електроника Sharp Corp. За Nissan сега въпросът е какво ще направи ръководството, каза Джули Буут.
„Те нямат реалистична представа какво се случва в автомобилната индустрия и какво наистина трябва да се случи с Nissan.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.