Бизнесът с шампанско се срива. Пандемията може да доведе до исторически последици

Бизнесът с шампанско се срива. Пандемията може да доведе до исторически последици

Бизнесът с шампанско се срива. Пандемията може да доведе до исторически последици

„Шампанското е празник, но нещата сега не са за партита“, казва Пиер, който държи добре известен магазин за най-известното пенливо вино в света в Еперне, едно от трите ключови градчета в областта Шампан, Франция. 

Въпреки че туристите не спират да идват, Пиер твърди, че те са по-малко, много по-малко, отколкото през други сезони и това също се забелязва в оборота му. Тенденция, която съответства на спада в продажбите на шампанско от началото на годината. Явлението може да има исторически измерения. Досега тази година пенливият бизнес е паднал с една трета. Пандемията затвори барове и ресторанти по целия свят, един от традиционните обекти, в които се консумира шампанско, пише испанското икономическо издание eleconomista.es. 

Финансовата криза от 2008 г. имаше много по-ограничено въздействие и доведе до 5% спад в оборота, припомня изданието. А в региона все още вярват, че ще има възстановяване въпреки трудностите, които изпитват в момента.

Етиен Гуторбе е потомствен производител на пенливо вино, което носи фамилията му и твърди, че тази година ще намали продажбите си с 40 000 бутилки от 180 000 продадени през миналата година (22% по-малко). Но отчита, че за разлика от големите марки, които имат добре развити канали за дистрибуция, малките трябва да създадат собствена клиентела от хора въз основа на панаири и шоу програми.

Увеличение на директните продажби

Сега всички тези усилия са се изплатили. Тези малки производители дори малко са увеличили продажбите си в сравнение с 2019 г., за разлика от големите фирми, които са пред колапс. Причината, според Гуторбе, се дължи на ограничителните мерки, на които беше подложено населението. "Задържането беше подходящ момент за отваряне на шампанско у дома, със семейството", казва Гуторбе.

LVMH, луксозната къща, която води сектора с марки като Moët & Chandon, Krug, Dom Pérignon или Veuve Clicquot, отчете 30-процентен спад в продажбите си през първото полугодие на 2020-а. И въпреки че основната част от кампанията е към края на годината, когато традиционно се продава почти половината от пенливото вино, перспективите не са добри.

Прогнозата, която споделят професионалистите в бранша е, че ще бъдат продадени по-малко от 200 милиона бутилки в сравнение с почти 300 милиона през миналата година, което ще доведе до 34% спад на оборота до 3,3 милиарда евро. Това, разбира се, е далеч от рекорда от 2009 г., когато са фактурирани над 5 млрд. евро.

Спад на производството

"Би било ужасно, ако в края на годината има второ задържане. Това ще ни убие", казва Александър Салмон, който току-що е поел имението, основано от дядо му.

За да не допусне спадът на продажбите да се превърне в низходяща ценова война, която в крайна сметка влошава имиджа на продукта, професионалистът е решен да намали производството: ще бъдат събрани само 8000 килограма на хектар, с 2000 по-малко в сравнение с миналата година.

Гуторбе гарантира, че влиянието, което ще окаже резкия спад в производството в неговата фирма, няма да се забележи поне няколко години. И подобно на другите малки производители, е избрал да състари вината си като начин да се разграничи от големите марки. 

Въпреки това, атмосферата в региона е напрегната. Там има около 16 100 лозари и 360 шампански къщи, които отглеждат едва 10% от гроздето и зависят от покупките от фермери на цени между 6,2 и 7,2 евро за килограм в зависимост от качеството. 

Източник: eleconomista.es 

Превод и редакция: Нели Тодорова 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ